Motiorstiden tilläcdagick med gårdagen, och
det redan förat stora antalet afgifva motioner
ökades under denna dags för- och eftermiddags-
sammanträden i båda kamrarva högst betydlixt, i
så att hela antalet nu uppgår till omkring 390,
af hvilka omkring 50 blifvit vöckta i första
kammar: n. Skulle man bedöma beskaffenheten
af vär Jagstiftnicg och ställningen i landet i
allmärhet efter de många förslag till förändrin-
gar och förbättringar, som afgifvas af riksdags-
männen, så skulle man komma till ett ganska
tröstlöst resultat. Lyckligtvis får mar ej fästa
för stor vigt vid den höga siffra, hvartill mo-
tionernas antal uppgår; ty många af dem gå
väl knappast ut på att ästadkomma några verk-
liga törbättringar, äfven om man obetivgadt
aolager, att ett välmenande syfte förestafvat
em.
Den vigtigaste och, om det förslag den inne-
höll beficnes antagligt, mest storartade motion,
som inlemnats till denna riksdags pröfning, upp-
lästes i går i första kammaren af hr E. Sparre.
I den föreslogs ett helt och hållet nytt system
för jernvägarnas anläggande i landet på så
sätt, att staten ej omedelbart hädanefter skall
bygga några banor, utan detta bestyr öfver-
lemnas åt enskilda. I sammanhang härmed
hade motionären uppgjort förslag på ett helt
jernvägsnät, hvilket han önskade få utfördt. De
föreslagna barsträckningarna voro ej färre än
elfva stycken, nemligen:
1:o En bana från Norrköping öfver Mjölby till
Nässjö; 2:0 En dito från Upsala, närmande sig
Dannemora, öfver Dalelfven vid Söderfors till Mar-
gretehills station å Gefle—Dala jernväg; 3:o En
bana från lämplig punkt å norra stambanan genom
Westmanland och bergslagerna till Ludvika bruk
med utgrening till Norberg i fall den sydligaste
af de alternativt uppdragna linierna, såsom jag
föreslår, föredrages; 4:0 En bana från Falun ge-
nom Stora Tuna, Grängesbergs och Nya Koppar-
bergs malmfilt samt Ramsbergs och Lindesbergs
bergslager till lämplig punkt af Köping—Hult-
bauan; 5:o0 En bana från Stockholm eller närmaste
del af vestra stambanan till lämplig isfri uthamn
vid Östersjön: Nyniäshamnen; 6:0 En samman-
bindningsbana från lämplig punkt i trakten af
Halsbergs station öfver Motala till Mjölby å Norr-
köping— sjöbanan; 7:0o En bana från Nissjö
station å södra stambanan öfver Ekesjö och Wim-
merby, berörande södra ändan af Kinda kommu-
nikationsled till Westervik; 8:o0 En bana från Wexiö
till Kalmar och Carlskrona samt 9:o En bana från
lämplig punkt å södra stambanan till en god hamn
å rikets vestra kust, till hvilken bana Boråsbanan
i framtiden kunde utsträckas.
Dessa linier äro de af rättvisans kraf efter
motionärens åsigt i första rummet påkallade.
Till dem måste likväl, i den mån tillgångarna
medgifva, läggas:
10:0 En bana från Filipstad till nordvestra stam-
banan vid sjön Fryken och 11:o En bana från
Wenersborg genom Dalsland till riksgränsen emot
Norge, då en bana från Fredrikshall till mötes
emot denna bana kommer till stånd.
För anläggande af dessa jernvägar skulle af
svenska kapitalister bildas ett bolag, hvilket
antingen borde öfverlemna de färdiga barorna
till staten mot ersättning i statsobligationer, till
hvilkas förräntande och amortering inom loppet
af 40 år riksdagen skulle garantera 6 procent,
eller ock, i händelse detta förslag ej godkännes,
skulle bolaget garanteras 6 procent å anlägg-
ningzskostoaden under samma antal år, då bola-
get underhölle trafiken, med vilkor att banorna
derefter öfverlemnas till staten. I afseende på
byggandet af jernvägarna skulle bolaget åtega
8
i
Bo Att öfvertaga byggandet af samtliga återstå-
ende stambanor, i den mån de varda beslutnze,
emot ett på förhand betingadt pris, som i intet
fall må öfverstiga hvad i medeltal staten hittills
för dylikt arbete utgifvit; 2:0 Att arbetet utföres
i öfverensstimmelse med på förhand uppgjord,
efter granskning af k. väg- och vattenbyggnads-
styrelsen at k. m:t gillad plan under samma sty-
relses kontroll; 3:o Att uteslutande beställa all
erforderlig materiel hos svenska verkstadsegare och
fabrikanter; samt 4:0 Att, i den mån färdiga ban-
delar till staten öfverlemnas, i liqvid emottaga
statens fyratioåriga amorteringsobligationer,
Mot all förmodan grasserar jernvägsfebern gan-
ska starkt och allmänt bland riksdagsmännen,
ty utom ofvannämnda storartade förslag ha flera
andra framkommit, och det ser ut som man
inom riksdagen ej byste det ringaste bekymmer
öfver hvarifrån medel till banornaas anläggning
skola tagas. I går afton väcktes inom första
kammaren ytterligare två motioner om byggande
af två nya banor: af hr Ehrensvärd om jern-
väg från Uddevalla direkt till Fredrikshall —
talaren anmärkte, skämtsamt, att denna väg åt-
minstone bör med allvar påtänkas, när de af
hr Sparre begärda 75 millionerna äro använda —
och af landshöfding Almqvist om fortsättning
af Norra Stambanan till Gefle—Dala-banan och
derifrån vidare till Sundsvall — längre ville
han ej nu gå — för att sedermera fortsäitas
vesterut gerom Jemtland till Norge.H