Article Image
annonserad. Hvad kan orsaken vara? Vet
man icke att Sandvikens bessemersverk lemna
öfver 30 procent utdelning pr år och ändå
aflägges till besparingsfonden? Skall man må-
hända låta detta verk falla i händerna på hrr
engelsmän, som nog skola stryka sig om mun-
nen att få ett vattenfall på 1,000 hästkrafter
för en, lapprisumma invid sin bana? — Jag
vill bara fråga Stockholms affärsmän hvad
de anse bli följden af detta.
Angående sjelfva jernvägens snara fullbor-
dan hyser man numera icke något tvifvel.
Den är i det närmaste planerad mellan Frövi
och ofvanför N. Kopparbergs kyrka. Man
säger till och med att lokomotivet Harald
Eriesson, Frövi—Ludvika-banans första, som
af arbetsfolket i anseende till dess ovanliga
rytande vid ångans utsläppande lärer kallas
Ludvikatjuren, redan agerar mellan Frövi och
Lindesberg och att vi således inom kort ha
ernyvägsförbindelse från sistnämde stad, som
med hvarje dag blir allt mer och mer hyf-
sad, fin och prydd med både enskilda och
allmänna . byggnader, som resa sig ur gruset
efter sista branden.
Jag kunde ha mycket att tillägga, men jag
fruktar, att jag redan tagit utrymmet i Eder
ärade tidning alltför mycket i anspråk, och
dessutom vidhåller jag min mening att vår
ort och dess förhållanden förtjena att tagas
i betraktande såväl af egentliga turister och poe-
tiska naturer som af affärsmän, hvilka inse
att här är rätta platsen för en storartad jern-
Industri. Ödmjukast
Bven Svensson.
DFN andre rn vr rn a a Vern
Thumbnail