glastak, som insläpper dagsljuset, och hela
stationen utgöres sålunda af en slags sal af
omkring 17 alnars bredd och 140 alnars
längd. På ömse sidor derom leder en dub-
beltrappa (för gående och kommande passa-
gerare) upp fill det rörliga lifvet derofvan,
och vid nedgången finnes ett litet biljett-
kontor, ett par små väntsalar oo. 8 v.
Restauration finnes endast på hufvudstatio-
nerna. Dessa hafva också flera spår och
mellanliggande perroner.
Så enkla dessa stationer än äro, göra de
dock ett intryck af trefnad och man finner der
knappt någonting som erinrar om att man
befinner sig under jordytan, Belysningen
är ganska god; den skilnad i temperaturen
och det drag, som eljest vanligen pligar fö-
rekomma i tunnelar, märker man här föga.
Lokomotiverna eldas endast med cokes och
efterses med största omsorg, så att ande-
drägten icke besväras af rök; man har dess-
utom sörjt för en ypperlig ventilation. När
man kommer ner dit från det döfvande lar-
met på gatorna, erfar man ett ytterst be-
hagligt intryck af den tystnad-och det-lugn,
hvarmed expeditionen vid desse jernvägar
bedrifves. Der: höras inga rop om att stiga
in eller att stiga ut, icke heller kommoen-
deras passagerarne med klockringnwg, loko-
motiverna hafva inga ånghvisslor och der
höres i allmänhet ej något annat stoj än
rasslet af vagnshbjulon.
Akustiska skäl hafva nödvändiggjort den
största möjliga tystnad, och. tågens antal
är fdessutom så stort, att allt ropande och
ringande till publiken endast skulle åstad-
komma förvirring och olyckor. Man har
derför föredraget att vänja allmänheten att
sjelf vara påpasslig. Det är visst, att miss-
tag förekomma, isynnerbet som Hera statio-
ner ha samma namn, men detta betyder ej
mycket, då tågen följa så raskt på hvar-
andra, att ett sådant misstag hastigt kan
rättas. Spårvidden och vagnarne äro lika
med jernvägarnes på jordytan: Invändigt
upplysas vagnarne af gas. Tågen dragas
af tenderlokomotiver (lokomotiv och tender
sammanbyggda), som äro mycket kraftiga i
förhållande till de små tågen, hvilka öfver
hufvud utgöras af fem passagerarevagnar.
Bagagevagnar åtfölja icke -tägen och det
långt öfvervägande antalet resande medför
icke heller något bagago. . ;
Dessa kraftiga lokomotiver göra det möj-
ligt att reducera tidsförlusten vid uppehål-
len å stationerna till ett minimum, och hvad
detta har för betydelse för denna jernvägse-
trafik inses: lätt, då man erinrar, att flera
stationer ligga endast. !s fjerdingsväg från
hvarandra, ja, somliga icke. ens så långt,
och - att åktiden mellan två stationer, inbe-
räknadt halfva uppehållet vid hvardera af
dem enligt den bestämda tidtabellen. ofta
endast muntgör två minuter, och då man be-
tänker att banan mellan kl... 5 på morgonen
och till kl. 12 följande natten befares
af 800 tåg i båda, riktningarne. Denna
lifighet i trafiken förklaras derigenom, att
banan utefter hela sin längd har två spår
och på den mest befarnå delen fyrå; att
alla tågen hafva samma. hastighet, så att
det ena icke behöfver invänta det andra;
att lokomotiven aldrig beböfva vändas eller
vagnar: tills eler afkopplas; att signalsy-
stemet nått en hög grad af utveckling, så
att all signalering besörjes af. enda person,
som står i ett slags glasskåp, hvari sam-
manlöper ett nät a? telegrafträdar och hem-
lighetsfulla kedjor och ledningar, med livilkas
tillnjelp han tillkännager tågens ankomst
och afgång på begge spåren och gifver sig-
naler till dessa; och: slutligen derigenom att
man. har en engelsk publik att göra med
och framförallt en engelsk trafikpersonal,
I pekuniert hänseende måste dessa jern-
vägsanläggvingar, trots all den intelligens
och omtanke hvarmed de blifvit utförda och
gedermera administrerade, och trots den
nytta de. göra det allmänna, sägas vara
misslyckade. Oaktadt den öfver all beskrif-
ning lifliga trafiken på Metropolitanbanorna,
hafva de dock icke förmått ens: förränta
anläggningskostnaden med. bruttoinkomsten.
1869 begagnades de af 37 millioner passa-
gerare, men bruttoinkomsten steg ej till mer
än 7 millioner rdr. :
Utom de här förut omtalade tre under-
jordiska jernvägarne i London må äfvon
nämnas Hast London, railway, som utgår i
City från Broadstreet stationen på Norra
banan och löper i en halfcirkel genom City,
under Londons dockor till stationen Wap-
ping, derifrån genom Brunnels tunnel under
Themsen. förbi Grand Surreydockorna, delar
gig i två grenar och ansluter sig till syd-
ostbanan. Denna bana, som ännu icke är
färdig, står ej efter de andra hvarken i af-.
seende på anlöggningskostnaden — enligt
planen skall för densamma nedrifvas 970:
hus med 6,700 invånare — eller å tekniska
svårigheter; den har tvärtemot mindre för-
delaktiga stignings- och krökningsförhål-