Monitorn Loke. Med denna Sveriges fjerde och största monitor företogs i lördags den slutliga profoch besigtoingsresan, sedan Loke under förflutna veckan undergått kontrakterade prof och besigtningar, hvilka alla för leverantören, Motala mekaniska verkstads bolag, ha utfallit så gynsamt, att monitorn i lördags afton — efter att under två dagar ha varit i full gång samt alla dess 10 ångmaskiner äfvensom tornvridnvingen derunder blifvit försökta af besigtningsmännen, hvilka utgjordes af direktören Gerling, ingeniören Frykholm, magistratens ombud rådmannen Wahlberg samt å verkstadens vägnar ingeniören Olson — förklarades till alla delar kontraktsenlig och godkändes med stort beröm för det i sanning utmärkta arbetet, hvarefter den mottogs at dess chef, kommendörkapten Pantzerhjelm. Öfverdirektören d Ailly, som konstruerat fartyget på ett särdeles förtjenstfullt sätt och å detsamma tillämpat ett par af honom gjorda nya uppfinningar — hvarigenom denna monitor är den enda i sitt slag i verlden — och som under byggandet varit kronans ombud, var äfvenledes närvarande undar besigtniogen samt uttryckte sin tillfreds ställelse med verkstadens åtgärder. Monitorn — den femte som blifvit byggd vid Motala varf — håller i längd 210 fot och i bredd 47 samt är 12 fot djupgående, hvarvid 1 l fot ligger öfver vattnet. Hela fartyget väger 37,600 centner, Det är i många afseenden olika de förut byggda monitorerna, synnerligast genom ett å däcket rundtomkring tornet anbringadt lutande plan (glacis) af jern, med ett massivt underlag af ek, hvars ändamål är att skydda tornbasen mot projektilers åverkan. Denna anordning är särdeles ändamålsenlig, och hr TAilly har derför också af vår store landsman John Eriesson, monitorernas fader, fått mottaga ett särdeles smickrande bref, i hvilket de hundra uppfinniogarnes man på det hjertligaste lyckönskar till den nya uppfinningen, hvilken så väsentligt kompletterat hans eget verk. Flera länder ha redan begärt och erhållit ritningar å det nya systemet, för att hädanefter tillämpa detsamma å sina monitorer. Tornväggen, bestående innerst af två tunnare plåtlag, derutanpå två lag af 4 !12 tums plåtar och ytterst af ett lag om två tum — är sammanlagdt 15 tum tjock. Vid och omkring kanonportarne är väggen tre tum tjockare, eller tillsammans 18 tum. De omnämda 4 !1a tums plåtarne äro från England, emedan Motala verkstad ännu icke kunnat tillverka så tjocka och stora plåtar; de väga nemligen ice mindre än 130 centner hvardera. Å de förut byggda monitorerna äro tornväggarne endast 12 tum tjocka. Tornets vigt, med de två kanonerna (hvardera vägande 341 centner) samt öfriga inventarier, utgör omkring 1,600 skeppund. Hela denna tyngd måste vid tornets kringvridning upplyftas, hvilket sker medelst en hydraulisk press och verkställes beqvämt af två man, De kolossala kanonerna lyftas, vridas och riktas med lätthet af en enda man. Hrarje kulas vigt är 341 skålp. och högsta krutladdningen är 46 skålp. Hvarje skott kostar omkring 100 rdr och blir ännu dyrare, då man betänker att kanonerna äro odugliga efter högst 400 skott. Fartygets sidopansarplåtar bestå af 3 lag af tillsammans lika tjocklek som å de förra monitorerna Sjelfva fartyget har erhållit en stor förstärkning genom två längs detsamma anbringade skott afjern samt dessutom många förstärkningar af spanten, äfvensom stöttor under däcksbalkarne, hvilka förstärkHingars ändamålsenlighet visade sig under besigtningsresan derigenom att ingen skakning förmärktes å fartyget, ehuru den stora propellerångmaskinen arbetade med 60 slag i minuten och fartyget dervid gjorde 7!la knops fart, hvilken hastighet anses blifva större, när fartyget — som redan legat två år i vattnet, i följd af de förbättringar i bepansringen, hvilka å tornet företagits — blir rengjordt från gräs och orenlighet i botten. Fartyget är på let omsorgsfullaste inredt; på den minsta vrå har Man tagit vara. Gunrummet utmärker sig för komfort och elegans; likaså offcershytterna. Luftvexlingen är ypperlig och luften är under däck renare än å vanliga fartyg. Motala verkstads bolag får för deuna monitor, leverad i fullständigt skick, 1,200,000 rdr. Besättningen utgör 80 man, befälet inberäknadt. Det storartade fartyget gör all heder åt såväl dess konstruktör, kaptenen dAilly, som åt verkgtaden och dess skicklige föreståndare, ingeniören Olson. — Lördagens besigtningsresa gynnades af det herrligaste väder. Klockan 7 på morgonen förde bogserångaren Thor besigtningsmännen jemte ett par inbjudna gäster ut till den å Pampusfjärden ankrade monitorn. Ditkomsten skedde något efter klockan 8 och samtidigt anlände äfven chefen jemte evt par officerare åden i närheten liggande ångkorvetten Thor. Efter besigtningen intogs. middag i salongen, hvarunder tal höllos ech skålar föeslogos för öfverdirektören I Ailly,ingeniören dlison, kommendörkaptenen Pantzerhjelm med flere. Klockan inemot 9 på aftenen anlände besigtniagsmännen åter till Norrköping. — Monitorn skulle som i måndags afgå till Stockholm. (N. T) Re a a Meeekmammmm—X—X—XX—X RÄTTEG.och POLISNYHETER.