Article Image
zenom Matagande af den längre och kostsammare limien, finner utskottet, för sin del, att sträckningen från Upsala öfver Sala, Brövallen och Krylbo bör ega företräde framför den af kung. maj:t föreslagna sträckningen från Thurebr:rg öfver Sevalla till sistniimnda ställe. dvad derefter vidkommer sträckningen af östra stambanan, så har visserligen hr A. Grill, på sätt ofvan är nämndt, uti sin inom andra kamjmären väckta motion föreslagit att denna bana måtte dragas från Nässjö öfver Mjölby till Motala och Hallsberg. Då likväl östra stamhanans riktning redan vid 1862—1863 årens riksdag blifvit bestämd, enär kungl. maj:t genom proposition af den 25 november 1862 föreslagit rikets ständer, att till påbörjande af östra stambanan från Katrineholm öfver Norrköping och Linköping, vester om sjön Sommen ull trakten af Nässjö, anvisa det för anläggningen at sträckan mellan Katrineholm och Norrköping erforderliga belopp, samt rikets ständer uti .skrifvelse af den 14 september, 1863 tillIkänvagifvit, att rikets ständer till denna ifrämställning lemnat bifall, har det synts utskottet, som skulle detta sålunda af begge statsmakterna fattade beslut icke kunna eller böra -ensidigt upphäfvas; och allraminst torde någon ändring deri böra, utan de mest giltiga skiil, ) ifrågakomma, då vid alla derefter inträffade riksdagar, vid hvilka fråga förevarit om beviljande Bilaga till Statsutskettets

3 mars 1870, sida 3

Thumbnail