vErIURSPruUGCeLb, 1 enughet med lånekontraktet
mellan staten och bolaget, men utskottet hade
dervid icke fäst någon uppmärksamhet, Hr
Carl Ifvarsson upplyste att denna fråga så
nyligen varit dragen under k. mits pröfning,
utan att dervid fästs något afseende, abt ut-
skottet ej ausett skäl att straxt derefter med
densäimma åter framkomma. Och dervid lät
kammaren bero och godkände förslaget om an-
0
SV linnet. oo
I jemförelse med det föga lifaktiga sätt, på
hvilket föregående ärenden behatdlats, såg det
gaöska hötande ut för det kammarens tredje
tillfälliga utskotts betankande, deri med anled
ning af hr Hiertas motion tillstyrktes, beträf-
fande tredje , klassens parsögeräre, en förhöj-
ning i nu källände
Trafiktaxa för statens jernvägars.
Många utaf kammarens ledamöter begärde
nemligen ordet med en viss brådska, hvilket
symptom aldrig plägar båda något godt för den
fråga, som blifvit föredragen. Detta visade
sig äfven nu vara fallet. Hrr Lars Ersson,
Sven Andreasson, Sven Nilsson i Btveröd,
Granlund, Per Nilsson i Kulhult, Forsbäck,
Jöns Pehrsson, O. B. Olsson och Rylander
yrkade sammanstämmande afslag å den före-
slagna förhöjningen, dels på gruud af att denna
förhöjning, enligt talarnes förmenande, skulle
drabba uteslutande de fattigare klasserna, dels
derför att staten ingalunda, såsom motionären
och utskottet påstått, genom denna åtgärd
skulle få en förökad trafikinkomst, utan skulle
i stället lusten att åka på jernväg aftaga
Till försvar för utskottets förslag uppirädde
hrr Abr. Rundbäck, Åstrand, Petter Anders-
son och Sahlström, hvilka anmärkte, att det
icke är hufvudsakligen de mindre bemedlade
som ensamt begagna tredje klassens vagn, at
tredje klassens passagerare åka alldeles för
billigt relativt till de öfriga klasserna, att de
flesta andra länder, liksom de flesta andra ba-
nor, ha afgiften för tredje klass vagn bestämd
till 50 öre, att jernvägarne icke äro några
barmhertighetsinrättningar, hvilka med förbi-
seende af sitt egentliga ändamål få taga hän-
syn till förmögenhetsvilkor o. s v. Hr A.
Lundbäck ville dock ej pålägga några bördor,
utan att bereda motsvarande fördelar, hvarför
hän föreslog att äfven bland tredje klassens
vagnar skulle särskilda kupger beredas för
fruntimmer, ett förslag som är väl moiiveradt
af hvar och ens egen erfarenhet som rest på
jernvägar. Detta förslag föranledde hr Uhr
att föreslå akiljande af tredje klassen i två
klasser, hvaraf i den ena priset skulle bestäm-
mas till 30 öre och i den andra till 25, Men
intet af dessa förslag vann godkännande, utan
biföll kammaren — dock först efter votering
med 102 röster mot 60 — utskottets förslag
Im en skrifvelse till k. m:t med anhållan om
utarbetande af en passageraretariff för statens
jernvägar, grundad på höjning af 3:dije klas-
gens afgift till 30 öre pr mil.
Samma utskotts skrifvelseförslag om med-
gifvande af lånerätt i manufakturdiskonten
åt, fabriker för artificiella gödningsämnen
afslogs på yrkande af hrr Wijk, Agardh och
Sjöberg, hvaremot samma utskotts förslag till
indrad lydelse af förordningen angående vil-
koren för försäljning, till förtäring på stället,
af vin, öl, kaffe eller andra icke spirituösa
drycker, om hvilken ändring hrr Lars Ersson
och P. Engman väckt motioner, återremitte-
rades på den grund, att i första kammaren
blifvit väckt en motion angående omredigering
af samma förordning.
Val af fullmäktige i banken och riksgillds-
kontoret.
I öfverensstämmelse med talmanskonferen-
sen beslöt kammaren att om lördag utse de
valmän, hvilka skola välia fullmäktige i riks
banken och riksgiäldskontoret samt styrelse-
ledamöter vid lånekontoren i orterna, och be-
slöt kammaren att för sin del äfven utse 6
uppleanter till dessa valmän.
———
FF CsafoetfolnAfföot harm Salo fr mtlitanda ancoå