Article Image
ter 14 äldre och 2.,minderåriga arbetare a
båda könen, tillverkades under förlidet å
260,000 skålpund, efter ett per medium til
40 öre beräkvadt tillverksingspri:, ehuru vid
försäljning i mindre partier för bästa snuset
fås 60.3 65 öre för skålpundet. Afdetta snus
förstljes siörra delen inom Helsingland, Me
delpsd-och Jemtland; men deraf afyttras ock:
så icke obetydliga qvantiteter från Lapplant
ända ned. till Skåns.
I afseende på tillverkningons mängd är denra
fabrik den 4:de inom riket. I Stockholm fin-
Des nämligen 2 och i Göteborg 1 som hafva
större årlig tillverkning. Dock är nu tillverk-
ningen hos hr Frisk så uppdrifven, att den i
år anses komma att uppgå till 300,000 skål-
pund. Fabriken skulle nog under herr E.
Frisks driftiga ledving kunra tillverka ännu
mycket mera, om den uuvarande egaren derit
egnade hela sin tid; men hr Frisk offrar en
icke obetydlig del deraf åt kommunala värf
och är dessutom delegare i Gällsta sågverk,
korrespondentredare för åtskilliga fartyg, verk-
ställande direktör i Hudiksvalls filialbank, le-
damot af riksdagens första kammare 0. 3. Vv.
A propos filialbanken i Hudiksvall, så hafva
insättningar och depositioner i dessamma i år
ökats med nära 200,000 rdr — ett ojäfak-
tigt bevia så väl på förtroe:de som på väl-
måga hos Helsinglands befolkning. Men hvad
kan då anledningen vara till den stora emi-
grationen från denna provins? Ja, det lärer
icke biifva så lätt att utreda. In sak synes
dock otvetydig, nämligen att en kraftig, dug-
lig oeh skicklig landshöfding borde kunna
ingripa och inverka härvidlag, liksom i myc-
ket annat, ty (jsg beder den allt reducerande
redaktionen af Dagens Nyheter om ursäkt)
— landshötdingeplatserna äro eller böra åtmin-
stone icke vara några sinekurer; det har
förre landshöfdingen i Upsala, frih. v. Krae-
mer, bevisat; det visa än i dag landshöfdin-
garre grefve E. Sparre i Elfsbors län, hr 8.
v. Troil i Malmöhus län m. fl. af det slaget
landshöfdiogar. Norrland, i så många andra
hänseenden vanlottadt, har deremot i allmän-
het icke heller varit rikt begåfvadt mcd lands-
höfdingeförmågor, och med det lysande och
glädjande undantaget, som Westerbottens län
för närvarande har att glädja tig åt och hvil-
ket län således nog lyckligt att ha varit hugnadt
med två utmärkta landshöfdingar å rad, är
den öfrigakuststräckan, från Stockholmsläne-
gränsen till Torneå-elf, i landshöfdingeväg
representerad på ett sätt, som karakteriss-
ras af följande anekdot:
Landshöfdingen i Norrbottens län, som på
anvisning af den verksamme och kunvige,
numera aflidne Widmark, blef vämnd till
landshöfdiog, ehuru han länge prutade mot
denna förflyttning från tin regementschefsplats,
den han i alla delar var fullt vuxen, skall
hafva inlagt stor förtjenst om afvittringarne
och linodlingen inom titt län, men för öfrigt
vara temligen sträf och otillgänglig samt för
sitt nuvararde kall mindre lämplig. Ett par
Lule-boar lära vid ett samtal med en hög
erson till och med hafva beklagat sig öfver
honom. Härtill skall högstdensamme hafva
svarat: Å f-n! så länge upplänningarne, hel-
singarne och vesternorrlänningarne ingenting
säga, så kunna ni gerna nöja er med den lands-
hölding ni har.
Men som jag icke anser det rätt att yttra
sig om förhållanden, med hvilka man icke är
fullt förtrogen, så uppskjuter jag till möjligt-
vis någon gång framdeles att säga något mera
om Norrlard, dess landshöfdingar och öfriga
förhållanden, utan vill i stället aftluta detta
bref med en redogörelse för jernvägarne inom
landet på andra sidan bottviska och finska
vikarne. Jag kom nämligen för ett par da-
gar sedan öfver den nyaste ryska jernvägs-
kartan. Af denna framgår, att det ryska
jernvägsnätet nu är så utspunnet, att den
stora banan mellan Petersburg och Azow-
ska sjön redan är färdig till Charkow, så att
endast stycket mellan sistnämnda stadwoch
Taganrog fattas. Banan mellan Östersjör
och Svarta hafvet, som äfvenledes går öfver
Moskwa, är färdig till Kiew, och söderifrån
trafikeras denna bana redan till Balta och
derifrån halfvägs till Charkow, nämligen till
Dnieperfiodens strand. Moskwa är öfver
Orel redan sammanbundet med Riga, Kö-
nigsberg och Warschau, och från Smolensk
Riga—Dinaburg— Örel-banan) kommer
snart en ännu kortare bangren att öppnas till
Moskwa. Från Petersburg kommer man
medelst jernbana öfver Wilna och Kowno
till Königsberg. och öfver Warschau, till Brom-
berg och till Krakaw och de österrikiska och
schlesiska banorna. Den ryska hufvudstaden
står vidare i direkt jernvägsförbindelse öfver
Moskwa, med Nischni-Nowgorod vid Wol-
gan och med Woronesch vid Don. Wolga-
och Donfloderna äro sedan flera år samman-
bundna medelst en 7 mil lång jernbana, der
de löpa hvarandra närmast vid städerna
Zaritsin och Kalatsch), Svarta hafvets kust
står medelst jernväg i förbindelse med Kau-
kasiens hufvudstad Tiflis o. s. Vv. Dessutom
arbetas som bäst på jernbanor mellan Peters-
burg och Reval (Baltischport) på södra, och
Helsingfors och Hangö-udd på norra sidan
om Finska viken; mellan Moskwa och Jaros-
law - vid Wolgan samt mellan Koslow och
Saratow vid Wolgan, gerom hvilken banas
fullbordande Moskwa kommer i en oafbruten
jernvägsförbindelse med Saratow, äfvensom
dess och Petersburgs kommnsikation med K
spika hafvet (vid k
mer att betydligt fö
man äfven från Orel med jersbana di ekt
till Don-floden o. s. v. i
Bland projekterade barzor komma de båda
österut gående banorna från dJaroslaw och ;
Kasan at betydligt förkorta afständet till
Biberien. N
Den från Odessa—Balta-baran i vestlig
riktning utgående jernbanan öfver Bender
är redan färdig till Kischinew, derifrån den
är projekterad att förlängas så, att den öf-
ver Pruth-strömmen skall rå Jassy. En an-
nan bana är projekterad att från Pultava (oå
Balta- Charkow-banan) str 8 söderut, för-
bi Jekaterinoslaw (vid Driep:rs), öfver Krim
till Sebastopol. Gezom den projekterade
nan från Orloff eller Wiätka will Solw,
Thumbnail