Article Image
Hvarjehanda nyheter.
Jernvägsekonomi. En engelsk må-
nadsskrift, S:t Paulus Magazine, anför som
slående bevis på den oerhörda besparing i tid
och penningar, som jernvägsbefordringen med-
för, att de engelska jernbanorna under år
1867. befordrade 288: millioner passagerare,
hvilket vill säga detsamma som att om hvar och
en af dessa i medeltal blott hade rest 15 en-
gelska mil och 30 mil i timman, medan de
med häst endast skulle ha kunnat.resa 7 en-
gelska mil i timmen, så utgör deras bespa-
ring i tid icke mindre än 473 millioner tim-
mar; och anslår man denna besparing i pen-
ningar blott till 6 d. i timman eller 12!a öre
om dagen, beräknad 12 timmar, så gifver det
en -besparing i penningar af ungefär 11 pd st.
(193 dr) om året, utan att räkna den oer-
hörda besparingen i reseutgifter. Likaså ofant-
lig är besparingen vid godstrafiken. Ett enda
engelskt jernvägsbolag The Metropolitan be-
fordrade 1867, utom 22 millioner passagerare
för ett medelpris af 1 penny (7,5 öre) pr huf-
vud; 754000 tons: stenkol m. m. o6h 22000
tons andra handelsvaror.
Afbrutet tal. Mitt herrskap, jag har
blifvit uppdragen, började en talare härom-
dagen med högtidlig stämma ett skåltal. —
Det var väl det, interfolierade en bakom
stående vän, ty bror har länge nog varit
korkad! Att fortsättningen af det rysligt
tillämnade talet uteblef, torde knappt behöfva
tilläggas.
En engelsk biskop, som förstod att
njuta af lifvets goda, sade en dag till sin tro-
tjenare: John, aptiten börjar svika mig; jag
tror att jag icke har långt igen. —Mylord,
sade den trogne betjenten, sörj icke, ni går
till en bättre verld! — John, svarade pre-
laten, för den som gerna äter godt finns det
ingen bättre verld än gamla England.
Thumbnail