Article Image
Nihilisterna.
Som bekänt tillsatte regeringen år 1853
en komitå, som fick till åliggande att upp-
göra ett förslag tilljernvägsbyggnader för
statens räkning.
Denna:komitå bestod af general Akrell,
chefen för väg- och vattenbyggnadssty-
relsen öfverste Sydow samt upphofsman-
nen till jerhvägarne i Sverige grefve Adolf
von Rosen.
Efter noggrann utredning af alla med.
frågar sammanhang egande förhållanden
framlade denna komitå en: plan för de
ifrågasatte stambanorna, enligt hvilken,
bland annat, vestra stambanan skulle gå
norr om Mälaren och läggas öfver Al-
mare-stäk; Westerås, Köping, Örebro till
Göteborg.
Öfverste Ericson, som derefter utnämn-
deg till chef för statens jernvägsbyggna-
der, framlade emellertid en egen plan för
stambanorna, hvilken, då den hade lyckan
att erhålla vissa mäktiga och energiska
förespråkare i de. gamla borgare- och
bondeståndenr, sedan bit för bit genom-
drifvits på riksdagarne:
Utmärkande för denna öfverste Ericsons
jernvägsplan har varit att banorna, så
vidt möjligt, blifvit lagda genom vildmår-
ker, der liten eller ingen odling kan upp-
komma, såsom exempelyis sträckningen
genom : Södermanland, -Westergötland och
Småland; — att de helt och hållet und-
vikit bergslagerna; — samt att trafiken
genom den riktning banorna erhållit, till
förfång för Stockholm, blifvit ledd åt Gö-
teborg.
Vi skynda tillägga att Stockholm i er-
sättning fått sammanbindningsbanan mot
en obetydlighet af 2 millioner, m. fl. små-
saker, som ej förtjena att omnämnas.
Somliga kortsynta varelser finnas visser-
ligen, i parentes sagdt, hvilka anse att
dessa 2 millioner m. m. kunnat användas
nyttigare, t. ex. till skol- och sjukhus m.
m., än tillen anläggning, som möjligen
kommer att skada Stockholms håndel;
med de 704, som genomdrefvo anläggnin-
gen, voro. berusade af den snillrika tan-
kön4, och de 30 nykterdansarne fingo orätt
och höllo på att få stryk.
Fördelarne af nyssberörda jernvägsplan
hafva varit:
att upphofsmannen till denna af de folk-
slag, som fått stambanor utanför sin port
för intet, blifvit utnämnd till afgud och i
följd. deraf (afgudar hafva alltid varit kost-
samma !) erhållit åtskilliga verldsliga för-
måner som icke äro att förakta;
att Westgöta-Svältorna fått jernväg, hvil-
ket troligen annars ej händt;
att våra öfvermodiga brukspatroner och
de feta infödingarne i landets bördigaste
trakter blifvit späkta; samt slutligen
att kungl. trafikstyrelsen och dess un-
oe ERROR OSX
Thumbnail