ungdomen var han en särdeles utmärkt idkare ,:
af musik och ansågs såsom en af våra mest .
framstående amatörer på fiol. Denna hans talang i
hade förvärfvat honom ett betydligt musikaliskt !
anseende och hade, förenad med en redbar
karakter, naturlig. qvickhet och ett äada in i
ålderdomen ungdomsfriskt väsende, inom de bil-
dade klasserna kring honom samlat en talrik
krets af vänner, af hvilka redan många lemnat .
det jordiska, men flere ännu återstå, hvilka be- I
hålla den trohjertade mannen och älskvärda
personligheton i ett kärt minne. (D. B.)
— Kyrkoterden i Odensjö, Lidbult och Wrå
(Wexiö stift, 2 kl. kons.) J. Rydeman afled den
3 januari, 72 år gammal.
Mera om ångfartyget Carlsund.
(Insändt) Uti Dagens Nybeter för i går läses
urder robriken Ny ångbåt följande:
Det nya fartyget, hvars namn är Carlsund,
är 163 fot långt, 27 bredt och 8 fot djupgå-
ende. — — — Maskinen eger 80 hästkrafter,
är beräknad att framdrifva fartyget 11 knop,
och består af två enkla direkt verkande maski-
ner, af hvilka hvardera drifver sin propeller,
oberoezde af den andra. Hela anordningen af
maskineriet är ny och mycket sionrik. Vi veta
ej, säger Göteborgsposten, om twinscrew-
systemet här i Sverige förut blifvit användt på
så stor båt som denna, men tro att tillämp-
niogen af detta system i detta fall har varit
ganska lycklig. j
Då det förmodligen skall vara kärkommet för
många, som intressera sig för ångbåtsväsendet,
att få visshet om ouruvida den nu beskrifaa
ångbåten verkligen är den första af denna stor-
lek, å hvilken man, här i Sverige, tillämpat
twinscrew-systemet, torde måbänrda Dagens Ny-
heter ej hafva zågot emot att komplettera den
från Göteborg:posten bemtade notisen med nå-
gra uppgifter, hvilka Göteborgsposten säkerli-
gon äfven kunde fått från Lindholmens verkstad
i Göteborg, alldenstund de i det följande upp-
gifva förhållanden icke kunna vara obekanta lör
nämnde verkstad.
År 1855 levererades från Motala verkstad till
Norrländska ångfartygs-bolaget, ångfartyget
Njord, hvilket då var försedt med sidohjul, och
hvars dimensioner voro: längd 187!a fot, stör-
sta bredd 27!a fot och djupgående omkring 9 fot.
Under vintern 1867—1868 undergick detta far-
tyg större reparation vid Stora varfveti Stock-
holm, då det på samma gång ändrades till pro-
pellerfartyg samt erhöll två propellrar, hvardera
drifvea af sin särskilda mseskio. På detta sätt
förändrad började Njord sina turer sistlidne
somraar, och såväl under profresan — om hvil-
ken man genast fick underrättelse genom tid-
ningårae — som ock under följande seglations-
tid har nyssnämnda förändring visat mycket för-
delaktiga resultater.
För närvarande undergår just ångfartyget
Chapman, bygdt vid Motala varf 1857—1859,
en dylik förändring, hvilken äfven utföres vid
Stora varfret i Stockholm.
Man kan hoppas att till våren, nästan sam-
tidigt, få underrättelse om såväl resultaterra
med Chapman här som med Carlsund i
Göteborg.
Förr och mu. Till hvilka underliga tan-
kar ledes man icke vid jemförelse mellan nuti-
dens beqvämligheter och dem som våra förfäder
fingo nöja sig med.
Inför referentens ögon ligga tro adresskalen-
drar för Stockholms stad, nemligen ca för 1787,
en liten byting om-59 sidor och 24 rader på
hvarje sida, Den kallas å titelbladet: Vägvi-
sare Genom Stockholm Och des Malmar Til
Ambetsmännen och dena högre Betjeningen, Vid
de Kongl. Collegierne Jämte Anvisnirg på en
del Handlande och Handtverkare m. m. Vidare
hafva vi 1834 års adresskalender, upptagande
260 sidor 2 enligt utgifvarens uppgift 6000
TEE r: sor oluilgen : dan 2 log atkvilla
2050 ära adresskalender, inzehållande icke min-
dre än 732 pag. samt mellan 14 och 15000 adres-
ser föratom den intressanta egendomsförteck-
vingen med taxeringsvärdet å egendomarne samt
alla möjliga direktioner, att icke förgäta det
boken innehåller fyra särskilda register, nem-
ligen register öfver annonsorna, yrkesregistret,
register öfver qvarteren samt slutligen general-
registret, hvilket i år med så mycket mera för-
del kan begagnas, som utgifvaren haft den klok-
heten att, ehuru sannolikt med betydligt besvär,
låta hela adresskalendern fortlöpa i samma pa-
ginaföljd.
Med hvilken skyndsamhet detta arbete blif-
vit färdigt kan man lätt föreställa sig, då man-
talskrifoingen först slutade den 17 december och
utgifvaren sannolikt icke kunde till tryckeriet
lemna manuskriptet förr än några dagar deref-
ter. Det äådagalägger sannerligen en ovarlig
raskhet, att 47 ark kunnat tryckas på 12 dygn.
Af förordet till 1834 års kalender finner man
att utgifvaren af densamma hade sju mån ders
arbete med att genomgå mantalsförteckningar.e,
i hvilka då utgjorde 24,000, hvaremot de nu äro
49,000.
Huru nödvändig denna adresskalender är för
hvarje affärsman, kan man lätt göra sig en fö-
reställning om; då, genom dödsfall, in- och ut-
flyttningar samt ombyte af bostäder, förändrin-
garLe äro så stora att man gerna kan antaga
dem till 36 procent. Man kan således med skäl
säga att hnfvudstadens befolkniog är på mycket
rärlio fot