Regeringen har föreslagit riksdagen att
besluta färdigbyggande at banan mellan
Carlstad och Arvika samt fortsättande af
östra banan från Norrköping öfver Lin-
köping och Mjölby till Nässjö, äfvensom
af norra banan från Stockholm öfver Thu-
reberg—Sevalla —-Wansjö och Krylbo till
Storvik (på Gefle-Dala-banan).
Till det förstnämnde arbetet erfordras
2,760,000 riksdaler; till de båda sednare
26,819,000 rdr. Summa 29,579,000 rdr,
att fördelas på 6-7 år, under hvilka re-
geringen anser att 4 millioner årligen
böra kunna inom landet upplånas.
För den närmaste tiden äskar regerin-
gen till dessa byggnader:
för innevarande år till fortsät-
tande af nordvestra banan. . rdr 1,600,000.
för 1871 till fullbordande af
densamma ......s.s.. -1,160,000,
till anskaffande af förökad ma-
teriel je. soy. or or rr 2 250.000.
till fortsättande af östra och
norra banan, med hälften till
hvardera , ...s nr ea 2,590,000.
Rdr 4.000, 000.
Derest någon del af nordvestra banans be-
fäl och arbetsmanskap blir der under detta
år öfverflödigt, begär regeringen att få an-
vända det vid östra och norra banans arbeten
samt att dertill förskottsvis få använda en
half million.
Då denna proposition i går föredrogs
uppstod i begge kamrarne tvist om sträck-
ningen såväl af norra som östra banan.
Generaltulldirekteren Bennich och hr
A. C. Raab förordade den af Norrlands-
riksdagsmännen städse yrkade linien öf-
ver Sala till Storvik; hr Raab instämde
häri, men yrkade att banan skulle byggas
smalspårig, likt dena mellan Drammen och
Randsfjord i Norge. Öfverståtbållaren för-
svarade regeringens förslag, som skulle
medföra stora och efterlängtade fördelar
både för Stockholm och bergslagerna. —
Herr Wern föreslog att anslå för i år
900,000 rdr mer än regeringen begärt till
nordvestra banans fortsättande, hvarige-
nom denna skulle blifva färdig 9 månader
förr än eljest.
I andra kammaren opponerade sig lands-
höfding Asker mot regeringens förslag an-
gående norra banans sträckning. Han
ville hafva den att gå från Upsala öfver
Sala till Storvik. Landshöfdingen Sparre
besvarade hans anmärkningar med att
skildra en stor del af landet mellan Up-
sala och Sala såsom ödsligt och ofrukt-
bart. Hr Hierta ansåg att landets finan-
siela ställning icke vore så god, att man
nu kunde företaga byggandet af östra
banan... Om landet placerar 4 millioner
i obligationer, så är detta till slut icke
nya besparingar, utan omfyttning af ut-
lånta kapitaler från enskilda personer,
hvilka haft dem mot inteckning, och till
staten. Hr Granlund försvarade den fö-
reslagna östgöta-sträckningen; hvaremot
hr Grill väckte motion om östra banans
dragande från Nässjö öfver Mjölby och
Motala till Hallsberg eller ock om byg-
gande af en sådan bana jemte den öfver
Linköping.
F. d. statsrådet Platen motsatte sig
Stäkes-farledens fördjupande, emedan det
skulle göra nödigt anlägga befästningar
för en million. Hr Bildt försvarade pla-
nen, såsom medförande stora fördelar, och
et i a Dr ATT MS RAT NA BER Ae RE SöGeRE RR RNA