Article Image
rande i alla nordvestra staterna föres å packvagnar, hästar eller mulåsnor; den blir der billigaste vägen, hvarå posteu kan forslas till och ifrån fem de s.örsta staterna och territorierna; samt kommer slutligen äfven att transportera all post från Kina och Japan; den skall föra alla förnödenheter till tjuguåtta nordliga militärposter, som medelst hästar förut kostat regeringen emellan sex och sju millioner dollars årligen. (Endast härpå kommer jernvägen att inbespara nationen minst tre millioner dollars årligen, eller tre procent å hela kostnaden för jernvägens byggande.) Den stora emigrationsströmmen till de nu genom jernvägen öppnade enorma distrikterna kommer att i icko så ringa mån bidraga till fyllande af dervarande behof af arbetskrafter, uppodlandet af jord och derigenom frambringandet af nya frakter för jernvägen. För många kommande år kommer transporten af nybyggare, deras familjer och slägtingar samt för dem behöfliga förnödenheter att utgöra en besändigt tillväxande inkomst för bolaget. Kreatursförsändningar öfver denna nya bana lofvar att blifva fullkomligt lika stora, om ej större än på någon annan bana i Amerika, emedan ängsmarkerna med hänseende till beskaffenhet och storlek äro erkändt oöfverträffliga. Boskapsskötseln kommer troligen att förblifva, såsom den hittills varit, en af de mest lönande affärer i de nordvestra staterna och medelst hastiga transporter kan intresset härför icko annat än uppnå enorma proportioner. Minnesota och dess tillgångar äro väl kända af våra landsmän, gom der utvalt sina nya hem. BStaten är ansedd som en af de bästa i unionen för hveteodling. Endast en femtiondedel af Minnesota är uppodladt, men derifrån exporterades dock under år 1870 spanmål nog att fylla 2,500 tåg af 20 vagnar hvardera. Bland de många amerikanska resande som denna sommar besökt Sverige hafva vi förut omnämt hr August Petersohn, som sednast genom anordnandet af den amerikanska lustresan till Europa gjort sig känd icke allenast. i Amerika utan äfven i Sverige, hans födelscbygd. Hr Petersohn har varit och är fortfarande anställd vid olvannämda jernväg och har i dess intresse (jemte den ofvannämda lustresan såsom bisak) besökt de flesta hamnar af betydenhet i norra Europa för att vidtaga anordningar för frakters och passagerares sändande till och öfver den nya jernvägen. Detta värf slutades ; nyligen och återresan anträddes över Liverpool, der de fleste af de amerikanska turister som han fört till Sverige, mötte honom j och återvände till Newyork, dit vi önska att de alla måtte lyckligt anländt, så nöjda med sin europeiska resa att de uppmuntra ji många af sina landsmän att under kommande år företaga lustresor till vårt kära fädernesland, så att det må blifva vidt och bredt och väl kändt i den nya verlden, som ir hemmet för så många af våra utflyttade landsmän.

26 september 1871, sida 3

Thumbnail