Article Image
glastak, som insläpper dagsljuset, och hela stationen utgöres sålunda af en slags sal af omkring 17 alnars bredd och 140 alnars längd. På ömse sidor derom leder en dubbeltrappa (för gående och kommande passagerare) upp fill det rörliga lifvet derofvan, och vid nedgången finnes ett litet biljettkontor, ett par små väntsalar oo. 8 v. Restauration finnes endast på hufvudstationerna. Dessa hafva också flera spår och mellanliggande perroner. Så enkla dessa stationer än äro, göra de dock ett intryck af trefnad och man finner der knappt någonting som erinrar om att man befinner sig under jordytan, Belysningen är ganska god; den skilnad i temperaturen och det drag, som eljest vanligen pligar förekomma i tunnelar, märker man här föga. Lokomotiverna eldas endast med cokes och efterses med största omsorg, så att andedrägten icke besväras af rök; man har dessutom sörjt för en ypperlig ventilation. När man kommer ner dit från det döfvande larmet på gatorna, erfar man ett ytterst behagligt intryck af den tystnad-och det-lugn, hvarmed expeditionen vid desse jernvägar bedrifves. Der: höras inga rop om att stiga in eller att stiga ut, icke heller kommoenderas passagerarne med klockringnwg, lokomotiverna hafva inga ånghvisslor och der höres i allmänhet ej något annat stoj än rasslet af vagnshbjulon. Akustiska skäl hafva nödvändiggjort den största möjliga tystnad, och. tågens antal är fdessutom så stort, att allt ropande och ringande till publiken endast skulle åstadkomma förvirring och olyckor. Man har derför föredraget att vänja allmänheten att sjelf vara påpasslig. Det är visst, att misstag förekomma, isynnerbet som Hera stationer ha samma namn, men detta betyder ej mycket, då tågen följa så raskt på hvarandra, att ett sådant misstag hastigt kan rättas. Spårvidden och vagnarne äro lika med jernvägarnes på jordytan: Invändigt upplysas vagnarne af gas. Tågen dragas af tenderlokomotiver (lokomotiv och tender sammanbyggda), som äro mycket kraftiga i förhållande till de små tågen, hvilka öfver hufvud utgöras af fem passagerarevagnar. Bagagevagnar åtfölja icke -tägen och det långt öfvervägande antalet resande medför icke heller något bagago. . ; Dessa kraftiga lokomotiver göra det möjligt att reducera tidsförlusten vid uppehållen å stationerna till ett minimum, och hvad detta har för betydelse för denna jernvägsetrafik inses: lätt, då man erinrar, att flera stationer ligga endast. !s fjerdingsväg från hvarandra, ja, somliga icke. ens så långt, och att åktiden mellan två stationer, inberäknadt halfva uppehållet vid hvardera af dem enligt den bestämda tidtabellen. ofta endast muntgör två minuter, och då man betänker att banan mellan kl... 5 på morgonen och till kl. 12 följande natten befares af 800 tåg i båda, riktningarne. Denna lifighet i trafiken förklaras derigenom, att banan utefter hela sin längd har två spår och på den mest befarnå delen fyrå; att alla tågen hafva samma. hastighet, så att det ena icke behöfver invänta det andra; att lokomotiven aldrig beböfva vändas eller vagnar: tills eler afkopplas; att signalsystemet nått en hög grad af utveckling, så att all signalering besörjes af. enda person, som står i ett slags glasskåp, hvari sammanlöper ett nät a? telegrafträdar och hemlighetsfulla kedjor och ledningar, med livilkas tillnjelp han tillkännager tågens ankomst och afgång på begge spåren och gifver signaler till dessa; och: slutligen derigenom att man. har en engelsk publik att göra med och framförallt en engelsk trafikpersonal, I pekuniert hänseende måste dessa jernvägsanläggvingar, trots all den intelligens och omtanke hvarmed de blifvit utförda och gedermera administrerade, och trots den nytta de. göra det allmänna, sägas vara misslyckade. Oaktadt den öfver all beskrifning lifliga trafiken på Metropolitanbanorna, hafva de dock icke förmått ens: förränta anläggningskostnaden med. bruttoinkomsten. 1869 begagnades de af 37 millioner passagerare, men bruttoinkomsten steg ej till mer än 7 millioner rdr. : Utom de här förut omtalade tre underjordiska jernvägarne i London må äfvon nämnas Hast London, railway, som utgår i City från Broadstreet stationen på Norra banan och löper i en halfcirkel genom City, under Londons dockor till stationen Wapping, derifrån genom Brunnels tunnel under Themsen. förbi Grand Surreydockorna, delar gig i två grenar och ansluter sig till sydostbanan. Denna bana, som ännu icke är färdig, står ej efter de andra hvarken i af-. seende på anlöggningskostnaden — enligt planen skall för densamma nedrifvas 970: hus med 6,700 invånare — eller å tekniska svårigheter; den har tvärtemot mindre fördelaktiga stigningsoch krökningsförhål

23 december 1871, sida 6

Thumbnail