Från hr Rohdes privatskola i Göteborg voro åtskilliga, hvad det yttre angår, särdeles vackra möbler exponerade. En af hr Rohdå konstruerad astörre svart tafla med 4 st. kartor och kartställs var nog mycket komplicerad, och; såsom följd häraf, alltför dyr (några och nittio rår) för att kunna vara användbar i våra vanliga folkskolor. Den apraktiskes utställaren lät sin svarta taflas för tillfället tjenstgöra såsom skylt för den improviserade handel hvilken under möte-dagarna af honom idkades med s, k. ebelöningskort och en af hr Rohde författad eLäseboks, försedd med icke mindre än 3 särskilda förord. Hvad slutligen angår de i samma lokal exponerade orgelharmoniums, voro de nästan alla af mer och mindre underhaltig beskaffenhet. De hvar för sig skarpa och skärrande tonerna blefvo ännu mera bjertslitande derigenom, att nästan vid hvartenda instrument någon amatör slagit sig ned och med stoiskt lugn sökte göra sina mer och mindre disharmoniska ackorder gällande gentemot en själafrände till höger eller venster. Då på detta sätt bortåt 16 å 20 instrumenter på en gång spelades i en mångfald af olika tonarter och stämningar, kan man lätt föreställa sig hvilket infernaliskt intryck detta musikaliska kaos skulle göra på hvarje någorlunda känsligt öra. Under en middagsrast och innan de oförtrutna exekutörerna ännu hunnit göra sin entr, togo vi något närmare kännedom om de särskilda instrumenten, men funrno dem, såsom sades, i allmänhet ganska medelmåttiga. Vi upprepa derföre, hvad vi redan förut antydde, att de bästa och gedignaste skolorglar vi känna äro de af Trayser i Dresden tillverkade. — Ett af orgelbyggaren Jönsson i Carlskrona inventeradt 8. k. Symphonon var en rätt sinnrik uppfinning, ehuru af mera mekanisk än musikalisk art. Och härmed hafva vi nu slutat vår lilla promenad genom de olika expositionslokalerna. Viskatta såsom en verklig lycka att denna exposition kom till stånd; ty så som förhållandena gestaltade sig, skulle visserligen flertalet folkskolelärare, bland hvilka åtskilliga säkerligen icke utan betydande uppoffringar begifvit sig till detta Bs. k. folkskolemöte, ansett, och det med full rätt, hela sin resa förfelad och onyttig, derest de icke haft tillfälle att här i en samlad bild få öfverse det bästa och mesta af hvad våra skolor kunna önska ifråga ora en fullständig och lämplig skoloch undervisnings-materiel. Det är numera icke värdt att vi skylla på någon brist i detta hänseende; frågan är endast att af det goda zom finnes, kunna tillegna skolan det bästa och sedan förstå att på ett klart och lefvande sätt deraf göra bruk. Fz. .