RÄTTEG. och POLISNYHETER.
POLISEN.
Stöld. Bonden Anders Persson i Blid-
sta af Sorunda socken har till polisen anmält,
att han i går middag blifvit å Westerlångga-
tan bestulen på ett stokreatur med ty åtföl-
jande höskrinda. Tjufven efterspanas.
Ferm expedition, I går vid mid-
dagstiden anmäldes till detektiva vaktkontoret
att en soffa blifvit stulen någorstädes å Norr.
En timma efter anmälandet var — soffan till-
varatagen, men efter tjufven letar man ännu.
Borrning af fartyg. Med föranle-
dande af en utaf engelske kaptenen Duthie,
genom härvarande engelska konsulat, till po-
liskammaren ingifven anmälan, innefattande
angifvelse derom, att ofvannämnda fartyg King
John skulle, under det.detsamma var till re-
paration. i . dockan intaget, blifvit af någon
bland varfvets arbetare borradt på flera stäl-
len, hölls i går en vidlyftig och noggrann un-
dersökning härom inför poliskammaren, i när-
varo af engelska konsulatets translator hr Åp
George, dockmästaren vid varfvet, kapten
Werner, tre varfvets timmermän samt kap-
ten Duthie, åtföljd af styrman och timmerman
ombord å King John.
Kapten Duthie kom hit i början af decem-:
ber med sitt fartyg illa ramponeradt och fick
detsamma genast in i dockan på Djurgården.
Då härefter fråga uppstod om dess reparation,
ville Duthie icke uppdraga denna åt varfsföre-
ståndaren och dess arbetare, utan förbehöll
sig att sjelf med några man af sin besättning
och i öfrigt legda arbetare verkställa densam-
ma. Så skedde också och arbetet pågick så-
lunda under Duthies egen tillsyn till den 27
sistlidne januari.mdå skeppet löpte ut ur doe-
kan. Kapten D. erbjöds derförinnan att låta
på vanligt sätt profva fartygets vattentäthet,
men afslog detta anbud. Omedelbart efter
det skeppet kom ut på strömmen, läckte det
ganska betydligt och blef efter två dagar
änyo i dockan intaget. Efter det denna nu
ånyo blifvit urpumpad och fartygets nedre de-
lar tillgängliga för besigtning, upptäckte befäl-
hafvaren — såsom han, i likhet med sin styr-
man och timmerman, påstår och angifvit —å
skeppets styrbordssida dels ett hål akter-ut,
dels sex dylika förut, alla synbarligen borrade
med instrumenter af olika dimensioner. Dessa
skador blefvo afhjelpta af fartygets timmer-
man. Två dagar derefter löpte skeppet åter
ut och befanns vattentätt.
Fartygets styrman och timmerman, hvilka
hvar för sig hördes, voro i vissa delar öfver-
ensstämmande i sina uppgifter med kaptenen,
men vid bestämmandet af det ställe å farty-
gets botten, der de 7 borrhålen skulle upp-
täckts, voro de, besynnerligt nog, skiljaktiga.