STR PR
Ar det förståndige män eller skolgossar,
som reglerat våra tullförhållanden med Norge?
Denna fråga, till hvars framställande så
många anledningar gifvits, gjorde vi ofri-
villigt, då vi läste nedanstående, som från
Strömstad skrifves till Göteborgs Handels-
tidning:
En half million riksdaler utgör Sveriges
tullförlust under de senaste fem åren till
följd af dens. k. landväga trausporten öt-
ver Mossviken. Detlåter fabulöst, men är
dock - öfverensstämmanode med sanna förhål-
landet. Af en femäårsberättelse öfver Moss-
vikstrafiken, upprättad af Strömstads tull-
kammare, finner man nemligen, att genom
landsvägstransporten i fråga tullförlusten för
vårt land uppgår till ofvannämnda stora
summa. En af de artiklar, hvilken förlu-
sten hufvudsakligast drabbar, är sulläder (för-
lust 215,000 rdr rmt) och är det nästan ute-
slutande en enda firma i Flekkefjord som
tillgodogjort sig denna rabatt.4 Firman i
fråga skulle troligen icke, i den händelsen
dess fabrikater ej genom detta, så att säga,
monopol blifvit befriade från tullen, 10 öre
pr skålp. läder, haft någon afsättning af dera
alls i värt land. Äfven på flera andra varor, så-
som t. ex. tobak, har tullförlusten varit stor.
Norges förlust är en obetydlighet i förhål-
lande till Sveriges, och tyckes broderlandet
draga största revenyen af de nu rådande grän-
geförhållandena vis-å-vis Mossvikstrafiken.
Saken i fråga är nu i så många år både
omtalad och omskrifven, att ej något vidars
derom torde vara af nöden att orda, isyn-
nerhet som vederbörande ej tyckas hafva
någon allvarlig tanke att på. ett bättre sätt
än nu är fallet ordna gränseförhållandena;
dock torde kanske icke ett eller annat exem-
pel, belysande rätta halten af denna land-
väga transport, vara ur vägen. Ett fartyg
lastar, t. ex. i Malmö, med mjöl för norsk
firmas räkning. Fartyget aalöper då först
Strömstad, angifver sig säväl vid tullkammaren
derstädes att vilja lossa i Mossviken, dit-
seglar och logsar der lasten, hvilken vidare
skall landväga transporteras till Norge. Men
huru tillgår vid denna lossning och landvä-
ga transport? Jo, fartyget som innehar la-
sten, lägger intill ett berg vid Mossviken,
och på en eller ett par famnars afstånd vid
samma berg lägger sig den pråm (under 2
nylästers drägtighet), som till Frederikshall
skull öfverföra mjölet. Nu utläggesen land-
gång mellan båda farkosterna, och den per-
son Bom bär säcken från ena farkosten till
andra stannar midt på landtgången, hvilken
ligger så nära intill berget som möjligt, och
stöder der säcka mot berget en liten stund,
hvarefter den kastas ombord på pråmen. Säc-
ken har mnu varit iland, och räknas mjölet
nu såsom landväga transporteradt. Lika löj-
igt är det, att ett svenskt fartyg i Kristi-
nia från annat fartyg inlastar stenkol, seg-
lar med dessa först till Strömstad och sedan
till Mossviken, hvarefter kolet, som skall
till -Frederikshall, landväga transporterast
dit på samma sätt som anförts om mjölet.
Flera andra exempel kunna framdragas, men
de redan anförda torde vara tillfyllest.