Dramatiska teaterns program i går afton upptog de af oss förut omnämnda nya pjeserna:. Glöm mig ej!, genrebild i 1 akt, fritt från tyskan af Oscar Wijkander; När det regnar4, komedi i 1 akt, öfversättning ; samt Madonnabilden, komedi i 2 akter, svenskt original. Genrebilden, som fått ett mycket oegentligt namn, var för mycket utdragen och för mycket sentimental och skildrade icke, såsom meningen väl var, bondlif i Tyrolen. Men det goda spelet af fru Almlöf, fröken Lindqvist och hr Hartman uppehöll intresset. De blefvo alla tre inropade. När det regnar är det icke trefligt i allmänhet, och Dramatiska teaterns nya pjes 4När det regnart skulle icke heller vara särdeles rolig, om ieke fröken Sandberg och hr Hedin så väl förstode konsten, att äfven åt det befängda framkalla löje hos de trumpnaste. För sitt lyckliga. bemödande i detfa fall i går afton blefvo de af publiken belönade med en framropning efter pjesens slut. Den svenska originalkomedin MadonnabildenX, om hvilket ryktet haff så mycket att berätta, var den pjes, som naturligtvis på förhand samlat omkring sig mesta intresset och beredt teaterdirektionen den hugneliga anblicken af en fullsatt salong. Det är icke lyckligt för en ny pjes, när väntan derpå är för mycket spänd. Publiken hade uppenbarligen haft större förhoppningar på SMadonnabildenX, än den fann uppfylda; den har kanske äfven blifvit alltför bortskämd af samtidens lätta dramatiska anrättningar, för att, åtminstone vid första mötet, känna sig rätt förtrolig med femtonde seklets mera tungfetade och primativa komik. Madonnabilden vann, med ett ord, ej särdeles varm tillbedjan af dramatiska teaterns publik i går afton. Utan att till idn vara originell (den utgör en illustration till Pygmalionmythen), saknar den två akter långa komedien, hvaraf andra akten är afdelad i 2 tablåer, dessutom dramatisk handling; det vackra språket, på rimmad vers, skänka vi deck vårt fulla erkännande liksom äfven den lokalfärg, som författaren med konstförfaren hand förstått gjuta deröfver. Efter ridåns fall ropades på författaren, hvarvid professor Dietrichson framträdde och mottog publikens hyllning. Ladugärdslandsteatern, som i förhållande till sina mindre resurser utvecklat en ganska berömvärd verksamhet under denna säsong, hvarför ock publiken visat sig tacksam genom flitiga besök, ämnar i morgen åter bjuda på något nytt, nemligen SöndagslejonenX i 5 akter, bearbetad af Aug. Säfström, efter Nestroy. Vidare kommer med det snaraste en större pantomimbalett i 3 tablåer under namn af Skogsflickan att gifvas. Detta lärer vara ett af ballettmästaren Selinders största arbeten, och det vill ej säga litet. Det är glädjande att hr Selinder ännu på sin höga ålderdom förmår att utveckla en sådan verksamhet. Fröken Mathilda Enequists soire 3 Mindre teatern i går afton egde rum inför en mycket väl besatt salong. Fröken E. föredrog en aria ur Semiramis, en valse brillante, en melodiös fransk komposition i balladstil och flera svenska folkvisor, ackompanjerad af sin syster, den skickliga pianisten fröken Sophie Enequist. Man har endast mycket sällan här i Stockholm varit vittne till en så lysande framgång som fröken Enequists. Mottagen med lifliga applåder af dem, som sedan 4 år ihågkommo hennes briljanta sång, blef hon sedermera under den korta stund soiren räckte inropad 10 gånger, om icke flera. Det var en succis pyramidal; och fröken Enequist har de största anledningar att låta Stockholm höra henne ånyo. Konungen och drottningen besökte i går nya Synagogan vid Wahrendorflsgatan. Portmonnä-fabrik. I Malmö Snällpost skrifves: Bland de pya industriela företag, som här på sednoaste tid uppstått, är äfven en fabrik för tillverkning af portmonnäer, anlagd af fälikär Tavv cam färnt varit hadgatt 3