Article Image
kapten Olsson först varseblef farkosten såsom bidevindseglare är å kartan utprickadt och utgör en distans af 1,100 fot. Från sammanstötningsstället till södra landet är ett afstånd af 600 fot wiksson i sin mning uppgifver, 1 rtan, eller riittare specia är af navigationslärare upprättad, des: latituder och longituder upptagna, likasom skala med icke m sande kompasskifv Att få förare, Eriksson, icke varseblifvit ångaren Wermr var vaken och land oförlåtligt, så vida han v ej, som vanligt är med båtförare å deesa och öfriga öppna vedbåtar, satt vid rodret sofvande, eller ock, som praxis ir bland dessa, tänkt jer jag en ångbåt, den skall väja för mig. W ermland bade sina båda sidolanternor inda äfvensom topplanternan hissad och tänd; deras sken, med den kurs Wermland höll, skulle af Eriksson synas, så snart Wermland passerat Kungshatt — således å en distans af minst 5,000 fot, helst då Erikssons farkost låg så lågt på vattnet mot Wermland, hvilnt gjorde att detta var ännu mera synligt för Eriksson; äfven hade Eriksson ett öppet farvälten för sig, hvilket icke var n med Wermland, som bade ett smalt s g med höga bergiga stränder, som förmörkade horisonten; och då härtill kommer att den af Wermland uppdagade bidevind-seglaren, som sedermera befanns vara en förde-vindare, saknade den ilag påbjudna inda och brinnande signal-lanternan, så måste felet och ansvaret ligga å fartygets förare, Erikssons sida. Målet uppsköts, med förständigande för kärandeombudet att inkomma med skriftligt andragande, hufvudsakligast i hvad angick de nautiska termerna, hvilka tycktes göra rätten stort hufvu lbry. BOSE TROTS MN RE ERT TENTA ASTANA

22 maj 1869, sida 3

Thumbnail