Article Image
SSU ——— — LÄ - 2e
derordnade i anseende till den ringa tra-
fiken kunna i all kommoditet sköta sina
fatigerande embetsgöromäl.
Missbelåtna och eförnöjda menniskor
finnas: emellertid öfverallt, och dessa,
ehuru de måste erkänna ofvanstående
fördelar, tycka likväl, utan att anföra
några skäl, att det varit bättre om jern-
vägarne gått genom landsdelar, der större
trafik kunnat förväntas, att de samman-
bundit bergs-, skogs- och landtbruksdi-
strikter på samma gång med hvarandra
och med afsättningsorter vid hafvet m. m.
HÖNREeNS.
Dessa, missbelåtne hafva nu emellertid
— ogräset frodas. hastigt! — vuxit till
ett ganska respektabelt parti, inom hvil-
ket den ohyggligt revolutionära åsisten
gjort sig gällande, att man borde upp-
böra med det Ericsonska systemet och
använda 26 millioner rdr, som beräknats
erforderliga till Östgöta- och Upsala-ba-
nornas fullbordande för statens räkning,
till understöd, åt enskilda bolag; som yvilja
åtaga sig utförandet af de för industrien
nödiga jernvägarne, hvarigenom, i stället
för stambanor, uppgående i längd till om-
kring 30 mil, skulle kunna åstadkommas
dessa jerhvägar och dessutom 86 mil bi-
banor eller tillsammans 116 mil jernräg
i alla delat af riket. Se hr Keys reser-
vation!
Nu har visserligen mot detta förslag
gjorts den grundade anmärkningen att
Ericsons -Nachfolger -— jernvägsbygg-
nadsstyrelsen — derigenom blifver ännu
mera öfverfödig än förut; men hvem har
i denna demokratiska tid respekt för öf-
verflödiga embetsverk, äfven om de af
somliga anses umbärliga?! ;
Dessa missnöjda, hvaraf mång a lära fin-
nas inom kamrarne, utgöras af den stora
majoritet, som utan alla enskilda intres-
sen endast önskar fäderneslandets väl, och
anse:
1:0) att stambanor, helt och hållet be-
kostade af staten, kunna betraktas såsom
allmosor af det öfriga landet åt de lands-
delar, som erhålla dem till skänks utan
eget bidrag; samt att lika förderfligt som
det enskilda tiggeriet i smått är, lika
skadligt är i många hänseenden tiggeriet
af staten i stort, i form af stambanor och
dylikt, hvaremot understöd i en eller an-
nan form; föranledande till: sjelfarbete
och sjelfomtanka, är lika förädlande och
upphöjande som det förra är förnedrande;
2:0) att mycket längre jernvägssträckor
till billigare pris på detta sätt kunna
åstadkommas, hvarigenom hela landet kan
få nytta af dessa mäktiga käfstänger till
materiel och industriel förkofran;
3:0) att de blifva byggda på sådana
ställen, der behofvet påkallar dem, och ej,
såsom till dels är fallet med stambanorna,
genom obygder, der ingen industri hYar-
ken finnes eller kan uppkomma; samt
glutligen
4:0) att det gamla köpslagandet om
jernvägarne på riksdagen afbrytes, ty
frågorna om bidrag till kommunikations-
förbättringar komma att behandlas på ett
helt annat sätt, då det ej längre blifver fråga
om presenter, utan om understöd för ba-
nans byggande med eget arbete och egna
uppoffringar.
Detta parti, som icke vidare vill lemna
TT NN Ua Ras LA 1 agtn sm RA RAK BA STR TAR FRA LEDARE om IE vt
Thumbnail