Från hr Rohdes privatskola i Göteborg voro åtskil-
liga, hvad det yttre angår, särdeles vackra möbler
exponerade. En af hr Rohdå konstruerad astörre
svart tafla med 4 st. kartor och kartställs var nog
mycket komplicerad, och; såsom följd häraf, alltför
dyr (några och nittio rår) för att kunna vara använd-
bar i våra vanliga folkskolor. Den apraktiskes
utställaren lät sin svarta taflas för tillfället tjenst-
göra såsom skylt för den improviserade handel hvil-
ken under möte-dagarna af honom idkades med
s, k. ebelöningskort och en af hr Rohde författad
eLäseboks, försedd med icke mindre än 3 särskilda
förord.
Hvad slutligen angår de i samma lokal expone-
rade orgelharmoniums, voro de nästan alla af mer
och mindre underhaltig beskaffenhet. De hvar för
sig skarpa och skärrande tonerna blefvo ännu mera
bjertslitande derigenom, att nästan vid hvartenda
instrument någon amatör slagit sig ned och med
stoiskt lugn sökte göra sina mer och mindre dis-
harmoniska ackorder gällande gentemot en själa-
frände till höger eller venster. Då på detta sätt
bortåt 16 å 20 instrumenter på en gång spelades
i en mångfald af olika tonarter och stämningar,
kan man lätt föreställa sig hvilket infernaliskt in-
tryck detta musikaliska kaos skulle göra på hvarje
någorlunda känsligt öra. Under en middagsrast
och innan de oförtrutna exekutörerna ännu hunnit
göra sin entr, togo vi något närmare kännedom
om de särskilda instrumenten, men funrno dem, så-
som sades, i allmänhet ganska medelmåttiga. Vi
upprepa derföre, hvad vi redan förut antydde, att
de bästa och gedignaste skolorglar vi känna äro
de af Trayser i Dresden tillverkade. — Ett af orgel-
byggaren Jönsson i Carlskrona inventeradt 8. k.
Symphonon var en rätt sinnrik uppfinning, ehuru
af mera mekanisk än musikalisk art.
Och härmed hafva vi nu slutat vår lilla prome-
nad genom de olika expositionslokalerna. Viskatta
såsom en verklig lycka att denna exposition kom
till stånd; ty så som förhållandena gestaltade sig,
skulle visserligen flertalet folkskolelärare, bland
hvilka åtskilliga säkerligen icke utan betydande
uppoffringar begifvit sig till detta Bs. k. folkskole-
möte, ansett, och det med full rätt, hela sin resa
förfelad och onyttig, derest de icke haft tillfälle att
här i en samlad bild få öfverse det bästa och mesta
af hvad våra skolor kunna önska ifråga ora en full-
ständig och lämplig skol- och undervisnings-mate-
riel. Det är numera icke värdt att vi skylla på
någon brist i detta hänseende; frågan är endast att
af det goda zom finnes, kunna tillegna skolan det
bästa och sedan förstå att på ett klart och lefvande
sätt deraf göra bruk. Fz. .