vinter, är kölden mycket stark i södra Europa. Sålunda skrifves från Rom under den 24 januari: Till och med i Neapel är det mycket kallt. Här var det i går 6 grader kallt, alla apelsiner och citroner, som icke voro betäckta, äro alldeles frusna, olivträden hafva lidit stor skada, och många menniskor hafva insjuknat, så att läkarne bafva fullt upp att göra. Eljest plägar man vid denna årstid i Villa Pamfile se violer, ericaväxter och blommor af alla slag i full blomstring ; nu ligger Italien snöbetäckt från Alperna till Neapel, och man kan icke påminna sig någon dylik vinter sedan 18354. Äfven i Österrike herrskar enligt telegrafuonderrättelserna en stark köld. Så visade termometern i dessa dagar i Frankemarlek 20, i Amstetten 22 och i St. Peter till och med 27 graders köld. De ankomna jernbantågen voro nästan öfverdragna med en isskorpa, och vagnsdörrarne voro fast tillfrusna. Isutförsel. I norska tidningen Aftenbladet skritves härom: I följd af den blida vintern öfverallt utomlands kommer en Oovanligt stor qvantitet is att utskeppas i år. Exportörerna ha redan sålt mer än den vanliga vantiteten af denna artikel, och som den framskridna årstiden gör någon stark köld hädanefter mindre sannolik, iogå dagligen nya order. Förfrågan om leveranser till de större städerna vid Medelhafvet skall ha gjorts af en af våra störste exportörer, och önskligt vore att affären komme till stånd. Två laddningar utskeppades för ett par år sedan till Konstantinopel och gåfvo då ett tillfredsställande resultat. Osktadt den milda vinter, vi haft, har isen dock på: de ställen, der den blifvit väl skött förmedelst sopving, upprått en tjocklek af 15 till 20 tum. Många hundra -menniskor. och hästar ha nu sysselsättning med att såga blocken och föra dem till iskällarne. Behofvet af lokomotiver i den närmaste framtiden. Man kan antaga att det europeiska jernbanenätet under de närmaste 10 åren kommer att ökas med 4,905 geografiska mil och då på hva:je 0,s:s mil kommer 1 lokomotiv, skall det behöfvas 12,960 nya lokomotiver. Beräknar man varaktigheten af de för närvarande i Europa befintliga 23,680 lokomotiverna till 25 år, beböfvas sålunda hvarje år, till ersättuving för atslitva, 947 st. nya maskiner, hvadan totalbehofvet för de närmaste 10 åren blir 22,430 lokomotiver eller årligen 2,243 st. Hvilken utsigt för de svenska mekaniska verkstäderna, hvilkas förmåga att tillverka lokomotiver ej längre är tvifvelaktig, ifall icke bristen på företagsamhet hindrade deras utveckling! En trä-fregatts historia. Engelska tidskriften Engineering för den 15 januari innehåller följande notis: Den timmerbyggda opansrade skruffregatten Sutlejs maskiner blifva nu i Portsmouth urtagoa, hvarefter skeppet skall söndertagas. Det ärickelängre sedan än oktober 1860 som detta fartyg såsom nybyggdt aflade sitt första snabbseglingsprof, med i medeltal fullt 13 knops fart. Det ansågs då såsom ett af de vackraste och snabbaste fartyg som flöt på sjön; nu gifver det blott ett slående exempel på ovaraktigheten och dyrbarheten af krigsskepp af trä.