Article Image
genom att goda lärare och lärarinnor användas, som kunna draga barnen med sig. Han hade på landet sett dugliga lärare verka så, att bärnen knappt kunde hållas i hemmet, utan ständigt ville till skolan. Men dertll måste äfven skolstyrelsen verka genom att inrätta skolan väl och förse den med tjenlig materiel, så att både lärare och lärjungar trifvas der. Skolråden böra särskildt vara intresserade för sin sak. De böra jemte lärarne under mellantider besöka barnens hem och föräldrar och vänligt omhulda Uem. Ty despotism är högst farlig. Hemarbeten böra respekteras. Dertill böra belöningskort utdelas, hvilka sporra till flit och. ambitionskänsla. Äfven böra de svagare, till och med de felaktiga, uppmuntras och vänligt behandlas. V. ordf., pastor Hansen, afbröt nu ett ögonblick förhandlingarne, i det lektor Blomstrand uppläste det telegram, som afskickats till Tromsömötet. Detta lydde: Tromsömötet, Tromsö. Nordiska skolmötet tackar för eder broderliga helsning; måtte Gud välsigna våra sträfranden för folkskolans och Nordens sak. ; Bestyrelsen, Hr Tang fick åter ordet. Han ansåg frihet. i skolan nödvändig. Skolorna böra stiftas af staten, men öfverlemnas till folkets bestyrande. Hr Tranberg (dansk) var öfvertygad, att den som: icke har anda; duger ej till lärare.! Staten kan genom examina lära känna lärarnes kunskaper, men har ingen gradmätare att se om anda och lif finnas bland dem. Löjtnant Bajer (dansk) anmärkte, att med tvång förstås att tvinga till skolan, men staten kan lika litet bringa till upplysning som till tro. Löjtnant Baijer visade äfven mötet några statistiska fakta nemligen Statistiske Meddelelser for Danmark (9 Bind, Kbh. 1870, s. 138), deri framhålles att af samtlige skolpligtige dagarne, mulkteringsskolorna besöktes till 74,2 proc. och icke-mulkteringsskölorna 75,35 proc., således 1,ss mindre i mulkterings än i icke-mulkteringsskolorna. Hr Blomstrand ansåg, att det beror på skolans : godhet och dess rätta inrättning att erhålla en jemn skolgång. Det fria arbetet måste framhållas. Äfven en svag lärare kan verka godt, endast skolan är väl inrättad. V. ordf. Hansen upplöste förmiddagens samankomst, förklarande dess fortsättning på e. m, kl. 5. KL 5 fortsattes förhandlingarne, ledda af v. ordf. hr XKraiberg, hvilken nämnde att bestyrelsen framlade för mötet det förslag att nästa möte måtte hållas i Kristiania 1873, samt att en norsk bestyrelse dertill måtte väljas, Efter diskussion mellan hrr Kruse, Baijer, Wennerberg och Blomstrand antogs bestyrelsens förslag oeh valdes till medlemmar: pastor Hansen, skolinspektör Jespersen, lzerer Johnsen, lzrer Michaelsen och teol. stud, C. J. Nielsen. Hr Tang önskade att utom denna bestyrelse två personer valdes från Sverige, två från Danmark och två frå Norge, hvilket förkastades. Då v. ordf. Kraiberg ämnade upptaga 5:te frågans behandling den halfva återstående ti-; den och den 6tte till slutet, förklarade hr Schollert (norrman) att bättre vore att ordentligt behandla en fråga än tvenne för hastigt. Hr IHedlund önskade att 6:to frågan bostimdt upptogs, emedan annars en mängd mötesdeltagare m. f., som inlemnat prof på skolmateriel, skulle svikas i sina förhoppningar att få dem omnämnda. Mötet beslöt att 6:te frågan skulle föregå den 5:te, Öfver denna så lydande fråga: Hvilken erfarenhet har man vunnit rörande användandet: åf den nya materielen för åskådningsundervisningen och af annan skolmateriel? höll hr Hedlund ett längre föredrag. Hr Merjerberg förklarade att barnet må ej med ett onyttigt betraktande af skolmaterielen slappas till sin tanke. . Önskade till protokollet få inlemna några tankar om detta ämne. Erinrade, att i Paris de svenska skolmaterielen vunnit högsta priset, och att äfven tyska tidskrifter hafva utmärkt dem. j Hr Meijerberg afbröt ett ögonblick förhandlingen, delgifvande mötesdeltagarne anvisning om biljetters uttagande till fri hemresa. Mötet tackade hr Meijerberg för hans städse visade intresse. Hr Blomstrand fortsatte i ett längre föredrag om skolmaterielen, utmärkande den undervisningsmateriel, som under mötet i lokalen varit utställd. Hr Aretander yttrade, att denna materiel är nödvändig för en väl utrustad skola, men den bör rätt nyttjas, den skall uppmärksamma barnen och utveckla deras tankar, utan att begagnas till lek, Dessa kartor, taflor, geometriska figurer och växter fängsla barnets fantasi och verka snabbare på dess förstånd. Hr Hedlund berättade att mycket blifvit gjordt af svenska staten genom anslag år 1856 —58 för svensk skolmateriel, jemte annan af Spklosinstikdopartementet skänkt skolmateriel. Efter ett kort tal och en psalms afsjungande, upplöste dr Lindskog mötet, hjertligt tackande dess medlemmar, samt uppläste ett från Hamar i Norge af 100 norska lärare af

11 augusti 1870, sida 3

Thumbnail