nu kommen; Forssb ÅA. Jönndbäck, Asker,
Koskull, Kallstenius, Medin, Östrand, som i ett
Yngre töredrag sökte gendrifva alla mot banan
och banbyggnader gjorda inkast samt Pc
alander.
För: uppskofitalade ifvenledes hrr Carl Ifvars-
son, Jöng Pehrsson samt Hierta
och för rent afslag
hrr. Gumcelius, Ehrenborg, Lars Ersson i W
m. fl. hvilka tälare dessutom ännu en gång
svarade den s. k. nihilismen och d
samt bemötte de mångfaldiga tillmi
fått uppbära. Då dessa ej ha med sjelfva frå-
an att skaffa, förbigås de här, helst som ut-
rymmet tvingar till korthet:
Vid anställd votering om huruvida utskottets
betinkande skulle bifallas eller afslås afgåfvos
49 röster för -bifall-oeh -
103 röster för afslag.
Då båda kamrarne såväl nåe norra som
östra. banorna. sålunda stannat i olika beslut,
komma dessa frågor att afgöras genom gemen-
san: votering.
Spårvidden på de nya banorna.
F afseende härå har utskottet i femte punkten
tillstyrkt att. dessa banor. skol läggas med
samma spårvidd och enaha
begagnats vid de redan
fyerläggningen om denna punkt börjades i
sta kammaren :af-hr A: . Raab, som i ettlingre
föredrag försvarade den motion: han väckt om
ett smalspårigt-byggnadssätt af både norra och
östra stambanornay yrkade afslag å punkten och
att riksdagenskulle besluta att stambanan från
skall byggas med 3!2 fots spårvidd
samt hos k. maj:t anhålla att k. maj:t ville
tillse om icke ett billigare byggnadssiätt, hv
genom besparing i byggnadskostnaden; kan vin-
nas, äfvensmå användas på östra stambanan. Hr
Henning Hamilton instämde i afseende på norra
stambanan hufvudsakligen med hr Raab, men ej
iafseende på den östra. Tal. föreslog att riks-
dagen skulle-beslata att norra stambanan i dess
fortsättning-från: Upsala skall byggas med 3a
fotssspår idd och med de inskränkningar i .n-
läggningskostnäden göm af denna spårvidd ber
tingas eller i öfrigt kunnafinnas ändamålsenliga,
dels-hos k. m:t anhålla, att k, m:t ville anbefalla
jernvägebyggnadsstyrelsen att vid östra stamba-
nans fortsättande iakttaga all sparsamliet som
med:nödig:siäkerhetför trafiken och fästadt af-
seende på banans bestånd kan vara förenli
sFör bifall tilbpuökten i oförändradt skick talade
statsrådet v. Ehrenheim sawt hrr L. MM. Nordenfelt
öch Troilärs, Hofvudsakligen af detskiälatt behö.
rigt afseende på trafikens behoft såvili norr som i
öster kräfde att dessa banor, hvilka dessutom
voro sammanbundna delar af statens banor med
dels den bredspåriga Gefle—Dala-banan, dels med
andra: bredspåriga statsbanor, byggdes med sam-
sma-spårvidd--som--de--gamla- stambanorna Hr
Rydqvist, som särskildt framhöll att tiden för
ändring af spårvidden just nu var inne, yrkade
bifal! till hr Raabs motion i oförändradt skick.
Hr E. Meijer förenade sig med hr Henning Ha-
milton, hr C. G. Mörner yrkade återmiss, huf-
vudsakligen för att, då meningen om punkten
sannolikt ej vore densamma i båda kamrarne,
kamrarne derigenom skulle sättas i tillfälle att
fatta ett likartadt beslut i-frågan. Hr Bryn
trodde att då norra bana en gång blefve fir.
dig, så-stora-qvantiteter produkter skulle komma
att forslas på densamma som för närvarande
skickas på någon annan stambana, men ansåg
dock att-riksdagen borde åt :k. mit öfverlemna
att se till huruvidaj utan störande eller hinder
af dentrafik som på nämnde bana vore att: mot-
se, denna: bana kunda byggas efter 3!a fots spår-
vidd. . Hvad. östra stambanan angick, instämde
tal. med hr Hamilton.
Hr Raab jafstod, då han ännu en gång fick
ordet, från sitt förra yrkande och förenade sig
med hr Hamiltoh, Hr Lejonancker erinrade att
ingeniörerna Humera kommit derhitn-att de all.
mint anse att spårvidden bör testimmas efter
trafikene-större eller mindre liflighet, enkelhet,
med tt ord-sättet för trafiken. 1 Sverige finnes
dock icke mer än en bana; som ovilkorligen fordrat
8 smalspårig;
istående från de öfriga stamhanorna, att den
ej behöfver byggas bredspårig. Till och med
trafikstyrelsen hade ju erkänt att smalspåriga
banor äro tillräckliga, och tal. kunde ej å
bvarför icke denua vidd kunde utst
ända till Sala, der först den egentliga träfiken
tillkommer. Äfven i fråga om omlastning mötte
härutinnan ej. hinder. L afseende på östgöta-
banan deremot de ej samma skil. Tal. fö-
reslog af dessa skäl, att norra Stambanan skulle
byggas från Sala—Storvik med en spårvidd af
3 foti6 tom engelskt mått. Banan skulle ir
genom mellan dessa båda orter blifva lika ed
somsden, enligt jernvägsbyggnadsstyrelsens åsigt
borde blitva norr om Storvik. Hr Wern ogil-
lade den siste tal:ns förslag, då erfarenheten vi-
sade att norr om denna bana funnes en bred
spårig med den största rörelsen i landet — och
denna Törelse berodde ej på triävaruexporten.
Ytterligare kommer dertill att denna bana kom-
me i förbindelse med bergslagsbanorna, och dessa
gkulle, trodde tal., blifva smalspåriga, i synner-
het som de banor, som i denna trakt redan blif-
vit byggda, hade-större spårvidd än ett par tal.
här föreslagit. Tal trodde att det derför vore
Bäst att, innan en gådan vidd bestämdes, noga
besinna sig-och välvundersöka förhållandet. Om
en tiäflan: förefunfies i afseende på handeis om-
råde, vörevdet då skäl att ställa så till, att tra-
fikkostnaden-till Stockholm, genom: mindre-spår-
vidd ock omlastningar; försvårades under det att
banan ända till Göteborg blefve bredspårig?
NöjT tal förestop utt riksdagen skulle anhålla,
att krmst efter:verkställd ötrådning i hvad mån
och. från ; hvilken punkt, norra stambanan skulle
fortsättås med mindre kostnader ville derom med-
dela de föreskrifter, som kunde pröfvas af-om-
stundigheterna påkallade. Hr Lagerberg ansåg
satt, efter det starka motstånd Upsala—Sala-ba-
fän 1 dndra kammaren mött, det vore kul att
göra den förtndring i hr Hamiltons förslag, att
orden i dess fortsättning från Upsala utginge.
HE Ekörman trodde det vara bist att återremit-
tera punkten, då det vore omöjligt att kamma-
ren nu genast skulle kunna förena sig om något
uf de många förslag som under diskussionen
framkommit. Hr Hamilton förklarade att han
giek in på hr Lagerbergs förslag. Hr Wallen-
berg bad kammaren förskona statsutskottet från
återremiss samt bestämma sig för bred- eller
smalspåriga banor, men sedan lemna tumtalet
åtok. mit. Tal.o:föreslog att norra banan skulle
Pbyggas bredspårig från Upsala till Salta ock att
i kölle hos k, m. anhålla om undersök-
I ån ht lalan ref hänga n nd Tin.