Article Image
i nyss utkomna decemberhäfte. Detta är det största erkännande af arbetets värde, som kunnat här zomma författaren till del. Bergsunds mekaniska verkstad har under sistlidna år mera än förr utvidgat sin verksamhet och i följd deraf kunnat utföra en mängd arbeten i alla en mekanisk verkstads brancher, men förnämligast i konstruktion af ångfartyg och deras maskinerier. Sålunda hafva följande nybyggda ångfartyg blifvit aflevererade; ångfartyget Säd om 40 hästkrafter för bolag i Liibeck, ångfartyget Bergsund om 120 hästkrafter för Stockholms rederi.aktiebolag, ångfartyget Brage om 25 hästkrafter för Stäkets ångbåtsbolag, ångfartyget Lu!ed om 100 hästkrafter för Bottniska ångbåtsbolaget och dertill två ångfartyg af samma storlek som det sistnämda, det ena nyligen gånget af stapeln och afsedt för trafik på södra Sverige och det andra nära bordlagdt samt ämnadt för fart mellan Stockholm och Gefle. Dessutom äro spant resta och bordlägges för närvarande en mindre pansarbåt för sjöförsvaret i likhet med den sist levererade pansarbåten Sköld, men med starkare ångmaskin, Nya ångmaskiner hafva jemte pannor blifvit förfärdigade och insatta i följande fartyg: en 60 hästars maskin uti ångfartyget Pehr Brahe, en 25 hästars maskin uti skeppet Finland, tillhörigt Helsingfors rederibolag, en maskin om 25 hästkrafter uti åogfartyget Forshaga. Alla dessa maskiner äro bränslebesparande och utförda efter Woolfs system. Förutom diverse reparationer, plåtarbeten, gjutgods och smiden för fabriker och jernverk, bar verkstaden för statens jernvägar levererat och uppsatt följande broar: en bro öfver Norselfven, 600 fot lång, uppburen af 5 pelare af smidt jern, en bro ofver vestra Klarelfven, 368 fot lång, en bro öfver Vermelen, 127 fot lång, samt 4 kortare broar och 28 vägöfrergångar. Vid varfshamnen i Malmö har en gångoch körbro blifvit uppsatt. För Kinda kanal och Stångån i Linköping äro 5 jernbroar levererade och under uppsättning. Nya portar at jern hafva förfärdigats och insatts i stora dockan vid Beckholmen, Verkstaden kar nyss afslutat arbetet å de särskilda delarne till det stora taket öfver banhallen vid Stockholms jernvägsstation och håller nu på med deras hoppassning. Tillverkniogsvärdet uppgår till ett belopp af 1:;094,396 rdr med en arbetspersonal af 500 personer. (D. A.) Postängfartyget Sofia. Oaktadtett i lördags f. m. ingånget telegram, att postångfartyget Sofia föregående dag anländt till. Dalarö, på väg från Wisby till Baltischport, har i går underrättelse här inträffat, att detta icke är fallet, hvadan ofvannämda telegram tillkommit på grund af något misstag. (D. A.) Rörande samma fartyg skrifves i Gotlands Tideing för. den 5 dennes: ngfartyget Sofia blir i dag färdigt och ånyo rustadt att företaga: sin afbrutna vinförresa till Baltiscehport.. De nödvändiga förbättringar och högst: behöfliga reparationer kapten Höggren här måst vidtaga äro: 1: Ny rorledning, dervid hål måst göras genom ernskottet i rorbhuset midskepps för att få rorkettingen ner i gunrummet och ledd genom der:städes applieerade jernblock till jernstänger, som säenomidpa aktersalongens. hytter till. akter om essa åter vidtagande kettingar, hvilka hvila på jernskodda trälådor och som genom jernblock föras till: en vid rodret anbragt ny: rorkult, för hvilken man måst i hvalfvet upphugga ett tillräckligt vandringshål. KRorkulten har blifvit tästad vid rodret med en packningsmuff, som, då rodret icke kunnat aflyftas, måst gjutas i två delar. 2. Språkrören å kommandohytten ha: blifvit flyttade och äudrade så, att befälhafvaren kan direkt meddela sig till maskinoch gunrummen. 3. I gunrummet och i gången dit har durken blifvit belagd med bräder och erforderliga häl öppnande för vatinets ledande till maskinrummet och upptagande i pannan. 4. Säkerhetsluckor ha anbringats för glasventilerna. 5. Maskineriet har varit under en genomgående hesigtning och. rengöring, så mycket mera nödvändig, som dervid funnits märkliga qvarlefvor såväl af pannsten som förrostningar alltifrån Sofias, nordpolsresa:; Allt detta: har medtagit tid, helst arbetet med. de resurser, hvaröfver hörvarande mekaniska verkstad för närvarande har att förfoga, icke kunnat skyndsammare åstadkommas, ehuru arbetskrafterna varit af kapten Höggren dag och natt satta i verksamhet. För öfrigt har provianterats och kolats så komplett, som för folkets och fartygets behof tarfvas, och synes deraf som kapten Höggren skulle ha för afsigt att under en längre tid hålla sjön; ifall ytterligare svårigheter möta för -uppnoående: af målet för resan, som lärer

10 januari 1871, sida 2

Thumbnail