Article Image
En märklig litterär nyhet — bokmarkna-
dens stora händelse under detta år — är
att från hr 4L. J. Hiertas förlagsexpedi-
tion utkommit i öfversättning första häftet
af Henry Thomas Buckles utomlands mycket
namnkunniga arbete: Civilisationens historia
i England.
Th. H. Buckle var son af förmögna för-
äldrar och kunde således öfverlemna sig åt
studier och författarskap utan att vara störd
af ekonomiska omsorger. Få menniskor ha
inhemtat på en gång så djupa och omfat-
tande kunskaper som han. Vid ganska unga
år satte han sig före, såsom sitt lifs och
sin verksamhets mål, att skrifva en mensk-
lighetens sanna, inre historia. Man vet icke
genom hvilka lyckliga omständigheter hans
förstånd råkade att frigöra sig från alla de
vanligaste och starkaste fördomar i verl-
den ; tydligen voro orsakerna härtill dels
att han icke studerade vid något universitet och
dels att Manchesterskolans lifligaste verk-
samhet inföll under hans ungdom. Följden
af hans andes fullkomliga frigörelse från
alla traditionella antaganden, från all auto-
ritetstro var, att hans blick blef mera oskymd
än andras, så att han kunde öppna nya
banor för bearbetandet af historiens filosofi.
Han ville på sin nya väg skrifva den en-
gelska civilisationens historia såsom ett prof-
stycke af den europeiska civilisationens,
men hans lif räckte ej till detta verks
fullbordande. TInledningen var allt hvad han
förmådde afsluta. Men i denna medhanns
att bygga uppfattningen af vilkoren för
mensklighetens framåtskridande uti ett nytt
system, att kullstörta alla dessa ideala syste-
mer som utkläckts i hundratals kammarfiloso-
fers hjernor och att rycka undan stöden för
allt slags vidskepelse och afguderi. Såsom
öfversättaren (0. W. Ålund) säger i ett
förord till den svenska upplagan:
Förtattaren vill visa att orubblig ordning,
metod och lagbundenhet råda ej mindre inom
historien än i naturen, blott man förstår skilja
det oväsentliga från det väsentliga och, lik-
som i naturvetenskapen, inordna fenomenen
under deras lagar. Den grundtanke hvartill
han härvid leder sig och hvartill han ständigt
återkommer är, att det är det stigande vetan-
det, och detta allena, som fört menskligheten
framåt. Det är för dess strålar som ej blott
vidskepelsens nattdimmor småningom sking-
rats, utan äfven den religiösa förföljelsen och
kriget, de två största plågoris, hvarmed men-
niskorna hemsökt hvarandra, efterhand måst
rygga.) Buckles verk är derför också från
början till slut ett enda häfdande af tankens
frihet och individens rätt att utveckla sig,
ohämmad af de hinder styrelsens och lagstitt-
ningens inblandning på områden, der de tyd-
ligen ej ha något att beställa, lagt sig i hans
väg. Hvilka följder denna skydds- och för-
myndaranda utöfvat på Europas utveckling
och i hvilken grad hon fördröjt vår verlds
dels civilisation, uppvisar han särskilt i ett
par kapitel af det mest begrundansvärda in-
nehåll. Buckle, säger med rätta en tysk litte-
raturhistoriker, är en af de friaste män som
någonsin lefvat i Eogland. Man andas i hans
bok den fria forskningens friska bergsluft, och
detär en manlig och ädel ande som talar
från alla hennes sidor.
En sådan bör enphvar tillegna sig, som
älskar att icke förblifva i den officiella po-
litiska och religiösa iddgångens dyiga träsk.
) Napoleon III:s återupplifvande af krigslägan
var en af dessa tillfälliga rubbningar, som icke
upphäfva giltigheten at en allmin lag. D. Ne
BRETT PED INUTI TSEK TT TRADE LTTIT AAAD TA
Thumbnail