Article Image
Utom andra förändringar 1 och för till-
räcklig eldytas åstadkommande, hvilka ej
här torde vara lämpligt att omtala, har man
vidtagit der åtgärdeu, att lokomativets bakre
del uppbäres af en fyrhjulig vagn, som rör
sig kring en tapp, hvarigenom lokemotivet
utan stötar kan framgå i de skarpa kur-
vorna. Drifhjulen äro fyra, med hvarandra
sammankopplade, så att lokomotivets tyngd
är fördelad på åtta hjul, hvarigenom de
svaga skenörna så vidt möjligt skonas.
Lokomotivet har i 7 månader - arit i gång,
dragit vanligen 16 lastvagnar, gått 131a till
14 mil om dagen med en hastighet af 1!2
mil i timmen och fraktat 9,000 centner gods
dagligen. Skenorna, som redan äro gamla,
hafva visat sig uthärda denna påkänning.
De äro tillverkade vid Finspong.
Vid Östersjön skjutas vagnarne öfver en
rörlig brygga ned på pråmar med dubbla
spår, sexton vagnar på hvar pråm; två prå-
mar bogseras med en ångbåt öfver sjön,
hvarpå hästar draga vagnarne fram till
Lillfors.
En sotarmurres död och be-
yrafning. För omkring 14 dagar se-
dan inträffade vid Blasieholmen att en ung
sotarlärling vid namn Adolf; anställd hos
skorstensfejaren i Jakobs församling, ned-
föll från ett tak och skadade sig mycket
illa, derigenom att han i fallet törnade mot
och sönderslog ett fönster, så att han fick
ansigtet, invid ena ögat, sönderskuret af glas.
Den stackars gossen intogs och vårdades
på lasarettet, der han efter 7 dygns plågor
afled, som det berättas, af kallbrand i den
erhållna skadan. I måndags begrofs den
aflidne å Johannis kyrkogård; buren till graf-
ven af 8 yrkesbröder. Åtskillige hrr sotare-
mästare följde den hädangångne till hans
sista hvilorum.
pe——
Thumbnail