vErIURSPruUGCeLb, 1 enughet med lånekontraktet mellan staten och bolaget, men utskottet hade dervid icke fäst någon uppmärksamhet, Hr Carl Ifvarsson upplyste att denna fråga så nyligen varit dragen under k. mits pröfning, utan att dervid fästs något afseende, abt utskottet ej ausett skäl att straxt derefter med densäimma åter framkomma. Och dervid lät kammaren bero och godkände förslaget om an0 SV linnet. oo I jemförelse med det föga lifaktiga sätt, på hvilket föregående ärenden behatdlats, såg det gaöska hötande ut för det kammarens tredje tillfälliga utskotts betankande, deri med anled ning af hr Hiertas motion tillstyrktes, beträffande tredje , klassens parsögeräre, en förhöjning i nu källände Trafiktaxa för statens jernvägars. Många utaf kammarens ledamöter begärde nemligen ordet med en viss brådska, hvilket symptom aldrig plägar båda något godt för den fråga, som blifvit föredragen. Detta visade sig äfven nu vara fallet. Hrr Lars Ersson, Sven Andreasson, Sven Nilsson i Btveröd, Granlund, Per Nilsson i Kulhult, Forsbäck, Jöns Pehrsson, O. B. Olsson och Rylander yrkade sammanstämmande afslag å den föreslagna förhöjningen, dels på gruud af att denna förhöjning, enligt talarnes förmenande, skulle drabba uteslutande de fattigare klasserna, dels derför att staten ingalunda, såsom motionären och utskottet påstått, genom denna åtgärd skulle få en förökad trafikinkomst, utan skulle i stället lusten att åka på jernväg aftaga Till försvar för utskottets förslag uppirädde hrr Abr. Rundbäck, Åstrand, Petter Andersson och Sahlström, hvilka anmärkte, att det icke är hufvudsakligen de mindre bemedlade som ensamt begagna tredje klassens vagn, at tredje klassens passagerare åka alldeles för billigt relativt till de öfriga klasserna, att de flesta andra länder, liksom de flesta andra banor, ha afgiften för tredje klass vagn bestämd till 50 öre, att jernvägarne icke äro några barmhertighetsinrättningar, hvilka med förbiseende af sitt egentliga ändamål få taga hänsyn till förmögenhetsvilkor o. s v. Hr A. Lundbäck ville dock ej pålägga några bördor, utan att bereda motsvarande fördelar, hvarför hän föreslog att äfven bland tredje klassens vagnar skulle särskilda kupger beredas för fruntimmer, ett förslag som är väl moiiveradt af hvar och ens egen erfarenhet som rest på jernvägar. Detta förslag föranledde hr Uhr att föreslå akiljande af tredje klassen i två klasser, hvaraf i den ena priset skulle bestämmas till 30 öre och i den andra till 25, Men intet af dessa förslag vann godkännande, utan biföll kammaren — dock först efter votering med 102 röster mot 60 — utskottets förslag Im en skrifvelse till k. m:t med anhållan om utarbetande af en passageraretariff för statens jernvägar, grundad på höjning af 3:dije klasgens afgift till 30 öre pr mil. Samma utskotts skrifvelseförslag om medgifvande af lånerätt i manufakturdiskonten åt, fabriker för artificiella gödningsämnen afslogs på yrkande af hrr Wijk, Agardh och Sjöberg, hvaremot samma utskotts förslag till indrad lydelse af förordningen angående vilkoren för försäljning, till förtäring på stället, af vin, öl, kaffe eller andra icke spirituösa drycker, om hvilken ändring hrr Lars Ersson och P. Engman väckt motioner, återremitterades på den grund, att i första kammaren blifvit väckt en motion angående omredigering af samma förordning. Val af fullmäktige i banken och riksgilldskontoret. I öfverensstämmelse med talmanskonferensen beslöt kammaren att om lördag utse de valmän, hvilka skola välia fullmäktige i riks banken och riksgiäldskontoret samt styrelseledamöter vid lånekontoren i orterna, och beslöt kammaren att för sin del äfven utse 6 uppleanter till dessa valmän. ——— FF CsafoetfolnAfföot harm Salo fr mtlitanda ancoå