versättaren — heter det vidare — har utfört sin andel af arbetet väl, och vi egna honom tacksamhet för att ha utvalt en så god bok att allmängöras för engelska publiken. Den är äfStöf betydelse för jerntillverkare, iogeniörer och mekanici. Svenska Familj-Journalens pristäflan. Sedan en af de tre i denna täflan utsedda prisdomarne afsagt sig uppdraget, har i den afgåendes ställe doktor C. J. Backman dertill blifvit vald. Ingen oljeborrning mera. Man skrifver till oss från Öland: En handlande i Borgbolm har på en honom tillhörig lardtegendom anställt försök att i retorter bränna bergolja ur de der i dagen liggande rika bituminösa orstenslager, och har han af alunskiffern erhållit 39 procent bergolja. Till brännMateriar När användts samma slags skiffer Från Upsala bar Posttidningen på enskild väg erfarit, att aftal är å bane om det akademiska boktryckeriets derstädes öiverlåtarde på boktryckeri-firman Berlirg i Lund, som redan gedan förra århundradet stått i spetsen för och ärnu vidmakthåller det akademiska boktryckeriet vid det södra universitetet. Dödsfall. Nyss utnämrde lazarettsoch kurhusläkaren i Wexiö J. H. M. Ratzki afled derstädes den 29 april, 31 år gammal. Nytt slag af försäkring. Gad vare lof, rättnu kan man försäkra sig mot allting — utom mot döden: Skall man göra färden å jernväg till Malmö förbi den minnesvärda Sandsjö station, der den bekarta Rix-olyckan inträffade, så kan man erhålla försäkring för skada till lif och lem. Icsätter man trymåer å 500 rår stycket i sin salong— hr F. W. Hansön lofvar er att betala skadan om någon 3töter sönder glaset vid närsynt beundran af sitt eget jäg. Brinner ert hus upp — firstöres er lösegendom ...ja, då vet ni af gammait att ni erbåller full ersättving af Skandia, Svea, Royal och hvad de allt heta, dessa välvilliga brandförsäktingsbolag, som gerna låta mot anständig premie, lägga all verldens förluster på sina Atlasskuldror. Men om det brinner i ert hus och ni får skadeersättning af Skandia, hvar får ni väl edra hyror för de förstörda lägenheterna? Af de husvilla hyresgästerna? Nej... de borde snarare ha ersättning af er i andra rum eller i kontanter, Ni kan få det, om ni försäkrar hyresbeloppen i Christiania almännelige Brandforsikringsselskab. Agent här: hr Gust. Holmberg, En jernväggentreprenör. Den stora ållmänheten i Sverige vet icke mycket om att i främmande länder fionas personer, hvi!ka åtaga sig att bygga jernbaror inom eget land eller hos andra folk lika villigt och lätt, som en byggmästare här åtager sig att uppföra ett hus. — Vi ha ru börjat göra bekantskap med sådane jernvägsentreprerörer, nemligen med det engelska bus, som skall bygga Oskarshamnsbaran. Det torde icke vara utan iotresse att höra hvad det är för ex man, som torde kommå att anlägga en bara från Kalmar till södra stambanan. En i Kalmar utkommen skrift: Dagens krönika, upplyser om denne mon: Hr Strousberg — så heter mannen i fråga — är en ej vanlig medlem af affärsyerlden: han är juris doktor, egare af omkring 30 millioner rdr svenskt mynt, gift med en engelsk dame, som i boet medfört en betydlig förmögenhet; och han sysselsätter sig endast och allenasti största skala med jernvägsföretag, i anledning hvaraf under hohom sortera icke mindre än 20 byggmistarekontor, åtskillige departementschefer jemte biträden, förutom annan tjenstepersonal af olika grader. Desslikes eger och sysselsätter han flere mekaniska verkstäder med förarbetande af allt slags jernvägsmateriel. Honom tillhöra jernbanor i Mähren och Syd-Tyskland, anlagda af i hans tjenst anställda ingeniörer och medelst kaitaler, som fiutit nr hans välförsedda kassor. tvidgande sin verksamhet, önskar han vinna terräng för sina jernvägsspekulationer jemväl i Sverige, hvilket innefattar anledningen till hans anbud med atseende å Kalmar-banan, vid hvars byggande, derest definitiv öfverenskommelse derom kan ske, han dock icke ärnar att stanna; ty han vill. såframt hinder ej möta derför, anligga alla blifvande svenska jernvägar. Ängtåtsförsäljning. Ångbåten Carl von Linndg, som und r fera år gjort resor mellsn böfyadstaden cch Upsala sam: under förlidet år gjorde turer på Köping, är sf ingeniör W. Lindberg försåld till ett bolag i Sard:val för 20,000 rår, kostnaderna för å.gbåtens utrostring samt åtstilliga reparstioser och förändringar inbegr pra. (A.-B.) — Dyr potatis. Från Uddivalla skrifves: I tidui garne har man sett omrämnas en sorts