Meddelanden från allmänheten. KOMMUNALA ÄRENDER. I. Drätselnämndens 3:dje afdelning har till Stockholms handelsoch ekonomikollegium ingifvit sitt förslag till gatuläggvingsarbeten under niästkommande år, och med tillfredsställelse finner man, att detsamma till största delen vittnar om blick för och sträfvan att tillgodose de närmaste behofven, hvad beträffar vår hufvudstads gator och öppna platser. Men ehuru vi således ej kunna annat än rättvisligen erkänna förslagets förtjenster, och änskönt vi alldeles icke: höra till defascantal, de der beständigt vilja klandra och nagelfara, kunna vi dock ej underlåta att framställa vår mening om ett par af förslagets punkter. Det synes oss nemligen (och säkert instämma flere hiäruti), som skulle de deltar af Hämngatanoch dess fortsättning Olarabergsgatan, föm ligga mellan Malmskilnadsoch Drottninggatorna, ej vara i så stort behof af nyläggning, som, att döma af deras plats främst i projektet, herrar ledamöter af drätselnämnden anse. Ej som skulle de (gatorna) icke i och för sig rätt snart cbeköfva repareras, men i förhållande till trafiken derå är deras tillstånd ej så oroande, att-icke andra kunna anföras som härvidlag med större, skäl bort ega företräde, Andra att förtiga, vilja vi t, ex. nämna Gamla Kungsholmsbrogatån. Visserligen är denna till en del (mellan Hötorget och Clara Strandgata) belägd med tuktad sten, men den återstående och större delen är, tortfarande i det. miserablaste skick. På man. yet att trafiken här är ganska stor, i et de landtmän, som komma från Lofösidan och föra sina varor till Hötorget, passera denna gata, och äfven en stor del af Ikungsholms-boarne måste taga denna väg, så kan man ej underlåta att göra en jemnförelse mellan denna gata och de ofvan anmärkta gatudelarne, hvarvid man kömmer tilt den slutsats; att framför dessa borde Gamla Kungskolmsbrogatan hafva hugnåts med en vänlig hågkommelse. Vi anbefalla densamma hos vederbörande till Beniäget påseende (hvartill hösttiden! är; :särdeles att rekommendera); kan ej körbanan, så snart som önskligt vore, nyläggas, så borde åtminstone trottoarerna sättas i någorlunda gångbart skick till fromma icke minst för traktens invånare. I sammanhang härmed torde ej vara så olämpligt påpeka, hurusom nämnda gatas fi i att vi så må säga, eller den körbana tviärsö Hötorget, som utgör en pulsåder för trafiken till och från detta salutorg, i hög grad vore i behof af en beläggning med-tuktad sten, hvarom hvar och en kan öfvertyga sig. Vi hafva anfört ett par exempel på gatudelar, Bom enligt vår mening med mera skäl än de anmärkta bort upptagas i ifrågavarande förslag, åsyftande endast att dem hos vederbörande till det bästa rekommendera. K Trafikerande. TV