Bidrag till den icke billiga stats-
örvaltningens historik.
En landsortstidning anförde nyligen ctt
oxempel på huru besynnerliga vägar och
utvägar kronan kan välja för att transpor-
tera trupp från ort till annan. Alldeles
riktig var icke berättelsen härom, men nog
står i alla fall det omdömet fast att k. m:t
och kronan, representerad af det ena eller
andra Sverket4, ofta handlar så att oinvigde
icke kunna wndgå att anse det opraktiskt
och misshushållsamt.
Under förra hälfton af innevarande juli
månad blef man till exempeli Westergötland
vittne till något som synes göra kronan
(härvidlag armeförvaltningen) hemfallen un-
der ett ganska välberättigadt klander.
En länsman i trakten af Moholm fick or-
der från Konungens befallningshafvande att
vid uppgifven tid hafva vid Moholm inställda
50 hästar till kronoskjuts. Kronolänsman-
nen satto kronorättaren i gång, och krono-
rättaren sig sjelf. Att uppbåda 50 hästar
till kronoskjuts, det är att uppbåda 50 hem-
mansegare, och för att det göra måste den
stackars kronorättaren sjelf springa omkring
som en hiästa
Pe 50 kronoskjutsarne voro i rätt tid vid
Moholm: Hvad fingo de väl so? En trans-
port gevär, som från Husqvarna voro dit. .
förda på jernväg. Förundrande sig öfver
-orm6förvaltningeng obegripliga visdom och
förstånd, lagsado man goväron på vagnarne
och körde till nästa skjutsombyte, der 50
nys hästar voro inställda af annan länsman,
annen kronorättare och andra 50 skjuts-
skyldige.
Det var omkring 4 mil gevären sålunda
fraktades. Hundra hemmansegare hade för-
denskull måst uppoffra hvar sin häst och
karl under en tid, då höbergningen redan
var i gång. — Att kronorättarne måste löpa
först med budningen och sedan med betal-
vingen hem till enhvar af de skjutsande,
det tycker armförvaltningen väl vara en
sådan småssk att derom ej bordo talas.
Det fanns omellertid ted andra, beqvä-
niaro och billigare sätt att föra gevären från
Jönköping till Carlsborg.
Det oma sättet — dot aldra enklaste och
paturligaste -— var att lasta gevären på
den Angbåt kronan för transporter har vid.
Carlsborg och sålunda ditföra dem sjövägen
längs Wettern direkt från Jönköping.
Men om förvaltningen icke vågade an-
förtro den dyrbara lasten åt den fal-
ska Fsant, som stundom lurar på krono-
väl som på enskilda fartyg —
fördenskull skydde den
af öppna sjön, så
låtit föra ge-
fartyg lika så
om förvaltningen 5
raka vägen, som orbjou.
borde hon, tyckes det, ha .
vären på jernbanan till 7örebo. hollre än
till Moholm (staten betalar lika tet till
den ena stationen som till den andra) och
sedan från Töreboda med ofvannämnde kro-
nans fartyg genom kanalen och insjöarne till
Carlsborg. De kol som dorvid åtgått hade
icke bränts förgäfves, ty de skullo icke ha
kostat så mycket som kronoskjutsen 4 mil
landväg, och dessutom hade de besparat ät-
skilliga vederbörande en hop skrifveri samt
de skjutsando ett besvär som vid den tiden
var långt ifrån ersatt med 80 öre pr mil
för hvarjo häst.
Emellertid är det ju möjligt att tillfreds-
ställande skäl kunna gifvas för förvaltnin-
ens åtgärder i nu ifrågavarande hänseende,
Ae oeed a a NR Tee a RE RTR KR Rn LTS SR REN DN RR