Article Image
a orerar nee RR
Till undervisningsreformen.
Några ord om vården af den växande
ungdomens fysiska och psykiska helsa
är titeln på en afhandling, författad af
professor G. Kjellberg i Upsala för Up-
sala Läkareförenings förhandlingar och
ur dessa särskildt aftryckt i en brochyr,
som vi uppmana föräldrar och målsmän
att köpa (den kostar blott 20 öre) dels
för innehållets skull. och dels derför att
inkomsten af försålda exemplar tillfaller
föreningen för sinnesslöa barns vård.
I denna brochyr uttalar sig författaren
mot den, af Skolmännen delvis förnekade
öfveransträngningen i skolorna. Vid
granskning af det svaghetstillstånd som
nu så ofta visar sig hos deras ungdom
har han funnit det i allmänhet uppkom-
met, icke af brister i skollokalerna, utan
af för mycken hemläsning, som beröfvar
ungdomen en del af den nödiga hvilan
och verkar störande på mnutritionen. Ef-
ter att hafva utförligt redogjort för dessa
omständigheter, öfvergår han till en be-
traktelse öfver ungdomens psykiska lif,
hvilken vi tillåta oss anföra och lägga
ungdomens ledare samt den samlade skol-
komitån synnerligen på hjertat:
4I allmänhet hafva skolorna tidiga morgon-
timmar, och detta är en god ordning, men
dermed sammanhänger då äfven nödvändigt,
att ungdomen skall kunna gå tidigt till sängs.
Den temligen allmänna ovanan att förlänga
dagens arbete till sent på qvällen är så-
lunda ett stort fysiologiskt misstag och
borde af lärare och uppfostrare på allt sätt
motarbetas. Skall ynglingens arbete verka
stärkande och utvecklande på hans själs-
krafter, så får det icke inkräkta på hvilans
timmar, och såsom allmän regel skulle jag
vilja uppställa, att under hela utvecklings-
perioden icke mindre tid än 10 timmar an-
slås till nattens hvila.
Nästa fråga blir då, hur lång tid det
är möjligt för dem uppväxande ungdomen
att dagligen sysselsätta sig med intellek-
tuelt arbete, utan att löpa fara för sin helsa.
Denna tid måste naturligtvis betydligt va-
riera efter olika ålder, olika anlag och olika
helsa, men i allmänhet torde kunna upp-
ställas såsom regel: 1:0) att före det fem-
tonde året tankeansträngande arbete icke bör
fortsättas utöfver 2 timmar på en gång, och
2:0) att ledigheten bör vara lika så lång som
arbetstiden. Om 10 timmar anslås till natt-
lig hvila, så böra icke mera än 7 dispone-
ras för skolarbetet. Af dessa 7 timmar äro
inom skolorna redan 5 å 6 upptagna af de
ordinarie lektionerna, hvaraf följer, att en-
dast 2 kunna anses disponibla för hemar-
betet.
Då återstår att undersöka, om det för
ungdom med vanlig fattningsförmåga är möj-
ligt att med sålunda reglerad arbetstid in-
hemta de pensa, som skolstadgans under-
visningsplaner för hvarje år innehålla. Så-
som icke skollärare tilltror jag mig icke att
besvara denna fråga; men deremot torde af
det föregående vara tydligt, att ungdomen
öfveranscränges, på det sätt undervisnin-
gen för närvarande är ordnad vid de flesta
af landets allmänna läroverk. Ett öfverar-
bete af 1 till 5 timmar dagligen existerar
de facto, och det är på detta till sina följ-
der olycksbringande förhållande, som jag
härmed velat fästa mina herrar kollegers
uppmärksamhet.
Thumbnail