ter 14 äldre och 2.,minderåriga arbetare a båda könen, tillverkades under förlidet å 260,000 skålpund, efter ett per medium til 40 öre beräkvadt tillverksingspri:, ehuru vid försäljning i mindre partier för bästa snuset fås 60.3 65 öre för skålpundet. Afdetta snus förstljes siörra delen inom Helsingland, Me delpsd-och Jemtland; men deraf afyttras ock: så icke obetydliga qvantiteter från Lapplant ända ned. till Skåns. I afseende på tillverkningons mängd är denra fabrik den 4:de inom riket. I Stockholm finDes nämligen 2 och i Göteborg 1 som hafva större årlig tillverkning. Dock är nu tillverkningen hos hr Frisk så uppdrifven, att den i år anses komma att uppgå till 300,000 skålpund. Fabriken skulle nog under herr E. Frisks driftiga ledving kunra tillverka ännu mycket mera, om den uuvarande egaren derit egnade hela sin tid; men hr Frisk offrar en icke obetydlig del deraf åt kommunala värf och är dessutom delegare i Gällsta sågverk, korrespondentredare för åtskilliga fartyg, verkställande direktör i Hudiksvalls filialbank, ledamot af riksdagens första kammare 0. 3. Vv. A propos filialbanken i Hudiksvall, så hafva insättningar och depositioner i dessamma i år ökats med nära 200,000 rdr — ett ojäfaktigt bevia så väl på förtroe:de som på välmåga hos Helsinglands befolkning. Men hvad kan då anledningen vara till den stora emigrationen från denna provins? Ja, det lärer icke biifva så lätt att utreda. In sak synes dock otvetydig, nämligen att en kraftig, duglig oeh skicklig landshöfding borde kunna ingripa och inverka härvidlag, liksom i mycket annat, ty (jsg beder den allt reducerande redaktionen af Dagens Nyheter om ursäkt) — landshötdingeplatserna äro eller böra åtminstone icke vara några sinekurer; det har förre landshöfdingen i Upsala, frih. v. Kraemer, bevisat; det visa än i dag landshöfdingarre grefve E. Sparre i Elfsbors län, hr 8. v. Troil i Malmöhus län m. fl. af det slaget landshöfdiogar. Norrland, i så många andra hänseenden vanlottadt, har deremot i allmänhet icke heller varit rikt begåfvadt mcd landshöfdingeförmågor, och med det lysande och glädjande undantaget, som Westerbottens län för närvarande har att glädja tig åt och hvilket län således nog lyckligt att ha varit hugnadt med två utmärkta landshöfdingar å rad, är den öfrigakuststräckan, från Stockholmslänegränsen till Torneå-elf, i landshöfdingeväg representerad på ett sätt, som karakterissras af följande anekdot: Landshöfdingen i Norrbottens län, som på anvisning af den verksamme och kunvige, numera aflidne Widmark, blef vämnd till landshöfdiog, ehuru han länge prutade mot denna förflyttning från tin regementschefsplats, den han i alla delar var fullt vuxen, skall hafva inlagt stor förtjenst om afvittringarne och linodlingen inom titt län, men för öfrigt vara temligen sträf och otillgänglig samt för sitt nuvararde kall mindre lämplig. Ett par Lule-boar lära vid ett samtal med en hög erson till och med hafva beklagat sig öfver honom. Härtill skall högstdensamme hafva svarat: Å f-n! så länge upplänningarne, helsingarne och vesternorrlänningarne ingenting säga, så kunna ni gerna nöja er med den landshölding ni har. Men som jag icke anser det rätt att yttra sig om förhållanden, med hvilka man icke är fullt förtrogen, så uppskjuter jag till möjligtvis någon gång framdeles att säga något mera om Norrlard, dess landshöfdingar och öfriga förhållanden, utan vill i stället aftluta detta bref med en redogörelse för jernvägarne inom landet på andra sidan bottviska och finska vikarne. Jag kom nämligen för ett par dagar sedan öfver den nyaste ryska jernvägskartan. Af denna framgår, att det ryska jernvägsnätet nu är så utspunnet, att den stora banan mellan Petersburg och Azowska sjön redan är färdig till Charkow, så att endast stycket mellan sistnämnda stadwoch Taganrog fattas. Banan mellan Östersjör och Svarta hafvet, som äfvenledes går öfver Moskwa, är färdig till Kiew, och söderifrån trafikeras denna bana redan till Balta och derifrån halfvägs till Charkow, nämligen till Dnieperfiodens strand. Moskwa är öfver Orel redan sammanbundet med Riga, Königsberg och Warschau, och från Smolensk Riga—Dinaburg— Örel-banan) kommer snart en ännu kortare bangren att öppnas till Moskwa. Från Petersburg kommer man medelst jernbana öfver Wilna och Kowno till Königsberg. och öfver Warschau, till Bromberg och till Krakaw och de österrikiska och schlesiska banorna. Den ryska hufvudstaden står vidare i direkt jernvägsförbindelse öfver Moskwa, med Nischni-Nowgorod vid Wolgan och med Woronesch vid Don. Wolgaoch Donfloderna äro sedan flera år sammanbundna medelst en 7 mil lång jernbana, der de löpa hvarandra närmast vid städerna Zaritsin och Kalatsch), Svarta hafvets kust står medelst jernväg i förbindelse med Kaukasiens hufvudstad Tiflis o. s. Vv. Dessutom arbetas som bäst på jernbanor mellan Petersburg och Reval (Baltischport) på södra, och Helsingfors och Hangö-udd på norra sidan om Finska viken; mellan Moskwa och Jaroslaw vid Wolgan samt mellan Koslow och Saratow vid Wolgan, gerom hvilken banas fullbordande Moskwa kommer i en oafbruten jernvägsförbindelse med Saratow, äfvensom dess och Petersburgs kommnsikation med K spika hafvet (vid k mer att betydligt fö man äfven från Orel med jersbana di ekt till Don-floden o. s. v. i Bland projekterade barzor komma de båda österut gående banorna från dJaroslaw och ; Kasan at betydligt förkorta afständet till Biberien. N Den från Odessa—Balta-baran i vestlig riktning utgående jernbanan öfver Bender är redan färdig till Kischinew, derifrån den är projekterad att förlängas så, att den öfver Pruth-strömmen skall rå Jassy. En annan bana är projekterad att från Pultava (oå BaltaCharkow-banan) str 8 söderut, förbi Jekaterinoslaw (vid Driep:rs), öfver Krim till Sebastopol. Gezom den projekterade nan från Orloff eller Wiätka will Solw,