Article Image
Dagens. historia; studerad i boklådsfönstren, af en engelsman i Paris. Fotografier af Gustave Dors imponerande tafla Den Tyska Rhen med de dimmiga figurerna af den store Napoleons gamla garde, som stiger upp för att ingjuta mod hos sina bröder af i dag, ser man ännu hvart man vänder sig. Men de ha blifvit kompletterade med två andra efter samma artist, hvilka framställa krigets fasor och fredens. välsignelser. Den första framställer en brinnande by med lik af soldater, liggande i högar på gatorna, med ramponerade hus och boskap, som omkommer i lågorna. Öfver denna scen af förstörelse och olycka höjer sig en blekgul måne. Om afsigten med denna tafla är att göra folket fullt förtroget med krigets elände, så är ändamålet beundransvärdt väl vunnet. Ett annat tidens tecken är den stora mängd af gravyrer, framställande Napoleon den: 1:ste i motgångens dagar, som på ett i ögonen fallande sätt exponeras i fönsterna. tertåget från Moskwa och Napoleon efter slaget vid Waterloo måtte vara omtyckta ämnen till begrundande, att döma af de hedersplatser, de intaga. Karrikatyrtecknarne i skämttidningarna ha slutat upp med att bjuda sina läsare på preussare, som springa andan ur sig för en fransman, eller parisersoldater, som göra sig lustiga på berlinflickornas bekostnad. Hämnd är nu dagens lösen, och en dyster figur, som reser sig från ett bataljfält, öfversålladt med lik, eller en mobilgardist, som med tung packning och lätt sinne marscherar till seger, äro teckningar fi dagen. En Ny karta öfver Europa 1870 säljes mycket i tidningskioskerna och anger i plumpa drag artisternas uppfattning af nationernas karakter. Hvarje lands grän

27 augusti 1870, sida 5

Thumbnail