Article Image
komliga sympatier, emedan den ej allenast har nöjet till mål för sin verksamhet, utan i främsta rummet afser att hjelpa sjuka och nödlidande landsmän samt med råd understödja alla från hemlandet ankommande, som deraf kunna vara i behof. Äfven damerna har man beviljat rösträtt i denna förening; och hafva vi för närvarande omkring 20 damer i föreningen ; deraf kan jag nämna fruarna Lagerheim, Ollrup, Friedländer, Deland, samt flera damer, som vistas här för sång-studier och af hvilka hvar oeh en i sin mån söker att understödja föreningen. FVastighetsförsäljning. Å stadens auktionskammare försåldes i går fastigheten n:r 235 vid Stora Nygatan, Storkyrkoförsamlingen, brandförsäkrad för 40,000 rdr, saluvärderad till 50,000 rdr, och inropades densamma af lackeraren J. O. Sandberg för 75,000 rdr. . — Ivför kon. befhde i Örebro försåldes i lördags aflidne bruksegaren W.R. Tersmedens konkursmassa tillhöriga egendomen Medinge 2 mantal säteri i Näsby socken samt 2 mantal kronoskatte rusthåll Forsäter i Fellingsbro socken, allt inom Örebro län, till hr O. Hagberg från Södermanland för 72,500 rdr. ÅAngbåtsförsäljning. Ångbåten Byd (förut Lidingö och sjunken vid sammanstötning medångfartyget Nya Söderhamn) har blifvit af Stockholms ångslups-aktiebolag inköpt för, såsom det uppgifves, 12,500 rdr, och lärer nämnde ångbåt komma att fortfarande användas på samma linie som under förlidet år. (A.-B.) Skridskofärd öfver Öresund företogs i onsdags eftermiddag från Råå af 6 ynglingar från Helsingborgs elementarskolas 6:e och -7:de klasser, hvilka, utkomna på isen, anträffade 3 gossar från lägre klasser, som gifvit sig ut i samma syfte. På något öfver en timmes tid tillryggalade dessa 9 djerfva ungdomar tåget öfver Öresund. De passerade icke nära Hven, utan styrde rakt på Humlebet och följde derifrån stranden till Helsingör samtåtervände i torsdags på förmiddagen med ångbåt. Då de icke återkommo på aftonen, blef stor förskräckelse bland deras föräldrar och mälsmän, tills man pr telegraf slutligen underrättades, att de lyckligt och väl landat i grannriket, På flera ställen hade isvandrarne träffat rätt breda remnor och öppna rännor, hvilka dock icke afskräckt dem från att fortsätta den farliga färden. Postgängen på utlandet. (Telegrammer till Dagens Nyheter): Helsingborg den 21 februari, kl. 10 f. m. Ångfartyget Stockholm försökte i går att från Helsingör komma öfver Sundet; besättningen och tjugo passagerare hafva måst uthärda natten på sjön under storm och snöyra; fartyget ligger nu vid fasta isbandet, en half mil söderut, och bergas möjligen framdeles; man hoppas att få passagerarne och utländska posten räddade till land i dag. Stark isdrift här utanför. . Helsingör den 21 februari på e. m. Ångbåten från i går sitter ännu fast i isen i närheten af Landskrona, All förbindelse med Sverige äfven med båtar är för ögonblicket omöjlig. Aftonbladet meddelar följande utförligare telegram: Helsingborg den 21 februari. Ångbåtsfarten i Sundet är ännu afbruten. Lördagsaftonen ankom postbåt, dragen på isen och drogs tillbaka gårdagsförmiddagen, då ångbåten Stockholm, liksom lördagen, från Helsingör försökte genombryta, men fastnade i drif-isen och fördes söderut; 11 passagerare blefvo, med tillhjelp af båt, förde i land nedanför Helsingborg. Besättningen och tjugo passagerare stannade ombord på fartyget, som under natten i storm och snöyra dref till en halfmil hitom Landskrona, 1g mil från land, der det ännu fastsitter i landfast is. Fartyget är oskadadt. Samtliga passagerare ha vid middagstiden i dag blifvit derifrån förda i land, posten dock för sent för att kunna åtfölja dagens snälltåg. Stormen har i dag upphört, vädret klart. Kattegat-ismassan drifver fortfarande starkt söderut. Bränvinstillverkningen i riket under tredje bränningsterminen inneva

22 februari 1870, sida 2

Thumbnail