genom att goda lärare och lärarinnor an-
vändas, som kunna draga barnen med sig.
Han hade på landet sett dugliga lärare verka
så, att bärnen knappt kunde hållas i hemmet,
utan ständigt ville till skolan. Men dertll må-
ste äfven skolstyrelsen verka genom att in-
rätta skolan väl och förse den med tjenlig
materiel, så att både lärare och lärjungar trifvas
der. Skolråden böra särskildt vara intresse-
rade för sin sak. De böra jemte lärarne un-
der mellantider besöka barnens hem och för-
äldrar och vänligt omhulda Uem. Ty despo-
tism är högst farlig. Hemarbeten böra respek-
teras. Dertill böra belöningskort utdelas, hvilka
sporra till flit och. ambitionskänsla. Äfven
böra de svagare, till och med de felaktiga,
uppmuntras och vänligt behandlas.
V. ordf., pastor Hansen, afbröt nu ett ögon-
blick förhandlingarne, i det lektor Blomstrand
uppläste det telegram, som afskickats till
Tromsömötet. Detta lydde:
Tromsömötet, Tromsö.
Nordiska skolmötet tackar för eder broder-
liga helsning; måtte Gud välsigna våra sträf-
randen för folkskolans och Nordens sak.
; Bestyrelsen,
Hr Tang fick åter ordet. Han ansåg frihet.
i skolan nödvändig. Skolorna böra stiftas af
staten, men öfverlemnas till folkets bestyrande.
Hr Tranberg (dansk) var öfvertygad, att
den som: icke har anda; duger ej till lärare.!
Staten kan genom examina lära känna lärar-
nes kunskaper, men har ingen gradmätare att
se om anda och lif finnas bland dem.
Löjtnant Bajer (dansk) anmärkte, att med
tvång förstås att tvinga till skolan, men sta-
ten kan lika litet bringa till upplysning som
till tro. Löjtnant Baijer visade äfven mötet
några statistiska fakta nemligen Statistiske
Meddelelser for Danmark (9 Bind, Kbh.
1870, s. 138), deri framhålles att af samtlige
skolpligtige dagarne, mulkteringsskolorna be-
söktes till 74,2 proc. och icke-mulkteringsskö-
lorna 75,35 proc., således 1,ss mindre i mulk-
terings än i icke-mulkteringsskolorna.
Hr Blomstrand ansåg, att det beror på sko-
lans : godhet och dess rätta inrättning att er-
hålla en jemn skolgång. Det fria arbetet må-
ste framhållas. Äfven en svag lärare kan verka
godt, endast skolan är väl inrättad.
V. ordf. Hansen upplöste förmiddagens sam-
ankomst, förklarande dess fortsättning på e.
m, kl. 5.
KL 5 fortsattes förhandlingarne, ledda af v.
ordf. hr XKraiberg, hvilken nämnde att be-
styrelsen framlade för mötet det förslag att
nästa möte måtte hållas i Kristiania 1873,
samt att en norsk bestyrelse dertill måtte
väljas,
Efter diskussion mellan hrr Kruse, Baijer,
Wennerberg och Blomstrand antogs besty-
relsens förslag oeh valdes till medlemmar:
pastor Hansen, skolinspektör Jespersen, lzerer
Johnsen, lzrer Michaelsen och teol. stud, C.
J. Nielsen.
Hr Tang önskade att utom denna besty-
relse två personer valdes från Sverige, två
från Danmark och två frå Norge, hvilket för-
kastades.
Då v. ordf. Kraiberg ämnade upptaga 5:te
frågans behandling den halfva återstående ti-;
den och den 6tte till slutet, förklarade hr
Schollert (norrman) att bättre vore att ordent-
ligt behandla en fråga än tvenne för hastigt.
Hr IHedlund önskade att 6:to frågan bo-
stimdt upptogs, emedan annars en mängd
mötesdeltagare m. f., som inlemnat prof på
skolmateriel, skulle svikas i sina förhoppningar
att få dem omnämnda.
Mötet beslöt att 6:te frågan skulle föregå
den 5:te,
Öfver denna så lydande fråga: Hvilken
erfarenhet har man vunnit rörande användan-
det: åf den nya materielen för åskådningsun-
dervisningen och af annan skolmateriel? höll
hr Hedlund ett längre föredrag.
Hr Merjerberg förklarade att barnet må ej
med ett onyttigt betraktande af skolmaterie-
len slappas till sin tanke. . Önskade till proto-
kollet få inlemna några tankar om detta ämne.
Erinrade, att i Paris de svenska skolmaterie-
len vunnit högsta priset, och att äfven tyska
tidskrifter hafva utmärkt dem. j
Hr Meijerberg afbröt ett ögonblick för-
handlingen, delgifvande mötesdeltagarne anvis-
ning om biljetters uttagande till fri hemresa.
Mötet tackade hr Meijerberg för hans städse
visade intresse.
Hr Blomstrand fortsatte i ett längre före-
drag om skolmaterielen, utmärkande den un-
dervisningsmateriel, som under mötet i lokalen
varit utställd.
Hr Aretander yttrade, att denna materiel
är nödvändig för en väl utrustad skola, men
den bör rätt nyttjas, den skall uppmärksamma
barnen och utveckla deras tankar, utan att
begagnas till lek, Dessa kartor, taflor, geo-
metriska figurer och växter fängsla barnets
fantasi och verka snabbare på dess förstånd.
Hr Hedlund berättade att mycket blifvit
gjordt af svenska staten genom anslag år 1856
—58 för svensk skolmateriel, jemte annan
af Spklosinstikdopartementet skänkt skolma-
teriel.
Efter ett kort tal och en psalms afsjun-
gande, upplöste dr Lindskog mötet, hjertligt
tackande dess medlemmar, samt uppläste ett
från Hamar i Norge af 100 norska lärare af-