i nyss utkomna decemberhäfte. Detta är det
största erkännande af arbetets värde, som kun-
nat här zomma författaren till del.
Bergsunds mekaniska verk-
stad har under sistlidna år mera än förr
utvidgat sin verksamhet och i följd deraf
kunnat utföra en mängd arbeten i alla en
mekanisk verkstads brancher, men förnäm-
ligast i konstruktion af ångfartyg och deras
maskinerier.
Sålunda hafva följande nybyggda ångfartyg
blifvit aflevererade; ångfartyget Säd om 40
hästkrafter för bolag i Liibeck, ångfartyget
Bergsund om 120 hästkrafter för Stockholms
rederi.aktiebolag, ångfartyget Brage om 25
hästkrafter för Stäkets ångbåtsbolag, ångfar-
tyget Lu!ed om 100 hästkrafter för Bottniska
ångbåtsbolaget och dertill två ångfartyg af
samma storlek som det sistnämda, det ena
nyligen gånget af stapeln och afsedt för tra-
fik på södra Sverige och det andra nära bord-
lagdt samt ämnadt för fart mellan Stockholm
och Gefle. Dessutom äro spant resta och
bordlägges för närvarande en mindre pansar-
båt för sjöförsvaret i likhet med den sist
levererade pansarbåten Sköld, men med star-
kare ångmaskin, Nya ångmaskiner hafva jemte
pannor blifvit förfärdigade och insatta i föl-
jande fartyg: en 60 hästars maskin uti ång-
fartyget Pehr Brahe, en 25 hästars maskin
uti skeppet Finland, tillhörigt Helsingfors
rederibolag, en maskin om 25 hästkrafter uti
åogfartyget Forshaga. Alla dessa maskiner
äro bränslebesparande och utförda efter Woolfs
system. Förutom diverse reparationer, plåt-
arbeten, gjutgods och smiden för fabriker och
jernverk, bar verkstaden för statens jernvägar
levererat och uppsatt följande broar: en bro
öfver Norselfven, 600 fot lång, uppburen af
5 pelare af smidt jern, en bro ofver vestra
Klarelfven, 368 fot lång, en bro öfver Ver-
melen, 127 fot lång, samt 4 kortare broar och
28 vägöfrergångar. Vid varfshamnen i Malmö
har en gång- och körbro blifvit uppsatt. För
Kinda kanal och Stångån i Linköping äro 5
jernbroar levererade och under uppsättning.
Nya portar at jern hafva förfärdigats och in-
satts i stora dockan vid Beckholmen,
Verkstaden kar nyss afslutat arbetet å de
särskilda delarne till det stora taket öfver
banhallen vid Stockholms jernvägsstation och
håller nu på med deras hoppassning. - Till-
verkniogsvärdet uppgår till ett - belopp af
1:;094,396 rdr med en arbetspersonal af 500
personer. (D. A.)
Postängfartyget Sofia. Oak-
tadt- ett i lördags f. m. ingånget telegram,
att postångfartyget Sofia föregående dag an-
ländt till. Dalarö, på väg från Wisby till
Baltischport, har i går underrättelse här in-
träffat, att detta icke är fallet, hvadan of-
vannämda telegram tillkommit på grund af
något misstag. (D. A.)
Rörande samma fartyg skrifves i Gotlands
Tideing för. den 5 dennes:
ngfartyget Sofia blir i dag färdigt och
ånyo rustadt att företaga: sin afbrutna vinför-
resa till Baltiscehport.. De nödvändiga förbätt-
ringar och högst: behöfliga reparationer kapten
Höggren här måst vidtaga äro:
1: Ny rorledning, dervid hål måst göras genom
ernskottet i rorbhuset midskepps för att få ror-
kettingen ner i gunrummet och ledd genom der-
:städes applieerade jernblock till jernstänger, som
säenomidpa aktersalongens. hytter till. akter om
essa åter vidtagande kettingar, hvilka hvila på
jernskodda trälådor och som genom jernblock
föras till: en vid rodret anbragt ny: rorkult, för
hvilken man måst i hvalfvet upphugga ett till-
räckligt vandringshål. KRorkulten har blifvit tä-
stad vid rodret med en packningsmuff, som, då
rodret icke kunnat aflyftas, måst gjutas i två delar.
2. Språkrören å kommandohytten ha: blifvit
flyttade och äudrade så, att befälhafvaren kan
direkt meddela sig till maskin- och gunrummen.
3. I gunrummet och i gången dit har durken
blifvit belagd med bräder och erforderliga häl
öppnande för vatinets ledande till maskinrummet
och upptagande i pannan.
4. Säkerhetsluckor ha anbringats för glasven-
tilerna.
5. Maskineriet har varit under en genomgående
hesigtning och. rengöring, så mycket mera nöd-
vändig, som dervid funnits märkliga qvarlefvor
såväl af pannsten som förrostningar alltifrån
Sofias, nordpolsresa:;
- Allt detta: har medtagit tid, helst arbetet
med. de resurser, hvaröfver hörvarande meka-
niska verkstad för närvarande har att förfoga,
icke kunnat skyndsammare åstadkommas, ehuru
arbetskrafterna varit af kapten Höggren dag
och natt satta i verksamhet.
För öfrigt har provianterats och kolats så
komplett, som för folkets och fartygets behof
tarfvas, och synes deraf som kapten Hög-
gren skulle ha för afsigt att under en längre
tid hålla sjön; ifall ytterligare svårigheter möta
för -uppnoående: af målet för resan, som lärer