Svensk jernplåt till fartygsbyggnad. Med anledning af nyligen inom den engelska marinen inträffade skeppsbrott, vid hvilka det blifvit utrönt, att orsaken till en hufvudsaklig del varit att söka i den för fartygens byggnad använda plåtens dåliga beskaffenhet, fäster en insändare till tidningen Standard uppmärksamheten på det svenska jernets utmärkta beskaffenhet vid skoppsbyggnadsbehof. Efter några ord om do underhaltiga plåtarne i det nyligen förlista fartyget Megsera; yttrar författaren, som tecknar sig CMetallurgist: Icke blott inom flottan utan äfven (och måhända i ännu större skala) inom handelsmarinen föranleda den stora konkurrensen mellan fartygsbyggare och den brådska, med hvilken hvarje fartyg måste fullbordas, skeppsbyggarne att inköpa sådana plåtar, som äro billigast och kunna skyndsammast erhållas, men hvilka på samma gång äro af ganska tarflig beskaffenhet. I den intressanta artikel rörande sjöolyckor, som ni (tidningen Standard) för en månad sedan dffentliggjorde, fästade ni uppmärksamheten derpå, att det ytterst ringa antalet af skeppsbrott bland svenska jernångfartyg i Nordoch Östersjön, i jomförelse med antalet skeppsbrott af engelska fartyg i samma farvatten, endast kunde tillskrifvas två orsaker. Ni yttrade, att antingen måste de svenska sjömännen vara öfverlägsna de engelska (hvilket ni likväl icke ville medgifva) eller ock måste deras fartyg vara af bättre beskaffenhet. Det kan med trygghet påstås, att denna senare omständighet utgör förklariogsgrunden till det underbart ringa antalet skeppsbrott af.svenska jernångfartyg. De svenska jernplåtarne tro etydligt starkare och mera homogena, och det tackjern, af hvilkot de tillverkas, kostar fullt ut dubbelt så mycket som Clevelandtackjern. Såsom det bästa beviset på de svenska plåtarnes öfverlägsenhet erinrar författaren derefter om den inom svenska afdelningen af 1862 års verldsutställning exponerade förstäfven af åvgfartyget Blekinge, hvilket, såsom man torde påminna sig, hade i skärgården med full fart törnat mot en klippa, dervid hela stäfven . på det jämmerligaste tillbucklades, utan att likväl en enda plåt bräcktes eller en enda nagel sprang, och han tillägger derefter: Oaktadt de svenska plåtarne äro något dyrare än engelska, tror jag dock att det skulle öna sig väl för skeppsredare att använda dessa nomogena plåtar i de mest blottställda delarne af deras fartyg; och assuransbolagen skulle då snart inse, att de mycket väl kunde bevilja betydligt lägre premier både för ångbåten och för dess last. Utan att förbise värdet af. Vesättningarnes lif. å de tusentals underhaltiga ångare, som transpörtera Englands och dess koloniers rikedom, vågar jag påstå, att allmänheten är berättigad fordra, att vid byggandet af de vigtigaste fartyg — såsom t. ex. kronans transportskepp och de stora passagerareångare, om underhålla regelbunden törbindelse med Amerika och Orienten — icke borde användas annat än den allra bästa plåt, äfven om kostnaden derigenom skulle vågot: ökas.