Den i Karlskrona uttommande tidnin
gen Blekings-Posten meddelade i sitt
nummer för den 28 oktober följande Jako:
niska notis:
CÅngkorvetten Balder har nu på 2:ne
dagar varit ute på den i kontraktet be-
stämda proftur till utrönande af största
hastigheter och Högsta ångtrycket i pån-
norna.
Blekings-Posten kände förmodligen
då icke med tillräcklig säkerhet huru
profyen utfallit för att kunna omtala detta.
Sedermera, och efter det att prof- och
besigtningsresorna med den nya ångkor-
vetten nu äro slutäde, ha från Kaärls-
krona ingått underrättelser orm de erhåll-
na resultaten, hvilka ärd ganska ogyn-
sämma för Motala mekaniska verkstad.
Kotvetten skulle, enligt med verksts-
den uppgjordt kontrakt erhålla en ång-
maskin med en kraft af tvåtusen (2,000)
indikerade hästkrafter. Med detta kraf.i-
ga maskineri beräknades korvetten skola
göra: 13 knop och derutöfver, och verk-
staden sxulle för detsamma erhålla nåra
450,000 rdr. Vid nu skedda profturer
har maskineriet befunnits långt under-
lägset hvad verkstaden förbundit sig att
det skulle vara; Maskineriet eger nem-
ligen icke fullt 1,300 indikerade hästkraf-
ter, hvarför också korvettens fart icke
blifvit den påräknade,
Korvettens tillämnade expedi:ion har
i följ! Hätat blifvit inhiberad. Kungliga
flottan kanicke rimligtvis godkänns ma-
skiöleverdnoseh, och nian har således att
motse att en mycket ledsam Moftala-fråga
kommer å baner NN i