Tulltaxan för 218741, Posttidningen fäster uppmärksamhet derå, att genom inträffadt s. k. blindtryck i ett stort antal exemplar af den för innevarande år gällande tulltaxa, införd i svensk författningssamling för 1870 nr 61, det i dessa exemplar synes som om tullsatsen för vin, af till och med 21 procent alkoholhalt, på buteljer, skulle utgöra endast 5 öre per kanna, då deremot berörda tullsats, enligt hvad i andra exemplar finnes tydligen utmärkt, rätteligen utgör 55 öre per kanna. Musikaliska akademien. De båda senaste föreläsningsaftnarne ha haft Mendelssohn till föremål. Härvid betraktades hans berömda uvertyrer och särekildt den till Midsommarnattsdrömmen, som erhöll en spirituell och lifligt åskådliggörande analys. Bland pianoverken skärskådades G-moll-konserten. Efter en lefnadsteckning af Mendelssohn, som äfven upptog åtskilliga intressanta enskildheter, sågom hans förhållande till Goethe, de intriger som i Berlin och Leipzig spelades mot honom m. m., förekom en sammanställning af märkvärdiga yttranden af M., innehållande dels allmänna musikaliska reflexioner, dels omdömen (t. ex. öfver Becthovens senare verk och hans 9:de symfoni), redogörelser för några af hans egna arbeten m. m. Tllustrationsvis förekom altarian ur Elias, hvari frösen Saxenberg inlade ära, tenorarian ur samma oratorium utfördes af eleven i solosång, hr Ericson, som vid detta tillfälle debuterade och väckte uppmärksamhet genom en särdeles klangfull tenorstämma, samt 2 satser ur Mendelssohns vackra orgelsonat nr 4, törtjenstfullt utförda af eleven hr Bolander. BSlutligen hördes ett praktnummer både till komposition oeh utförande, nemligen Mendelssohns pianoqvartett i H-moll, som härrör från hans tidigare period, och hvars intressanta historik nu omtalades. Pianostämman utfördes af dr Sater med den fulländade bravur, virtuositet i allegrosatserna ech den utomordentligt fina frasering i amdantet, som alltid väckt så mycken beundran; de öfriga stämmorna spelades på utmärkt sätt af hrr Lindroth, Nilsson (elev) samt Gehrman, och synnerligast glänste den sistnämnde genom sitt oöfverträffiiga sångföredrag 1 andantet. Teaternotiser. Det i följd af hr Dahlqvists hastiga sjukdom uppskjutna uppförandet af skådespelet Kristina Gyllenstierna å Stora teatern kommer att ega rum i dag, sedan hr D. nu lyckligtvis är så återställd, att han kan uppträda. — Ladugårdslandsteatern bjuder i dag på ett nytt, lockande program, nemligen, ett nytt lustspel i 2 akter, kalladt CPortvaktarpappat, bearbetning efter frauskan, samt en ballett-pantomim i 3 akter, CSkogsflickan, arrangerad af Selinder, med musik af åtskilliga kompositörer. Leonard Labatt säsom Masamiello. Under dennå rubrik skrifver Allgemeine Theater-Chronik i Wien: Vår opera har i tenoristen hr Labatt en verklig juvel, en oskattbar, flitig medlem, som outtröttligt verkar i inrättningens intresse och som trots oerhörda ansträngningar aldrig visar missmod eller trötthet. Labatt skulle icko endast med den goda viljan ha kunnat fylla denna mission; dertill fordras framför allt talang, begåfning och en brinnande kärlek till konsten, Labatt öfvertager inom kortaste tid de största partier, såsom Eleazar, Masaniello, Edgar, och utför dem på ett sätt, som väcker beundran och förvärfvar honom kritikens erkännande och tacksamhet af teaterstyrelsen, som i honom eger en rikt begåfvad konstkraft. Labatt är en af hofeperans flitigaste konstnärer och han gör sig allt mer och mer omtyckt. Med sin Eleazar i CJudinnan väckte han sensation, såväl genom sitt. dramatiska föredrag som genom röstens skönhet, och såsom Masaniello i Den stumma öfverträffade han sin föregångare genom en genialisk uppfattning och framställning af detta svåra hjelteparti, på hvilket till och med många talanger af rang strandat. Men Labatt är en intelligent; skarpsynt och riktigt karakteriserande konstnär hwaonta nnetatianen, hänga sittnra Am ifrimnt