Svensk jernplåt till fartygsbyggnad.
Med anledning af nyligen inom den en-
gelska marinen inträffade skeppsbrott, vid
hvilka det blifvit utrönt, att orsaken till en
hufvudsaklig del varit att söka i den för
fartygens byggnad använda plåtens dåliga
beskaffenhet, fäster en insändare till tid-
ningen Standard uppmärksamheten på det
svenska jernets utmärkta beskaffenhet vid
skoppsbyggnadsbehof. Efter några ord om
do underhaltiga plåtarne i det nyligen för-
lista fartyget Megsera; yttrar författaren,
som tecknar sig CMetallurgist:
Icke blott inom flottan utan äfven (och
måhända i ännu större skala) inom handels-
marinen föranleda den stora konkurrensen mel-
lan fartygsbyggare och den brådska, med hvil-
ken hvarje fartyg måste fullbordas, skepps-
byggarne att inköpa sådana plåtar, som äro
billigast och kunna skyndsammast erhållas,
men hvilka på samma gång äro af ganska
tarflig beskaffenhet.
I den intressanta artikel rörande sjöolyc-
kor, som ni (tidningen Standard) för en må-
nad sedan dffentliggjorde, fästade ni uppmärk-
samheten derpå, att det ytterst ringa antalet
af skeppsbrott bland svenska jernångfartyg i
Nord- och Östersjön, i jomförelse med antalet
skeppsbrott af engelska fartyg i samma far-
vatten, endast kunde tillskrifvas två orsaker.
Ni yttrade, att antingen måste de svenska sjö-
männen vara öfverlägsna de engelska (hvilket
ni likväl icke ville medgifva) eller ock måste
deras fartyg vara af bättre beskaffenhet. Det
kan med trygghet påstås, att denna senare om-
ständighet utgör förklariogsgrunden till det
underbart ringa antalet skeppsbrott af.svenska
jernångfartyg. De svenska jernplåtarne tro
etydligt starkare och mera homogena, och
det tackjern, af hvilkot de tillverkas, kostar
fullt ut dubbelt så mycket som Cleveland-
tackjern.
Såsom det bästa beviset på de svenska plå-
tarnes öfverlägsenhet erinrar författaren der-
efter om den inom svenska afdelningen af
1862 års verldsutställning exponerade förstäf-
ven af åvgfartyget Blekinge, hvilket, såsom
man torde påminna sig, hade i skärgården med
full fart törnat mot en klippa, dervid hela
stäfven . på det jämmerligaste tillbucklades,
utan att likväl en enda plåt bräcktes eller en
enda nagel sprang, och han tillägger derefter:
Oaktadt de svenska plåtarne äro något dy-
rare än engelska, tror jag dock att det skulle
öna sig väl för skeppsredare att använda dessa
nomogena plåtar i de mest blottställda delarne
af deras fartyg; och assuransbolagen skulle
då snart inse, att de mycket väl kunde be-
vilja betydligt lägre premier både för ångbåten
och för dess last. Utan att förbise värdet af.
Vesättningarnes lif. å de tusentals underhaltiga
ångare, som transpörtera Englands och dess
koloniers rikedom, vågar jag påstå, att allmän-
heten är berättigad fordra, att vid byggandet
af de vigtigaste fartyg — såsom t. ex. kronans
transportskepp och de stora passagerareångare,
om underhålla regelbunden törbindelse med
Amerika och Orienten — icke borde användas
annat än den allra bästa plåt, äfven om kost-
naden derigenom skulle vågot: ökas.