niskorna någon extra upplysning, så begagnar den visst ingen filosofi dertill, utan skickar fram en komst, som vänder 0ss svansen. ning! Att npplysa sina medborgare! n medborgare som begärt någon upplysning? Om en förnuttig mensiska vill j bidraga till sina medborgares applysning, så må hon anlägga ett oljeraffinaderi, en ljusfabrik, eller bli en bokhandlare, som förlägger kokböcker. Sokrates ville upplysa menniskorna om deras bestämmelse. Med förlof sagdt, så är det narraktigt. Antingen fions det en bestämmelse eller cckså finns det ingen. Fions det isgen, hur är det då möjligt att upplysa någon om något sow icke existerar? Och finns det en bestämmelse, så är ju upplysning derom öfverflödig. Ingen undgår sin bestämmelse, hvarken individerna eller folken. Om en menniska är bestämd att bli sextio år gammal, så är all läkarhjelp förgäfves, bon dör ändå inte förr. Om en mensiska är bestämd att aldrig bli rik, så hjelper det inte, om än hon är aidrig så dum. På hvad sätt har Sokrates anuara lagt sin vishet i dagen? Jo, han gick barfotad, och det är hafvudlöst af en sådan man. Inte ligger det något förnuft uti att reta hela skomakarskrået upp emot sig. Hyem vet or icke ett par skomakare voro medi den jary, som dömde Sokrates till döden? Och för resten, den som går barfotad kan aldrig veta hvar och hur skon klimmer. Men på sätt och vis kan Sokrates vara ursäktad för att han gick uten skor Han var folklärare. En skollärara således! Det är förklsring og. Sokrates hänvisade beständigt till menniskokroppens underbara bygsgnad. Hade han varit vis, så hade has aktat sig för en sådan hänvisning, ty hvar och en som har en gnista förnuft känner mer än väl buru dålig denna byggnad är, jemförd med vår tids arkitektoniska mästerverk. Menniskan är den bräckligaste, den sämst inredda byggnad jag känner. Man skulle kunna tro att det är ett verk af en byggmästare, som byggt på spekulation att byra ut små lägenheter åt fattigt folk. Bara vinklar och Vrår! — I detlilla hufvadet bo till exempel, icke mindre än fem sinnena och derför sor man ofta att ett eller flera af dem snart dör af feber i en trång och oaund bostad. Till själens fönster finns inga inhanfönster och munnen har hvärken regel eller lås. Gallan har ingen säkerbetsventil, och magen, der all näriog redes till, har ingen spisek Med ett ord bela mezniskan är förfuskad och skulle bestämdt blifvit bättre, om hon blifvit byggd på ackord. Till hvad resultat kom Sokrates med sin filosofi? Jo, han bief dömd till döden. Och hvad anklagade man honom för? Han införde främmande gudar. Det var således en ren industriel fråga, em frihandelsfråga! Om införseln af främmande gudar. Sokrates försmådde att uppträds och tala till sitt försvar. Var det vishet? Nej, det var icke ens envishet, det var dumbet! Det gällde för Sokrates icke blott att försvara sig sjelf, utan också sin rättvisa sak. Gerna må man uppge sin person, men icke sin sak, ty i saken försvarar man rätten oeh i rätten Guds väsen. Atheniensarno skulle likaväl kunnat döma Sokrates, men icke hans sak. Försvararen skulle ba druckit giftbägaren, men försvaret skulle ha fortlefvat för Athen, för verlden, för rättvisan, för oss, för våra efterkommande, för verldsbistorien och för nniversums alla domaremakter. Sokrates dog som han hade lefvet. Hans vänner och lärjungar ville rädda horem, men han nekade. Han kunde fly, mön ville icke. Det är en narraktighet, som ser ut som vishet — ex litenhet, som ser ut att vara något stort. Om hän verkligen var öfvertygad om att han skulle dö oskyldig, så hade det varit hans pligt att bespara domrarse detta brott och fly undaz. Ja, om han vilio sina medborgare3 väl, så hade han besparat dem ånger och samvetsqval. Är man medveten om att man lidar sitt välförtjenta straff, då är det ett brott att fly; men känner man att man blifvit oskyldigt dömd, då är det en pligt att fly. Ty att kuana undvika en oskyldig död och icke göra det, är sjelfmord. Nu öfverlemnar jag åt läsaren sjelf att bedöma om Sokrates var en vis eller en narr. Så mycket kan jag emellertid tilägga, att ban var filosof. Hvad en filosof vill säga kan jag förklara genom ett exempel: Hegel, den store tyske fllosofen, har bevisat att Sokrates rättvist dömdes tiil döden. Med ett ord, filosofien kan göra den klokaste mensiska stockdum. mp OP FP As sd RR