Nihilisterna. Som bekänt tillsatte regeringen år 1853 en komitå, som fick till åliggande att uppgöra ett förslag tilljernvägsbyggnader för statens räkning. Denna:komitå bestod af general Akrell, chefen för vägoch vattenbyggnadsstyrelsen öfverste Sydow samt upphofsmannen till jerhvägarne i Sverige grefve Adolf von Rosen. Efter noggrann utredning af alla med. frågar sammanhang egande förhållanden framlade denna komitå en: plan för de ifrågasatte stambanorna, enligt hvilken, bland annat, vestra stambanan skulle gå norr om Mälaren och läggas öfver Almare-stäk; Westerås, Köping, Örebro till Göteborg. Öfverste Ericson, som derefter utnämndeg till chef för statens jernvägsbyggnader, framlade emellertid en egen plan för stambanorna, hvilken, då den hade lyckan att erhålla vissa mäktiga och energiska förespråkare i de. gamla borgareoch bondeståndenr, sedan bit för bit genomdrifvits på riksdagarne: Utmärkande för denna öfverste Ericsons jernvägsplan har varit att banorna, så vidt möjligt, blifvit lagda genom vildmårker, der liten eller ingen odling kan uppkomma, såsom exempelyis sträckningen genom : Södermanland, -Westergötland och Småland; — att de helt och hållet undvikit bergslagerna; — samt att trafiken genom den riktning banorna erhållit, till förfång för Stockholm, blifvit ledd åt Göteborg. Vi skynda tillägga att Stockholm i ersättning fått sammanbindningsbanan mot en obetydlighet af 2 millioner, m. fl. småsaker, som ej förtjena att omnämnas. Somliga kortsynta varelser finnas visserligen, i parentes sagdt, hvilka anse att dessa 2 millioner m. m. kunnat användas nyttigare, t. ex. till skoloch sjukhus m. m., än tillen anläggning, som möjligen kommer att skada Stockholms håndel; med de 704, som genomdrefvo anläggningen, voro. berusade af den snillrika tankön4, och de 30 nykterdansarne fingo orätt och höllo på att få stryk. Fördelarne af nyssberörda jernvägsplan hafva varit: att upphofsmannen till denna af de folkslag, som fått stambanor utanför sin port för intet, blifvit utnämnd till afgud och i följd. deraf (afgudar hafva alltid varit kostsamma !) erhållit åtskilliga verldsliga förmåner som icke äro att förakta; att Westgöta-Svältorna fått jernväg, hvilket troligen annars ej händt; att våra öfvermodiga brukspatroner och de feta infödingarne i landets bördigaste trakter blifvit späkta; samt slutligen att kungl. trafikstyrelsen och dess unoe ERROR OSX