Till skolreformen.
Om öfveransträngning i skolorna.
(Insändt.)
Då, såsom bekant är, petitioner ingifvits
till regeringen i fråga om denna för den
uppväxande ungdomen maktpåliggande ange-
lägenhet och en skolkomite är tillsatt,
torde några upplysningar om hur det går
till vid ett elementarläroverk i vestra Sve-
rige ej sakna allt intresse. Någon förän-
dring på fullt allvar till det bättre lärer väl
dock ej vara att vänta annat än genom initia-
tiv och stark påtryckning af folket i massa.
Af rektorsmötena har föga upplysning om
eller erkännande af öfveransträngning Vun-
nits. Herrar lärare synas vara väl ensidiga
i sina åsigter. Riktigheten af professor G.
Kjellbergs sunda åsigter att ungdomens helsa
och mottaglighet för kunskaper bero på huru-
vida ungdomen erhåller behöflig hvila och
sömn tyckes väl dock ej kunna med fram-
gång bestridas.
Sednaste årets flyttningar vid ifrågava-
rande läroverk visa att, i nedra 7:de klas-
sen, af 45 ynglingar 23 ej fingo flytta upp,
utan måste sitta qvar ytterligare ett år. I
de andra klasserna måste 47 ynglingar sitta
qvar. Alltså utgjorde hela antalet qvarsit-
tande 70. Härförutom är att märka det
många uppflyttades till annan klass först
efter sedan de tagit ny examen vid termi-
nens början, så att troligen totalsumman af
underkände uppgick till 100, eller en fjerde-
del af skolans hela lärjungeantal. I forna
tider hörde det nära nog till det sällsynta
att ens 8 å 10 ej fingo flyttning.
Hvad kan vara orsaken till ett så be-
kymmersamt förhållande. Icke lära herrar
lärare vilja erkänna att de äro så klena uti
att undervisa nu mot förr, ej heller att en
så stor del af ungdomen saknar lust och
håg för att läsa. I båda fallen skulle detta
vittna mot läroverket. Följaktligen är väl
tiden för de många ämnena och de vidlyftiga
kurserna i hvartdera i allmänhet för knapp
för att ynglingen skulle hinna följa med,
ens på bekostnad af hvila och sömn,
Beräknar man lästiden i skolan till 6!4
timmar, att hemläsningen i 5 å 6 särskilta
ämnen tager lika tid i anspråk, och att här-
till komma scripta, ritning, såbg och gym-
nastik samt slutligen att de äldre ofta in-
formera yngre barn, så kan ju tiden ieke
räcka till på annat sätt än att natten tages
till hjelp. Men äfven denna tyckes ej för-
slå, efter som det bevisligen blifvit så många
som ej fått flyttning.
Sedan vapenöfningar i skolorna blifvit med
denna termin införda, ha i 7:de klassen
vissa dagar i veckan 2 timmar å rad till
sådane blifvit använda utan minskning i skol-
timmarne. Föräldrar och målsmän måste med
bekymmer fråga: hvart skall detta leda?
Hurudan skall nästa flyttning blifva? Huru
många af våra barn skola förlora helsa, mod
och lust att kunna fortsätta? Skall den under
uppförande varande, dyrbara elementarbygg-
naden blifva obehöflig och det befinnas att
det nedrifna, blott 36 år gamla skolhuset