Article Image
ARTER RTUTNA ER blir betydligt förökad. Prenumerationspriset är ESR SERA för helt år 210 Bdr. för halft år ö , 530 öre. för fjerdedels år 3 för I månad ; Månadsprenmumeramnter hunrta erlägga prenumerationsheloppet till buden, när desca medhafva tryckt p avitto. De prenumeranter för längre tid än månad, som vilja bibehålla tidningen, behagade förnya prenumerationen sednast den 5 januari, då tillsändningen afbrytes, på det att Red. snart må blifva i tillfälle att bestämma upplagans storlek. Oredlighet, Stationsinspektoren och poststationsföreståndaren Paulsson vid Wedums station, straxt nedanför Herrljunga å Wenersborgs-banan, är skiljd från tjensten för åtskilligt ofog. Postyerket har han plundrat på ostämplade frimärken å en del ankomna bref, och Wenersborgsbanan lär ha fått släppa till beloppen för åtskilliga extra aflöningslistor, af hvilka han gjort sig en sportel. — Det påstås, att denne Paulsson varit inspektor hos grefve Sparre på Brogård under bränvinstillverknmgstid. Sedan fick han, förmodligen på rekommendation af samme greflige ordförande i styrelsen för Wenersborgsbanan, plats derstädes. (N. BJ, Statfonmsinspek teorem Nelzomn vid Walla afled i onsdågs. Såsom vi förut omtalat; efterlemnar han en mindre balans. Em god tjenare. Bryggaren Pålsson iKristianstad rymde för någon tid sedan från hustru och barn till Amerika. Någon tid derefter dog modren, Förtvifiad öfver att lemna sina barn hjelplösa, bad hon kort före sin död en tjenstepiga att draga försorg om de värnlösa små. Detta lofvade igan och har äfven sträfvat att hålla sitt löfte. Hon fortsätter nämligen den handel med pressjäst, Pålsson öppnat, och har derigenom lyckats bereda sig och barnen en tarflig bergning. Marstrand lirer i sommar komma att få sin gamla optiska telegraf utbytt mot en elektrisk. Eldsvådea utbröt ånyo i Götebotg ifredags e. m., denna gång i ett tvåvåningars trähus, vid Redbergslid; tillhörigt tre personer. Denna eldsvåda, i och för sig högst beklaglig, enär de af densamma drabbade till aldrastörsta delen vore fattigt arbetsfolk, blef ännu sorgligare derigenom, atticke mindre än tre personer blefvo innebrända, nemligen snickaren N. Erikssons hustru, 35 år gammal, samt arbetskarlen J. Öbergs två barn, en 8-årig gosse och en 4-årig ficka, hvilkas förbrända likilördags påträffats bland ruinerna af det nedbrunna huset. Orsaken till eldens utbrott är okänd. I det nedbrunna huset bodde 34 personer, af hvilka 19 minderåriga. —— Rysslands jernvägar. Erär frågan om en uthamn till Stockholm medelst jeroväg nu börjat ånyo bringaslå barno genom åtgärders vidtagande af en grupp energiska män, så bör det intressera hufvudstadens innevånare att erfara hvad som göres i ryska riket för att medelst jernvägar föröka kommunikationsmedlen. De redan färdiga jernbanorna äro: Nicolas 604 verst, Moskwa—Nischnej Nowgorod 410, Moskwa—Jaroslaf till Trefaldighetsklostret 66, Moskwa—Kursk 501, Moskwa—Riiäzan 196, Riäzan— Kozlof 184, Kozlof—Voronesch 170, Riajsk—Morchausk 120, Yeletz—Griatzi 103, Volga—Don 73, Gruchevsk—Aksai 72, Odessa—Balta 241, Balta— Krementchug 239, S:t Petersburg—Warschau, med bibana till Preussiska gränsen, 1,207, Tsarskoe— Selo 25, Peterhof 51, Riga—Dinaburg 204, Diinaburg—Vitebsk 242, Orel—Vitebsk 255, Brest— Litovsky 192, Warschau—österr. gränsen 325, Warschau—Bromberg 131, Lodzi 26, Helsingfors—Tavastehus 102, tillsammans 5,739 verst eller omkring 573 sv. mil. De under byggrad varande äro följande: Rybinsk—Ossetchensk 278 verst, Moskwa—Jaroslaf ifrån Trefaldighetsklostret 200, Chonia— Ivanova 82, Moskwa—Smolensk 275, Orel—Vitebsk 250, Yeletz—Orel 177, Griäizi—Borrisoglebsk 195, Kozlof—Tambow 65, Tambow— Saratow 340, Kursk— Asowska sjön, med bibana Rostof—Aksai 775, Kursk— Kiew 438, Kiew—Balta, med bibana Volotschisk— Berdytschef, 622, Krementschug—Kharkow 247, Balta—Krementschug 150, Tiraspol—Kischinew 65, Riga—Mitau 40, S:t Petersburg—Helsingfors 330, Poti—Tiflis 228, tillsammans 4,757 verst eller omkring 475 sv. mil. Af dessa banor öppnas tolf åt allmänheten innan årets slut. S Ryssland bar således, till stor del redan färdigt, ett jernvägsnät på mera än 1,000 svenska mil. Flera bansträckor äro utomdess beslutade och skola snart börja att avläggas, bvaribland Petersburg—Baltish port mest bör intressera Sverige och synnerligea Stockholm. Till ett land som utvecklar en dylik kraft att gå framåt i materielt afseende måste Sverige, såsom af naturen danadt till industriidkande och exporterande, hafva ett stort intresse att närma sig i afseende på kommunikationer och handel. Rysslands import och export för 1867 uppgick till öfver 174 milliarder rdr svenskt, enligt statistiska uppgifter, hvartill man uten öfverdrift kan lägga 50 procent för att komma til det verkliga värdet. — För hura mycket åeltog Sverige deruti? Den frågan torde vara bäst att lemna obesvarad till dess fSverigo hunnit till den anpart, som det borde kunna ega. Musik-resension. (å la Posttidnhing, Aftonblad, Allehanda m. fl.) En verklig estetisk njutning af utsöktaste art erbjöds oss förliden afton, i det Plagiatis vexlds berömda opera il Cacadore efter mer än tjuga åra hvila: åter gick öfver vår scen. På samma

4 januari 1869, sida 3

Thumbnail