Article Image
TIvudstad och tUDeCkK, Kom 1 UsCtags upp i
vår hamn och afgick, efter att hafva inla-
stat nägtå Kundra i centect trådjern, till
Strömsholm, der-yttevli-gare last af jern
intogs, alltsammans destineradt till Teters-
Prån Amerika. Dön 28 juli var
hos hyr, Westberg komp: i Newyork ett
talrikt besökt skandinaviskt möte, för att
rådgöra om hyvilkeh ställning skandinaverna
i Amerika skulle jutaga i det förostående
kriget mellan Frankrike och Tyskland. Hr
Knät Forsberg presiderade. Efter ätskilliga
tal -beslöts ätt uppfordra de infödda ameri-
kandrne att gemensamt ned skandinaverna
samla pengar och sända till International
Society för Waihded in the Field4. Föl-
jande komite valdes för att ombesörja upp-
fordringen : till amerikafårne: Knut Förs-
berg, . Alfred .W. Carlsen, Kristian Scyert-
sen, Edivard Olsson, Fredrik Salmson, Wil-
helm Meurling och G. Gabrielson.
Otyckshämndelse. I lördags efter-
middäg, Klockan öfnkriög 2, nedstörtade från
öfversta våningen -åt norra sidan af nya sta-
tionsbyggnaden en timmerman och skadade
sig mycket illa i fallet. Han affördes genast
till lasarettet... S 4
Ettjernvägens offer. Från Halls-
berg. skrifves till oss: En vid Hallsbergs
station anställd stationskarl vid namn Eng-
berg blef den 8 augusti förlidet år af det
extra tåg, som hemförde kronprinsen och
kronprinsessan af Danmark öfverkörd vid
ofvannämnde station samt släpades å banan
flera hundrade fot innan olyckan i mörkret
kunde observeras. Engberg vårdades sedan å
Örebro lagarett i4d3 5 månader, och derifrån
utskrifyen, fick han återtaga sin förra plats,
ehuru hans krafter voro becydligt medtagna.
Nu, sedan han. blifvit.nästan återställd, kom
en:;ny olycka, i det Engberg vid godstågets
nr 8 afgång från Hallsberg den 27 Gennes
kom under vagdärnö6 öch fick venstra -benet
afklippt straxt Vid knäet. Läkare från Öre-
bro anlände så fort. sig göra lät till Halls-
berg, och inforslades den olycklige till Öre-
bro lasarett, der han-nu för andra gången
under loppet af ett år vårdas. Engberg är
omkring 25 år gammal samt ogift.
Handkraftsbåten Sköld.
I ånledning af vår i sedhaste nr etter Dag-
ligt: Allehanda meddelade notis om handkrafts-.
båten Sköld har en aktad insändare önskat få
följande offentliggiordt: wa
Redaktionen af Dagligt Allehanda säger törst:
Man må sannerligen undra, att icke den nämnda
båten tagit annan skada under sin kadalfärd
än den obetydliga, som nu är reparerad, då
man vet, att slussarne ha en längd af 108
fötoöli än BFedd HF 241 under det att båten har
resp. 107s-och 23?!4 -
För satt: insändaren ej skall behöfva undra
så länge på död sdförda tilldragelsen lemnas
följmide upplysningar;
Boeträffarrde slussarnes dimensioner kan man
uti Tidskrift för Byggnadskonåt och Ingehiör-
vetetiskap för år 18645 sidan 12, läsa följande:
Då Töta kanal byrgdes, bestämdes slussar-
neg djup till 10 fot, bredd till 24; fot-och
längd till 120 fot, ete. Att ålussätne under
tidens lopp ej krupit ihop från 120 till 108
fot är mycket säkert, men att deremot ett och
annat ställe i desamma finnes, hvilket ej har
den uppgifna bredden, utan är betydligt knap-
päre, är konstateradt derigenom, att kanonbåten
Garmer, som under vättenlinien har en största
bredd af 23,s fot, fastnat vid Norsholms sluss.
Men derför är- det ej sagdt, att kanonbåten
Sköld skall möta någon. synnerlig svårighet
vid -passerandet af -slussarne, ty Sköldsstörsta
bredd på sidopansarn är endast 22;0 fot (svenskt
mått) och ingalunda 23,:s, såsom den undrande
insändaren behagat uppgifva. — Till och med
större fartyg än Sköld ha passerat kanalen.
r 1867 afgick från Motala verkstad det der-
städes då hybyggda ångfattyget Södern; detta
här eh längd öfverallt af 110 fot med en stör-
sta bredd (något öfver vattnet) af 22.5; fot.
Ett af Motala verkstads lastfartyg, Fraser,
här en största längd af 107 fot, dess största
bredd -på sidofendrarne uppgår till 22s fot
och dess djupgående med last till ungefär
9!a föt. Kanonbåtarne Motala och Karlsund
häfva en största längd af 107s fot och stör-
sta bredd af 22!a fot.
Vid betraktandet af nu anförda fakta bör
det ej förundra någon, ätt Sköld kunnat obe-
hindradt passera kanalen, men icke heller bör
det förefalla anmärkningsvärdt, att den råkat
ut för det omnämnda lilla missödet, ty det
har redati åtskilliga Bånger häddt öch skall
säkerligen ännu en och annan gång kområa att
hända, att till och med fartyg, som oftare än
kronans -befara kanälen,. under vissa förhållan-
den; bhänga upp-,sig på-en slusströskel:
Insändaren säger slutligen: Vidarekan man
undra öfver, att en båt, som skall vara ärsedd,
bland: annat, för kanalen, kan hafva-blifvit
byggd med dimensföner, som väl ej alldeles
omöjliggöra . fart, på kanalen, men dock göra
densammaså svår och äfrventyrlig som möjligt.
Skölds dimensioner äro: största längd 107,5 fot,
största bredd 225 föt Sch djupgående ungefär
7,5 fot Mycket Sannolikt är, att vid Skölds
könstruerande dimensionerna af Göta kanals
slussar alldelesicke förbisågos, samt att det
ingalunda påräknades att framdeles kuntä
Thumbnail