Article Image
a orerar nee RR Till undervisningsreformen. Några ord om vården af den växande ungdomens fysiska och psykiska helsa är titeln på en afhandling, författad af professor G. Kjellberg i Upsala för Upsala Läkareförenings förhandlingar och ur dessa särskildt aftryckt i en brochyr, som vi uppmana föräldrar och målsmän att köpa (den kostar blott 20 öre) dels för innehållets skull. och dels derför att inkomsten af försålda exemplar tillfaller föreningen för sinnesslöa barns vård. I denna brochyr uttalar sig författaren mot den, af Skolmännen delvis förnekade öfveransträngningen i skolorna. Vid granskning af det svaghetstillstånd som nu så ofta visar sig hos deras ungdom har han funnit det i allmänhet uppkommet, icke af brister i skollokalerna, utan af för mycken hemläsning, som beröfvar ungdomen en del af den nödiga hvilan och verkar störande på mnutritionen. Efter att hafva utförligt redogjort för dessa omständigheter, öfvergår han till en betraktelse öfver ungdomens psykiska lif, hvilken vi tillåta oss anföra och lägga ungdomens ledare samt den samlade skolkomitån synnerligen på hjertat: 4I allmänhet hafva skolorna tidiga morgontimmar, och detta är en god ordning, men dermed sammanhänger då äfven nödvändigt, att ungdomen skall kunna gå tidigt till sängs. Den temligen allmänna ovanan att förlänga dagens arbete till sent på qvällen är sålunda ett stort fysiologiskt misstag och borde af lärare och uppfostrare på allt sätt motarbetas. Skall ynglingens arbete verka stärkande och utvecklande på hans själskrafter, så får det icke inkräkta på hvilans timmar, och såsom allmän regel skulle jag vilja uppställa, att under hela utvecklingsperioden icke mindre tid än 10 timmar anslås till nattens hvila. Nästa fråga blir då, hur lång tid det är möjligt för dem uppväxande ungdomen att dagligen sysselsätta sig med intellektuelt arbete, utan att löpa fara för sin helsa. Denna tid måste naturligtvis betydligt variera efter olika ålder, olika anlag och olika helsa, men i allmänhet torde kunna uppställas såsom regel: 1:0) att före det femtonde året tankeansträngande arbete icke bör fortsättas utöfver 2 timmar på en gång, och 2:0) att ledigheten bör vara lika så lång som arbetstiden. Om 10 timmar anslås till nattlig hvila, så böra icke mera än 7 disponeras för skolarbetet. Af dessa 7 timmar äro inom skolorna redan 5 å 6 upptagna af de ordinarie lektionerna, hvaraf följer, att endast 2 kunna anses disponibla för hemarbetet. Då återstår att undersöka, om det för ungdom med vanlig fattningsförmåga är möjligt att med sålunda reglerad arbetstid inhemta de pensa, som skolstadgans undervisningsplaner för hvarje år innehålla. Såsom icke skollärare tilltror jag mig icke att besvara denna fråga; men deremot torde af det föregående vara tydligt, att ungdomen öfveranscränges, på det sätt undervisningen för närvarande är ordnad vid de flesta af landets allmänna läroverk. Ett öfverarbete af 1 till 5 timmar dagligen existerar de facto, och det är på detta till sina följder olycksbringande förhållande, som jag härmed velat fästa mina herrar kollegers uppmärksamhet.

25 november 1870, sida 1

Thumbnail