Dagens. historia;
studerad i boklådsfönstren,
af en engelsman i Paris.
Fotografier af Gustave Dors imponerande
tafla Den Tyska Rhen med de dimmiga figu-
rerna af den store Napoleons gamla garde,
som stiger upp för att ingjuta mod hos sina
bröder af i dag, ser man ännu hvart man vän-
der sig. Men de ha blifvit kompletterade med
två andra efter samma artist, hvilka framställa
krigets fasor och fredens. välsignelser. Den
första framställer en brinnande by med lik af
soldater, liggande i högar på gatorna, med ram-
ponerade hus och boskap, som omkommer i
lågorna. Öfver denna scen af förstörelse och
olycka höjer sig en blekgul måne. Om af-
sigten med denna tafla är att göra folket fullt
förtroget med krigets elände, så är ändamålet
beundransvärdt väl vunnet. Ett annat tidens
tecken är den stora mängd af gravyrer, fram-
ställande Napoleon den: 1:ste i motgångens da-
gar, som på ett i ögonen fallande sätt expo-
neras i fönsterna. tertåget från Moskwa
och Napoleon efter slaget vid Waterloo måtte
vara omtyckta ämnen till begrundande, att döma
af de hedersplatser, de intaga. Karrikatyr-
tecknarne i skämttidningarna ha slutat upp
med att bjuda sina läsare på preussare, som
springa andan ur sig för en fransman, eller
parisersoldater, som göra sig lustiga på berlin-
flickornas bekostnad. Hämnd är nu dagens
lösen, och en dyster figur, som reser sig från
ett bataljfält, öfversålladt med lik, eller en
mobilgardist, som med tung packning och lätt
sinne marscherar till seger, äro teckningar fi
dagen. En Ny karta öfver Europa 1870
säljes mycket i tidningskioskerna och an-
ger i plumpa drag artisternas uppfattning
af nationernas karakter. Hvarje lands grän-