Utom andra förändringar 1 och för tillräcklig eldytas åstadkommande, hvilka ej här torde vara lämpligt att omtala, har man vidtagit der åtgärdeu, att lokomativets bakre del uppbäres af en fyrhjulig vagn, som rör sig kring en tapp, hvarigenom lokemotivet utan stötar kan framgå i de skarpa kurvorna. Drifhjulen äro fyra, med hvarandra sammankopplade, så att lokomotivets tyngd är fördelad på åtta hjul, hvarigenom de svaga skenörna så vidt möjligt skonas. Lokomotivet har i 7 månader arit i gång, dragit vanligen 16 lastvagnar, gått 131a till 14 mil om dagen med en hastighet af 1!2 mil i timmen och fraktat 9,000 centner gods dagligen. Skenorna, som redan äro gamla, hafva visat sig uthärda denna påkänning. De äro tillverkade vid Finspong. Vid Östersjön skjutas vagnarne öfver en rörlig brygga ned på pråmar med dubbla spår, sexton vagnar på hvar pråm; två pråmar bogseras med en ångbåt öfver sjön, hvarpå hästar draga vagnarne fram till Lillfors. En sotarmurres död och beyrafning. För omkring 14 dagar sedan inträffade vid Blasieholmen att en ung sotarlärling vid namn Adolf; anställd hos skorstensfejaren i Jakobs församling, nedföll från ett tak och skadade sig mycket illa, derigenom att han i fallet törnade mot och sönderslog ett fönster, så att han fick ansigtet, invid ena ögat, sönderskuret af glas. Den stackars gossen intogs och vårdades på lasarettet, der han efter 7 dygns plågor afled, som det berättas, af kallbrand i den erhållna skadan. I måndags begrofs den aflidne å Johannis kyrkogård; buren till grafven af 8 yrkesbröder. Åtskillige hrr sotaremästare följde den hädangångne till hans sista hvilorum. pe——