Article Image
Regeringen har föreslagit riksdagen att besluta färdigbyggande at banan mellan Carlstad och Arvika samt fortsättande af östra banan från Norrköping öfver Linköping och Mjölby till Nässjö, äfvensom af norra banan från Stockholm öfver Thureberg—Sevalla —-Wansjö och Krylbo till Storvik (på Gefle-Dala-banan). Till det förstnämnde arbetet erfordras 2,760,000 riksdaler; till de båda sednare 26,819,000 rdr. Summa 29,579,000 rdr, att fördelas på 6-7 år, under hvilka regeringen anser att 4 millioner årligen böra kunna inom landet upplånas. För den närmaste tiden äskar regeringen till dessa byggnader: för innevarande år till fortsättande af nordvestra banan. . rdr 1,600,000. för 1871 till fullbordande af densamma ......s.s.. -1,160,000, till anskaffande af förökad materiel je. soy. or or rr 2 250.000. till fortsättande af östra och norra banan, med hälften till hvardera , ...s nr ea 2,590,000. Rdr 4.000, 000. Derest någon del af nordvestra banans befäl och arbetsmanskap blir der under detta år öfverflödigt, begär regeringen att få använda det vid östra och norra banans arbeten samt att dertill förskottsvis få använda en half million. Då denna proposition i går föredrogs uppstod i begge kamrarne tvist om sträckningen såväl af norra som östra banan. Generaltulldirekteren Bennich och hr A. C. Raab förordade den af Norrlandsriksdagsmännen städse yrkade linien öfver Sala till Storvik; hr Raab instämde häri, men yrkade att banan skulle byggas smalspårig, likt dena mellan Drammen och Randsfjord i Norge. Öfverståtbållaren försvarade regeringens förslag, som skulle medföra stora och efterlängtade fördelar både för Stockholm och bergslagerna. — Herr Wern föreslog att anslå för i år 900,000 rdr mer än regeringen begärt till nordvestra banans fortsättande, hvarigenom denna skulle blifva färdig 9 månader förr än eljest. I andra kammaren opponerade sig landshöfding Asker mot regeringens förslag angående norra banans sträckning. Han ville hafva den att gå från Upsala öfver Sala till Storvik. Landshöfdingen Sparre besvarade hans anmärkningar med att skildra en stor del af landet mellan Upsala och Sala såsom ödsligt och ofruktbart. Hr Hierta ansåg att landets finansiela ställning icke vore så god, att man nu kunde företaga byggandet af östra banan... Om landet placerar 4 millioner i obligationer, så är detta till slut icke nya besparingar, utan omfyttning af utlånta kapitaler från enskilda personer, hvilka haft dem mot inteckning, och till staten. Hr Granlund försvarade den föreslagna östgöta-sträckningen; hvaremot hr Grill väckte motion om östra banans dragande från Nässjö öfver Mjölby och Motala till Hallsberg eller ock om byggande af en sådan bana jemte den öfver Linköping. F. d. statsrådet Platen motsatte sig Stäkes-farledens fördjupande, emedan det skulle göra nödigt anlägga befästningar för en million. Hr Bildt försvarade planen, såsom medförande stora fördelar, och et i a Dr ATT MS RAT NA BER Ae RE SöGeRE RR RNA

28 januari 1870, sida 1

Thumbnail