Article Image
Då Cimbrishamn, som bekant, ligger på Sveriges östra kust, är det således icke någon obetydlig sträcka ballongen tillryggalagt (afståndet mellan Köpenhamn och Cimbrishamn är 9!2 mil fågelvägen) och det måste antagligen vara på hafvet utanför sistnämda stad, som de resande tillbragt ett par, säkert allt annat än angenäma timmar. Lustseglezen och hans två passagerare (Åcna eno var on amerikanare) jemte ballongen anlände i fredags till Köpenhamn. Om onsdag kommer en andra resa att företagas. Rörande den första färden meddelas i Dagstelegrafen följande: Resan förbunden med icke ringa fara. Klockan närmare 10 beslöto sig de resande för att stiga ned. Höjden kunde på grund af mörkret icke obserVveras, men de antogo, att de voro öfver Sverige och närmare en half mil uppe i luften. Då de med svindlande fart nådde hvad de trodde vara land, sjönk gondolen ned i vattnet med dem, men höjde sig strax igen, tack vare de försigtighetsmått, man vidtagit (nemligen att vid densamma fästa lufttäta blecklådor). Efter två timmars förlopp upptäcktes de af några fiskare, hvilka först ville veta om de kommo från en kolerasmittad plats, eller om de voro — tyskar; ty i intetdera af dessa fall ville de berga dem. Vidare frågade fiskrarne hvad de ville gifva för hvarje menniskolif, och efter något parlamenterande öfverenskoms om bergning af ballong och personer för 50 rdr. Fotografen Skröder följde nu med fiskrarne i land, men luftskepparen och amerikanaren måste ytterligare 2 timmar stanna qvar I gondolen på hafvet innan de blefvo bersade. I det lilla fiskläget Knäbeck gingo de resande strax till sängs, men lemnade fter några timmar platsen, sedan de stärkt sig med varma drycker m, m. och foro in till Cimbrishamn, derifrån de på jernväg foro till Malmö,

18 september 1871, sida 3

Thumbnail