RÄTTEG. och POLISNYHETER. POLISEN. Stöld. Bonden Anders Persson i Blidsta af Sorunda socken har till polisen anmält, att han i går middag blifvit å Westerlånggatan bestulen på ett stokreatur med ty åtföljande höskrinda. Tjufven efterspanas. Ferm expedition, I går vid middagstiden anmäldes till detektiva vaktkontoret att en soffa blifvit stulen någorstädes å Norr. En timma efter anmälandet var — soffan tillvaratagen, men efter tjufven letar man ännu. Borrning af fartyg. Med föranledande af en utaf engelske kaptenen Duthie, genom härvarande engelska konsulat, till poliskammaren ingifven anmälan, innefattande angifvelse derom, att ofvannämnda fartyg King John skulle, under det.detsamma var till reparation. i . dockan intaget, blifvit af någon bland varfvets arbetare borradt på flera ställen, hölls i går en vidlyftig och noggrann undersökning härom inför poliskammaren, i närvaro af engelska konsulatets translator hr Åp George, dockmästaren vid varfvet, kapten Werner, tre varfvets timmermän samt kapten Duthie, åtföljd af styrman och timmerman ombord å King John. Kapten Duthie kom hit i början af decem-: ber med sitt fartyg illa ramponeradt och fick detsamma genast in i dockan på Djurgården. Då härefter fråga uppstod om dess reparation, ville Duthie icke uppdraga denna åt varfsföreståndaren och dess arbetare, utan förbehöll sig att sjelf med några man af sin besättning och i öfrigt legda arbetare verkställa densamma. Så skedde också och arbetet pågick sålunda under Duthies egen tillsyn till den 27 sistlidne januari.mdå skeppet löpte ut ur doekan. Kapten D. erbjöds derförinnan att låta på vanligt sätt profva fartygets vattentäthet, men afslog detta anbud. Omedelbart efter det skeppet kom ut på strömmen, läckte det ganska betydligt och blef efter två dagar änyo i dockan intaget. Efter det denna nu ånyo blifvit urpumpad och fartygets nedre delar tillgängliga för besigtning, upptäckte befälhafvaren — såsom han, i likhet med sin styrman och timmerman, påstår och angifvit —å skeppets styrbordssida dels ett hål akter-ut, dels sex dylika förut, alla synbarligen borrade med instrumenter af olika dimensioner. Dessa skador blefvo afhjelpta af fartygets timmerman. Två dagar derefter löpte skeppet åter ut och befanns vattentätt. Fartygets styrman och timmerman, hvilka hvar för sig hördes, voro i vissa delar öfverensstämmande i sina uppgifter med kaptenen, men vid bestämmandet af det ställe å fartygets botten, der de 7 borrhålen skulle upptäckts, voro de, besynnerligt nog, skiljaktiga.