Article Image
vinter, är kölden mycket stark i södra Eu-
ropa. Sålunda skrifves från Rom under den
24 januari: Till och med i Neapel är det
mycket kallt. Här var det i går 6 grader
kallt, alla apelsiner och citroner, som icke
voro betäckta, äro alldeles frusna, olivträden
hafva lidit stor skada, och många menniskor
hafva insjuknat, så att läkarne bafva fullt
upp att göra. Eljest plägar man vid denna
årstid i Villa Pamfile se violer, ericaväxter
och blommor af alla slag i full blomstring ;
nu ligger Italien snöbetäckt från Alperna till
Neapel, och man kan icke påminna sig någon
dylik vinter sedan 18354. Äfven i Österrike
herrskar enligt telegrafuonderrättelserna en
stark köld. Så visade termometern i dessa
dagar i Frankemarlek 20, i Amstetten 22 och
i St. Peter till och med 27 graders köld. De
ankomna jernbantågen voro nästan öfverdragna
med en isskorpa, och vagnsdörrarne voro fast
tillfrusna.
Isutförsel. I norska tidningen Aften-
bladet skritves härom: I följd af den blida
vintern öfverallt utomlands kommer en Oovan-
ligt stor qvantitet is att utskeppas i år. Ex-
portörerna ha redan sålt mer än den vanliga
vantiteten af denna artikel, och som den
framskridna årstiden gör någon stark köld
hädanefter mindre sannolik, iogå dagligen nya
order. Förfrågan om leveranser till de större
städerna vid Medelhafvet skall ha gjorts af
en af våra störste exportörer, och önskligt
vore att affären komme till stånd. Två ladd-
ningar utskeppades för ett par år sedan till
Konstantinopel och gåfvo då ett tillfredsstäl-
lande resultat. Osktadt den milda vinter, vi
haft, har isen dock på: de ställen, der den
blifvit väl skött förmedelst sopving, upprått
en tjocklek af 15 till 20 tum. Många hundra
-menniskor. och hästar ha nu sysselsättning
med att såga blocken och föra dem till is-
källarne.
Behofvet af lokomotiver i den
närmaste framtiden. Man kan an-
taga att det europeiska jernbanenätet under
de närmaste 10 åren kommer att ökas med
4,905 geografiska mil och då på hva:je 0,s:s
mil kommer 1 lokomotiv, skall det behöfvas
12,960 nya lokomotiver. Beräknar man var-
aktigheten af de för närvarande i Europa be-
fintliga 23,680 lokomotiverna till 25 år, be-
böfvas sålunda hvarje år, till ersättuving för
atslitva, 947 st. nya maskiner, hvadan total-
behofvet för de närmaste 10 åren blir 22,430
lokomotiver eller årligen 2,243 st. Hvilken
utsigt för de svenska mekaniska verkstäderna,
hvilkas förmåga att tillverka lokomotiver ej
längre är tvifvelaktig, ifall icke bristen på
företagsamhet hindrade deras utveckling!
En trä-fregatts historia. Engelska
tidskriften Engineering för den 15 januari
innehåller följande notis: Den timmerbyggda
opansrade skruffregatten Sutlejs maskiner
blifva nu i Portsmouth urtagoa, hvarefter
skeppet skall söndertagas. Det ärickelängre
sedan än oktober 1860 som detta fartyg så-
som nybyggdt aflade sitt första snabbseglings-
prof, med i medeltal fullt 13 knops fart. Det
ansågs då såsom ett af de vackraste och snab-
baste fartyg som flöt på sjön; nu gifver det
blott ett slående exempel på ovaraktigheten
och dyrbarheten af krigsskepp af trä.
Thumbnail