Till skolreformen. Om öfveransträngning i skolorna. (Insändt.) Då, såsom bekant är, petitioner ingifvits till regeringen i fråga om denna för den uppväxande ungdomen maktpåliggande angelägenhet och en skolkomite är tillsatt, torde några upplysningar om hur det går till vid ett elementarläroverk i vestra Sverige ej sakna allt intresse. Någon förändring på fullt allvar till det bättre lärer väl dock ej vara att vänta annat än genom initiativ och stark påtryckning af folket i massa. Af rektorsmötena har föga upplysning om eller erkännande af öfveransträngning Vunnits. Herrar lärare synas vara väl ensidiga i sina åsigter. Riktigheten af professor G. Kjellbergs sunda åsigter att ungdomens helsa och mottaglighet för kunskaper bero på huruvida ungdomen erhåller behöflig hvila och sömn tyckes väl dock ej kunna med framgång bestridas. Sednaste årets flyttningar vid ifrågavarande läroverk visa att, i nedra 7:de klassen, af 45 ynglingar 23 ej fingo flytta upp, utan måste sitta qvar ytterligare ett år. I de andra klasserna måste 47 ynglingar sitta qvar. Alltså utgjorde hela antalet qvarsittande 70. Härförutom är att märka det många uppflyttades till annan klass först efter sedan de tagit ny examen vid terminens början, så att troligen totalsumman af underkände uppgick till 100, eller en fjerdedel af skolans hela lärjungeantal. I forna tider hörde det nära nog till det sällsynta att ens 8 å 10 ej fingo flyttning. Hvad kan vara orsaken till ett så bekymmersamt förhållande. Icke lära herrar lärare vilja erkänna att de äro så klena uti att undervisa nu mot förr, ej heller att en så stor del af ungdomen saknar lust och håg för att läsa. I båda fallen skulle detta vittna mot läroverket. Följaktligen är väl tiden för de många ämnena och de vidlyftiga kurserna i hvartdera i allmänhet för knapp för att ynglingen skulle hinna följa med, ens på bekostnad af hvila och sömn, Beräknar man lästiden i skolan till 6!4 timmar, att hemläsningen i 5 å 6 särskilta ämnen tager lika tid i anspråk, och att härtill komma scripta, ritning, såbg och gymnastik samt slutligen att de äldre ofta informera yngre barn, så kan ju tiden ieke räcka till på annat sätt än att natten tages till hjelp. Men äfven denna tyckes ej förslå, efter som det bevisligen blifvit så många som ej fått flyttning. Sedan vapenöfningar i skolorna blifvit med denna termin införda, ha i 7:de klassen vissa dagar i veckan 2 timmar å rad till sådane blifvit använda utan minskning i skoltimmarne. Föräldrar och målsmän måste med bekymmer fråga: hvart skall detta leda? Hurudan skall nästa flyttning blifva? Huru många af våra barn skola förlora helsa, mod och lust att kunna fortsätta? Skall den under uppförande varande, dyrbara elementarbyggnaden blifva obehöflig och det befinnas att det nedrifna, blott 36 år gamla skolhuset