Antagande den i spetsen för frågan ställda satsen, att kristendomsundervisningen ir folkskolans förnämsta läroimne, hvaraf följer att denna kunskap må göras så redig, grundlig och sammanhängande som möjligt, anser mötet den sålunda uttalade grundsatsen erhålla sin ritta tillämpning derigenom, att läraren i ord och gerning, undervisning och uppfostran såväl sjelf vittnar derom att kristendomen är en hela lifvet bestämmande makt, som ock bemödar sig att hos barnen inplanta och göra gällande en sådan uppfattning.4 dra frågan föredrogs iäfven, men öfrerliggningen derom hann icke att afslutas. 1. 1 hölls undervisningsprof i modersmålet af skolläraren IH. Ljungberg. Undervisningen bestod deri att ett stycke ur bok för akolan genomgicks med ordförklating och gramntikalisk utveckling enligt den metod som vid seminarium blifvit införd. På aftonen var en kollation i gamla botaniska trädgården. Under mötet äro akademiens samlingar tillgängliga för deltagarne.