Article Image
ARTER RTUTNA ER
blir betydligt förökad.
Prenumerationspriset är
ESR SERA
för helt år 210 Bdr.
för halft år ö , 530 öre.
för fjerdedels år 3
för I månad ;
Månadsprenmumeramnter hunrta er-
lägga prenumerationsheloppet till
buden, när desca medhafva tryckt
p avitto.
De prenumeranter för längre tid
än månad, som vilja bibehålla tid-
ningen, behagade förnya prenumera-
tionen sednast den 5 januari, då till-
sändningen afbrytes, på det att Red.
snart må blifva i tillfälle att be-
stämma upplagans storlek.
Oredlighet, Stationsinspektoren och post-
stationsföreståndaren Paulsson vid Wedums station,
straxt nedanför Herrljunga å Wenersborgs-banan,
är skiljd från tjensten för åtskilligt ofog. Postyer-
ket har han plundrat på ostämplade frimärken å en
del ankomna bref, och Wenersborgsbanan lär ha
fått släppa till beloppen för åtskilliga extra aflö-
ningslistor, af hvilka han gjort sig en sportel. —
Det påstås, att denne Paulsson varit inspektor hos
grefve Sparre på Brogård under bränvinstillverk-
nmgstid. Sedan fick han, förmodligen på rekommen-
dation af samme greflige ordförande i styrelsen för
Wenersborgsbanan, plats derstädes. (N. BJ,
Statfonmsinspek teorem Nelzomn vid
Walla afled i onsdågs. Såsom vi förut omtalat;
efterlemnar han en mindre balans.
Em god tjenare. Bryggaren Pålsson iKri-
stianstad rymde för någon tid sedan från hustru
och barn till Amerika. Någon tid derefter dog mo-
dren, Förtvifiad öfver att lemna sina barn hjelp-
lösa, bad hon kort före sin död en tjenstepiga att
draga försorg om de värnlösa små. Detta lofvade
igan och har äfven sträfvat att hålla sitt löfte.
Hon fortsätter nämligen den handel med pressjäst,
Pålsson öppnat, och har derigenom lyckats bereda
sig och barnen en tarflig bergning.
Marstrand lirer i sommar komma att få sin
gamla optiska telegraf utbytt mot en elektrisk.
Eldsvådea utbröt ånyo i Götebotg ifredags e.
m., denna gång i ett tvåvåningars trähus, vid Red-
bergslid; tillhörigt tre personer. Denna eldsvåda,
i och för sig högst beklaglig, enär de af densamma
drabbade till aldrastörsta delen vore fattigt arbets-
folk, blef ännu sorgligare derigenom, atticke min-
dre än tre personer blefvo innebrända, nemligen
snickaren N. Erikssons hustru, 35 år gammal, samt
arbetskarlen J. Öbergs två barn, en 8-årig gosse
och en 4-årig ficka, hvilkas förbrända likilördags
påträffats bland ruinerna af det nedbrunna huset.
Orsaken till eldens utbrott är okänd. I det ned-
brunna huset bodde 34 personer, af hvilka 19 min-
deråriga.
——
Rysslands jernvägar.
Erär frågan om en uthamn till Stockholm
medelst jeroväg nu börjat ånyo bringaslå barno
genom åtgärders vidtagande af en grupp ener-
giska män, så bör det intressera hufvudstadens
innevånare att erfara hvad som göres i ryska
riket för att medelst jernvägar föröka kommu-
nikationsmedlen.
De redan färdiga jernbanorna äro:
Nicolas 604 verst, Moskwa—Nischnej Nowgorod
410, Moskwa—Jaroslaf till Trefaldighetsklostret 66,
Moskwa—Kursk 501, Moskwa—Riiäzan 196, Riäzan—
Kozlof 184, Kozlof—Voronesch 170, Riajsk—Mor-
chausk 120, Yeletz—Griatzi 103, Volga—Don 73,
Gruchevsk—Aksai 72, Odessa—Balta 241, Balta—
Krementchug 239, S:t Petersburg—Warschau, med
bibana till Preussiska gränsen, 1,207, Tsarskoe—
Selo 25, Peterhof 51, Riga—Dinaburg 204, Diina-
burg—Vitebsk 242, Orel—Vitebsk 255, Brest—
Litovsky 192, Warschau—österr. gränsen 325, War-
schau—Bromberg 131, Lodzi 26, Helsingfors—Ta-
vastehus 102, tillsammans 5,739 verst eller omkring
573 sv. mil.
De under byggrad varande äro följande:
Rybinsk—Ossetchensk 278 verst, Moskwa—Ja-
roslaf ifrån Trefaldighetsklostret 200, Chonia—
Ivanova 82, Moskwa—Smolensk 275, Orel—Vitebsk
250, Yeletz—Orel 177, Griäizi—Borrisoglebsk 195,
Kozlof—Tambow 65, Tambow— Saratow 340, Kursk—
Asowska sjön, med bibana Rostof—Aksai 775, Kursk—
Kiew 438, Kiew—Balta, med bibana Volotschisk—
Berdytschef, 622, Krementschug—Kharkow 247,
Balta—Krementschug 150, Tiraspol—Kischinew
65, Riga—Mitau 40, S:t Petersburg—Helsingfors
330, Poti—Tiflis 228, tillsammans 4,757 verst eller
omkring 475 sv. mil.
Af dessa banor öppnas tolf åt allmänheten
innan årets slut. S
Ryssland bar således, till stor del redan fär-
digt, ett jernvägsnät på mera än 1,000 svenska
mil. Flera bansträckor äro utomdess beslutade
och skola snart börja att avläggas, bvaribland
Petersburg—Baltish port mest bör intressera
Sverige och synnerligea Stockholm.
Till ett land som utvecklar en dylik kraft
att gå framåt i materielt afseende måste Sverige,
såsom af naturen danadt till industriidkande
och exporterande, hafva ett stort intresse att
närma sig i afseende på kommunikationer och
handel.
Rysslands import och export för 1867 upp-
gick till öfver 174 milliarder rdr svenskt, enligt
statistiska uppgifter, hvartill man uten öfver-
drift kan lägga 50 procent för att komma til
det verkliga värdet. — För hura mycket åeltog
Sverige deruti? Den frågan torde vara bäst att
lemna - obesvarad till dess fSverigo hunnit till
den anpart, som det borde kunna ega.
Musik-resension.
(å la Posttidnhing, Aftonblad, Allehanda m. fl.)
En verklig estetisk njutning af utsöktaste art
erbjöds oss förliden afton, i det Plagiatis vexlds
berömda opera il Cacadore efter mer än tjuga
åra hvila: åter gick öfver vår scen. På samma
Thumbnail