Monitorn Loke.
Med denna Sveriges fjerde och största mo-
nitor företogs i lördags den slutliga prof- och
besigtoingsresan, sedan Loke under förflutna
veckan undergått kontrakterade prof och be-
sigtningar, hvilka alla för leverantören, Motala
mekaniska verkstads bolag, ha utfallit så gyn-
samt, att monitorn i lördags afton — efter att
under två dagar ha varit i full gång samt alla
dess 10 ångmaskiner äfvensom tornvridnvingen
derunder blifvit försökta af besigtningsmännen,
hvilka utgjordes af direktören Gerling, inge-
niören Frykholm, magistratens ombud råd-
mannen Wahlberg samt å verkstadens vägnar
ingeniören Olson — förklarades till alla delar
kontraktsenlig och godkändes med stort beröm
för det i sanning utmärkta arbetet, hvarefter
den mottogs at dess chef, kommendörkapten
Pantzerhjelm. Öfverdirektören d Ailly, som
konstruerat fartyget på ett särdeles förtjenst-
fullt sätt och å detsamma tillämpat ett par
af honom gjorda nya uppfinningar — hvari-
genom denna monitor är den enda i sitt slag
i verlden — och som under byggandet varit
kronans ombud, var äfvenledes närvarande un-
dar besigtniogen samt uttryckte sin tillfreds
ställelse med verkstadens åtgärder. Monitorn
— den femte som blifvit byggd vid Motala
varf — håller i längd 210 fot och i bredd 47
samt är 12 fot djupgående, hvarvid 1 l fot
ligger öfver vattnet. Hela fartyget väger
37,600 centner, Det är i många afseenden
olika de förut byggda monitorerna, synnerli-
gast genom ett å däcket rundtomkring tornet
anbringadt lutande plan (glacis) af jern, med
ett massivt underlag af ek, hvars ändamål är
att skydda tornbasen mot projektilers åverkan.
Denna anordning är särdeles ändamålsenlig, och
hr TAilly har derför också af vår store lands-
man John Eriesson, monitorernas fader, fått
mottaga ett särdeles smickrande bref, i hvil-
ket de hundra uppfinniogarnes man på det
hjertligaste lyckönskar till den nya uppfinnin-
gen, hvilken så väsentligt kompletterat hans
eget verk. Flera länder ha redan begärt och
erhållit ritningar å det nya systemet, för att
hädanefter tillämpa detsamma å sina monitorer.
Tornväggen, bestående innerst af två tunnare
plåtlag, derutanpå två lag af 4 !12 tums plå-
tar och ytterst af ett lag om två tum — är
sammanlagdt 15 tum tjock. Vid och omkring
kanonportarne är väggen tre tum tjockare, el-
ler tillsammans 18 tum. De omnämda 4 !1a tums
plåtarne äro från England, emedan Motala
verkstad ännu icke kunnat tillverka så tjocka
och stora plåtar; de väga nemligen ice min-
dre än 130 centner hvardera. Å de förut
byggda monitorerna äro tornväggarne endast
12 tum tjocka. Tornets vigt, med de två ka-
nonerna (hvardera vägande 341 centner) samt
öfriga inventarier, utgör omkring 1,600 skep-
pund. Hela denna tyngd måste vid tornets
kringvridning upplyftas, hvilket sker medelst
en hydraulisk press och verkställes beqvämt
af två man, De kolossala kanonerna lyftas,
vridas och riktas med lätthet af en enda man.
Hrarje kulas vigt är 341 skålp. och högsta
krutladdningen är 46 skålp. Hvarje skott ko-
star omkring 100 rdr och blir ännu dyrare,
då man betänker att kanonerna äro odugliga
efter högst 400 skott. Fartygets sidopansarplåtar
bestå af 3 lag af tillsammans lika tjocklek som å
de förra monitorerna Sjelfva fartyget har erhål-
lit en stor förstärkning genom två längs det-
samma anbringade skott afjern samt dessutom
många förstärkningar af spanten, äfvensom
stöttor under däcksbalkarne, hvilka förstärk-
Hingars ändamålsenlighet visade sig under be-
sigtningsresan derigenom att ingen skakning
förmärktes å fartyget, ehuru den stora propel-
lerångmaskinen arbetade med 60 slag i minu-
ten och fartyget dervid gjorde 7!la knops fart,
hvilken hastighet anses blifva större, när far-
tyget — som redan legat två år i vattnet, i
följd af de förbättringar i bepansringen, hvilka
å tornet företagits — blir rengjordt från gräs
och orenlighet i botten. Fartyget är på let
omsorgsfullaste inredt; på den minsta vrå har
Man tagit vara. Gunrummet utmärker sig för
komfort och elegans; likaså offcershytterna.
Luftvexlingen är ypperlig och luften är under
däck renare än å vanliga fartyg. Motala verk-
stads bolag får för deuna monitor, leverad i
fullständigt skick, 1,200,000 rdr. Besättnin-
gen utgör 80 man, befälet inberäknadt. Det
storartade fartyget gör all heder åt såväl dess
konstruktör, kaptenen dAilly, som åt verk-
gtaden och dess skicklige föreståndare, inge-
niören Olson. — Lördagens besigtningsresa
gynnades af det herrligaste väder. Klockan 7
på morgonen förde bogserångaren Thor be-
sigtningsmännen jemte ett par inbjudna gäster
ut till den å Pampusfjärden ankrade monitorn.
Ditkomsten skedde något efter klockan 8 och
samtidigt anlände äfven chefen jemte evt par
officerare åden i närheten liggande ångkorvet-
ten Thor. Efter besigtningen intogs. middag i
salongen, hvarunder tal höllos ech skålar fö-
eslogos för öfverdirektören I Ailly,ingeniören
dlison, kommendörkaptenen Pantzerhjelm med
flere. Klockan inemot 9 på aftenen anlände
besigtniagsmännen åter till Norrköping. — Mo-
nitorn skulle som i måndags afgå till Stock-
holm. (N. T)
Re a a Meeekmammmm—X—X—XX—X
RÄTTEG.- och POLISNYHETER.