Article Image
sade, har nu i följd af de skador, han då
erhöll, aflidit under svåra plågor.
Jernvägsolyeka. Natten mellan den
14 och 15 sistlidne juli hände en förfärlig
olycka på Eriebanan, som utgår från New-
york, i närheten af Mast-Hope. Lokomotiv-
föraren på ett godståg hade insomnat, och
på grund häraf stötte detta tåg tillsammans
med ett passageraretåg, hvilket straxt der-
efter stöd i lågor. Passageraretåget utgjor-
dez3 af 9 stora vagnar, i hvilka sutto 400 per-
soner, deribland många emigranter, bland
hvilka döden gjorde ett rikt byte. Många
omkommo vid sammanstötningen, men ännu
flera blefvo qväfda af flammor och rök. Emi-
granterna hade dagen förut kommit med ång-
fartyget Manhattan från Liverpool.
Telegrafestationer till sjös. In-
ternational Mid Channel Telegraf Company är
nämnet på ett bolag, som för kort tid sedan
bildat sig i London för ått anlägga en mängd
flytande telegrafstationer på de sjöar, der stor
färtygstrafik är rådande. För detta ändamål
ämhar man förankra fartyg och genom en un-
dervattenskåbel sätta dem i förbindelse med
land. Den första flytande telegrafstationen
ämnar man i oktober på försök anlägga ien-
gelska kanalen mellan Scilly och Ushant. I
spetsen för bolagets styrelse står kapten She-
rard Osborn.
Skruffregatten Olegs under-
sång. Angående olyckshändelsen vid Hog-
land läses i Kronstadt-Budbäraren följande:
Sammanstötnirgen mellan pansarbatteriet
Kreml och skraffregatten Oleg samt dess
olyckliga följder utgöra naturligtvis det all-
männa samtalsämnet härstädes. Icke desto
mindre skola vi af orsaker, hvilka våra läsare
lätt begripa, för närvarande afhålla 03s från
alla reflexioner öfver denna händelse och in-
skränvka oss till meddelandet af några ytter-
ligare detaljer:
Sammanstötningen egde rum under det flank-
förändring verkställdes, medan eskadern gick
i linie. Ordningen, i hvilken eskadern befann
sig, var följande: på högra flygeln gick skruf-
korvetten Viijäs och i bredd med densamma
pansarbatterierna - Kreml och Pervonetz
samt skruffregatterna Oleg, Peresvät och
Petropavlovsk. Manövern verkställdes efter
signalen: fankförändring med vändning åt
höger. Efter signalflaggans nerfällande väsde
alla fartyg 8 streck till höger med undantag
af yttersta fartyget på högra flygeln, kor-
vetten Vitjäs, hvilken enligt evolutionsrege-
mentet direkte vände 24 streck till höger.
Eskaderns öfriga fartyg vände det ena efter
det: andra: och gingo i korvettens kölvatten.
Under denna sednaste rörelse skyndade pan-
sarbatteriet Kreml, som kommit ur linien,
att intåga sina plats och stötte dervid på fre-
gatten Oleg, i det ögonblick den sednare
höll på att vända i sin sidokamrats, batteriet
Peryenetzs kölvatten. Följderna af denna
sammanstötning äro redan bekanta.
I första ögonblicket inbillade man sig på
eskadern, att fregatten Oleg fattat eld.
Ånga, rök och till och med lågor utbröto ur
dess maskinrum. Sedermera erfor mav, att
detta uppkom deraf, att vattnet genom öpp-
niogen inträngde i eldstäderna. På fregatten
Oleg slogs allarm såsom vid eldsvåda, och
från amiralskeppet gafs genom signaler befall-
ning att skicka slupar med brandsprutor till
bjelp ät det i röd stadda fartyget. Men detta
missförstånd räckte endast några ögonblick,
och snart blef den förfärliga sanningen klar
för hvar och en, att fregatten höll på avt
sjunka. Främst bland alla framhunno till bjelp
korvetten Vitjäst och pansarbatteriet Per-
venetz, hvilka hade skyndat att vända om.
Alla eskaderns roddslupar nedfirades och ut-
lades genast för att rädda fregattens besätt-
nivg. Likatom de andra fartygen nedhalade
äfven Oleg sina båtar och beredde sig att
lösgöra barkasserna. Fregattens besättning
arbetade ända till sista ögonblicket med säll-
synt och exemplarisk sjelfförsakelse, och en-
dast den utmärkta ordning, som herrskade på
fregatten, har man att tacka för att så få
persoacer vid olyckstillfället omkommo. Slu-
parna, som skyndade till de drunknandes rädd-
ning, gingo tält intill den sjunkande fregat-
ten och drogo sig först i det ögonblick, den
gick till botten, något tillbaka för att undvika
vattenhvirfveln. Enligt åsyna vittnens utsago
skedde nedfirandet af båtarna med otrolig
snabbhet och de anlände till olycksstället inom
2 å 3 minuter. Många scener af sjelfuppoff-
ring och strängt iakttagande af tjenstepiigten
barättas från tillfället. Sålunda hoppade äldste
styrmansofficeraren, stabskapten Trapesnikoff,
i vatunet med skeppsjournalen i hand, hvilken
han äfven lyckades rädda. TLikaledes räddade
munrinAven millehönman Hann hveatkntt -oanhatmnmilnt
Thumbnail