Article Image
Pris pr 10001 En qv.aln Tägkarens
I riksmynt. täckes af pr 100
I fee Pr 1009
118 tums 4-kant (verktum) 1 200 I 9
1672 a - 1å d:o 7 I
oe 120 ) Od ön odo I 5
1312 I do 434 d:o 4 150
12 76 I 6 d:o 4
11 1 63 Tu d:o 3 75
10 I 46 9 d:o 3 25
? 32 12 d:o 3
15—10 — tum 53 1 19 do 2 150
14— 9 45 1074 do 2 25 I
13— 8 , 35 13 do 2 I
11— 8 25 16 do 1 75
11— 7 21 18 d:o 1 15
10— 7 19 21 d:o 1 60
10— 6 1 24 do 1 50 I
10— 5 , 3 28 d:o 1 50 I
925 . I 32 -d:o 1 40 I
I— - 5
NM Skeppning af Skiffer kan ske på de platser Reqvirenten bestämmer, mot ersättning af frakt-
kostnaden.
Vande och skicklige taktickare, som ansvara för fullkomligt dropffria tak, tillhandahållas, när så
åstundas. Utom ofvan specificerad aflöning pr 1000, erhåller Yäckaren ersättning för däcksplats ä
ångbåt. hvilket resesätt, såsom billigast om möjligt skall begagnas eller skjuts efter en häst till och
från stället samt En rdr pr resdag och fritt vivre under arbetet, vid hvilket nödig handräck-
ning lemnas
e Denna Skiffer, som är mörk till färgen, utmärkt jemn i brottet, tillräckligt stark att utbärda
långväga transporter på hjul och af egenskap att i sekler motstå förv ng, begagnas med fördel till
tak af alla former. som nemligen icke äro mer än vanligt lågt röstade, d. v. s. att takresningens per-
pendikulära höjd icke bör understiga en fjerdedel af husets bredd.
äckningen sker vanligast sålunda, att den aflånga Skiffern lägges med längden upp och ned,
hvaremot de fyrkantiga dimensionerna läggas med ena spetsen nedåt. Till underlag användas Jäkten
eller bräder. Då brider användas, hvilka böra vara torra, är ett lager af näfver e ler tunn träspån
under skiffern att rekommendera, eller ock att foga bräderna tillsammans, för att helt och hållet
förekomma drifsnö.
Å flera byggnader, som några år förut blifvit täckta med s. k takpapp, men varit otiäta, har
skiffertäckning skett, hvarunder takpappen fått qvarligga såsom ett säkert skydd:mot drifsnö.
Till hvarje sten åtgå tvenne spik. Sådane me pionen hufvuden äro att föredraga.
94 tums Spik af denna beskaffenhet tillhandahålles N : rdr rmt pr 1000 st.
Då fördelen af att använda Skiffer till täckningsämno ej ännu torde vara tillräckligt känd
inom vårt land, må nedanstående intyg få anföras: . oo
Den täckning med Svensk Skifrer från Hällans Skifferverk, hvarmed åtskilliga Stationshus
och Godsmagasiner vid Statens Jernvägar blifvit under åren 1860, 61 och 62 försedda, har hitintills
visat sig fullt ändamålsenlig, som härmed intygas. Stockholm den 70 April 1863
A. W. EDELSVARD.
Arkitekt vid Statens Jernvägsbyggnader.
På begiran af Hr C. G. Kullander intygas, att den takskiffer ifrån Hällan nära Wenersborg,
som blifvit använd till täckning af 2 (280 fot långa) stall vid Strömsholm samt en mindre byggnad
vid Kongl. Veterinärinrättningen och Resningsbockarne för jern (cirka 80.000 qv.-fot) i nya jernvå-
gen härstädes, visat sig mycket bra, och då niäfver blifvit lugd under skitfern. tullkomligt tät emot
regn och snö. Stockholm den 10 Januari 1867. E. E. von ROTHSTEIN.
Architekt och Civil-Ingeniör.
Hr Brugspatron Kullander bar leveret Skifer og besörget Takningen, utfört paa flere under
mit Tilsyn opförte Bygninger hersteds, og kan bevidnes. at haus Takningsskifer er et godt og varigt
Material; naar Trekningen udföres med Omhygaelighed, hvilket jeg altid har fundet at vere Tilfol-
det, naar Hr Kullander besörg.r Skiferen puwagt og garanterer Arbeidet
Drammen den 21:e August 1869. N. S. D. ECKHOFF.
Architekt.
Som den Svenska Skiffern icke är så tunn som den utländska. eger den fasthet och styrka at
orubbad qvarligga i de starkaste stormar, TC. (. VA ULLA NIER.
Närmare underrättelso Jemnar Adress: Woenersbors och Hiällau.
Fattar nt
Thumbnail