Stockholms-Nyheter.
Jernvägskostnaderna. - Intill
1868 års slut hade stambanorna kostat lan-
det 32,190,053 rdr 58 öre i räntor och
amortering å lån.
Intill den 1 oktober 1869 hade riksgälds-.
kontoret utbetalt i det närmaste 10512 mil-
lioner till statens och enskilda jernvägsan-
läggningar.
Förra riksdagen kostade landet
399,702 rår 67 öre.
Den andra statsmakten kostade samma år
öfver 1,417,000 rdr (hvärtill bör läggas
konungens lifränta af 300,000 rdr ocs stats-
rådernes löner).
Stockholms jernvåg, Under år
1869. ha der blifvit afvägda:
Stångjern ... ..... 788.200 ctr 88 skålp.
Skrotjern ....... 0 T:8T8 10
Band-, bult-, knipp- och
skärjern - . cc s.1 87.925 62
Jernplåtar . ..... ss. 18.835 66
Spik scrce ce nr BÖ29 IT
Aanat smide och stål .-26,341 16
Köppär TT oe rer a. 121 38
Agronomiskt biträde. Allmän-
heten erinras derom, att biträde af statens
landtbruksingeniörer ännu kan erhållas, om
skriftlig anmälan göres inom januari månads
utgång hos landtbruksakademiens förvalt-
ningskomite i Stockholm.
Sammanbindnings- banan.
Detta storartade arbete är nu så nära fär-
digt, att banans invigning och första befa-
rande i dess helhet kommer att försiggå den
28 dennes i närvaro af konungen och riks-
dagens medlemmar. Banan blir sedan, ehuru
fortfarande hörande under jernvägsbyggnads-
styrelsens departement, tills det nya sta-
tionshuset vid Klara sjö nästa höst blifver
färdigt, tillgänglig för gods-, men först vid
sistnämnda tid för persontrafiken. (A. B.)
Fregatten Vanadis lemnade
Pireus den 29 december och ankrade i
Smyrnas hamn den 2 dennes.
Fregattens uppbördsläkare, med. lic. G.
Skagerlund, afled, som förut är bekant, den 5
dennes i kronisk lunginflammation och följder
deraf. Han hade under en längre tid be-
funnit sig mindre väl, och i Port Said antog
hans sjukdom en oroande karakter, hvarför
chefen efter ankomsten till Pirsgus hade äm-
nat der afpollettera honom; men då han sjelf
ifrigt önskade vara qvar ombord och dess-
utom hans helsotillstånd tycktes vara något
bättre vid fregattens afgång från Pireous,
a tt rå ån ia LM Marge N RE ER PT ENG AT öh ränna ata ss SN SR ARNE RR RN