sade, har nu i följd af de skador, han då erhöll, aflidit under svåra plågor. Jernvägsolyeka. Natten mellan den 14 och 15 sistlidne juli hände en förfärlig olycka på Eriebanan, som utgår från Newyork, i närheten af Mast-Hope. Lokomotivföraren på ett godståg hade insomnat, och på grund häraf stötte detta tåg tillsammans med ett passageraretåg, hvilket straxt derefter stöd i lågor. Passageraretåget utgjordez3 af 9 stora vagnar, i hvilka sutto 400 personer, deribland många emigranter, bland hvilka döden gjorde ett rikt byte. Många omkommo vid sammanstötningen, men ännu flera blefvo qväfda af flammor och rök. Emigranterna hade dagen förut kommit med ångfartyget Manhattan från Liverpool. Telegrafestationer till sjös. International Mid Channel Telegraf Company är nämnet på ett bolag, som för kort tid sedan bildat sig i London för ått anlägga en mängd flytande telegrafstationer på de sjöar, der stor färtygstrafik är rådande. För detta ändamål ämhar man förankra fartyg och genom en undervattenskåbel sätta dem i förbindelse med land. Den första flytande telegrafstationen ämnar man i oktober på försök anlägga iengelska kanalen mellan Scilly och Ushant. I spetsen för bolagets styrelse står kapten Sherard Osborn. Skruffregatten Olegs undersång. Angående olyckshändelsen vid Hogland läses i Kronstadt-Budbäraren följande: Sammanstötnirgen mellan pansarbatteriet Kreml och skraffregatten Oleg samt dess olyckliga följder utgöra naturligtvis det allmänna samtalsämnet härstädes. Icke desto mindre skola vi af orsaker, hvilka våra läsare lätt begripa, för närvarande afhålla 03s från alla reflexioner öfver denna händelse och inskränvka oss till meddelandet af några ytterligare detaljer: Sammanstötningen egde rum under det flankförändring verkställdes, medan eskadern gick i linie. Ordningen, i hvilken eskadern befann sig, var följande: på högra flygeln gick skrufkorvetten Viijäs och i bredd med densamma pansarbatterierna Kreml och Pervonetz samt skruffregatterna Oleg, Peresvät och Petropavlovsk. Manövern verkställdes efter signalen: fankförändring med vändning åt höger. Efter signalflaggans nerfällande väsde alla fartyg 8 streck till höger med undantag af yttersta fartyget på högra flygeln, korvetten Vitjäs, hvilken enligt evolutionsregementet direkte vände 24 streck till höger. Eskaderns öfriga fartyg vände det ena efter det: andra: och gingo i korvettens kölvatten. Under denna sednaste rörelse skyndade pansarbatteriet Kreml, som kommit ur linien, att intåga sina plats och stötte dervid på fregatten Oleg, i det ögonblick den sednare höll på att vända i sin sidokamrats, batteriet Peryenetzs kölvatten. Följderna af denna sammanstötning äro redan bekanta. I första ögonblicket inbillade man sig på eskadern, att fregatten Oleg fattat eld. Ånga, rök och till och med lågor utbröto ur dess maskinrum. Sedermera erfor mav, att detta uppkom deraf, att vattnet genom öppniogen inträngde i eldstäderna. På fregatten Oleg slogs allarm såsom vid eldsvåda, och från amiralskeppet gafs genom signaler befallning att skicka slupar med brandsprutor till bjelp ät det i röd stadda fartyget. Men detta missförstånd räckte endast några ögonblick, och snart blef den förfärliga sanningen klar för hvar och en, att fregatten höll på avt sjunka. Främst bland alla framhunno till bjelp korvetten Vitjäst och pansarbatteriet Pervenetz, hvilka hade skyndat att vända om. Alla eskaderns roddslupar nedfirades och utlades genast för att rädda fregattens besättnivg. Likatom de andra fartygen nedhalade äfven Oleg sina båtar och beredde sig att lösgöra barkasserna. Fregattens besättning arbetade ända till sista ögonblicket med sällsynt och exemplarisk sjelfförsakelse, och endast den utmärkta ordning, som herrskade på fregatten, har man att tacka för att så få persoacer vid olyckstillfället omkommo. Sluparna, som skyndade till de drunknandes räddning, gingo tält intill den sjunkande fregatten och drogo sig först i det ögonblick, den gick till botten, något tillbaka för att undvika vattenhvirfveln. Enligt åsyna vittnens utsago skedde nedfirandet af båtarna med otrolig snabbhet och de anlände till olycksstället inom 2 å 3 minuter. Många scener af sjelfuppoffring och strängt iakttagande af tjenstepiigten barättas från tillfället. Sålunda hoppade äldste styrmansofficeraren, stabskapten Trapesnikoff, i vatunet med skeppsjournalen i hand, hvilken han äfven lyckades rädda. TLikaledes räddade munrinAven millehönman Hann hveatkntt -oanhatmnmilnt