Article Image
Besök i en folkskola. (Korrespondens till Dagens Nyheter.) Under mitt vistande i Kungsör den 19 den: nes, afhörde jag en examen i folkskolan derstädes. Den som under en längre följd af år icke tagit kännedom om folkskolorna, blir på ett angenämt sätt öfverraskad af lärjungarnes framsteg. Stiftens utsedde inspektörer besöka årligen skolorna för att kontrollera skollärarne. Examen anställes då med lärjungarne för att utröna hvad de lärt, hvarefter inspektörerne inskicka berättelser härom till ecklesiastik-departemontet. En dylik examen, som börjats föregående dagen, fortsattes och slutades ofvannämnde dag. Inspektören, hr lektor Bogren från Örebro, berättade för barnen en händelse ur svenska historien, och lät dem på sina griffeltaflor uppskrifva ur mimet hvad han sagt. Efter en stunds förlopp framvisades och korrigerades det skrifna. De fleste hade uppfattat berättelsen ganska riktigt, men återgifvit densamma på olika sätt; och märkvärdigt var att förnimma, att de staf-fel, som insmugit sig, rättades i allmänhet af barnen sjelfva. Förhör anställdes vidare i svenska och bibliska historien, i geometri och naturlära m. fl. ämnen, hvilket förhör visade att dessa små, åttaå tulfåringar, voro för sin ålder ganska skickliga. — Sång är ett ämne, som, tyvärr, hvarken i 10 flesta elementareller folkskolor odlas så om det borde. I denna skola deltog likväl vrtalet af lärjungar i sångöfnoingarne, hvilka dels med siffror, dels med noter, och man e förskaffat sig en liteu tryckt sångbok, i.chållande koraler och lätta sångstycken; af de senare sjöngs en svensk folkvisa i unison med klara röster, passande tonhöjd och rätt god sumanhållning. Examen slutades med exercisningar, hvari endast de äldre gossarne med synbart nöje deltogo. Skolhuset är nytt, skolsalen rymlig och luftis. Skolmaterielen bestod förnämligast af flera större kartor, ett gammalt orgverk, en rörlig svart tafla, kateder, nödigt bibliotek, geometriska träfiguser, gammaldags bänkar med bokställare m. m. Inspektören förklarade sin beJåtenhet med examen, men gjorde likväl några erinringar åt skolläraren, såsom t. ex. att han borde förhöra barnen så mycket som möjligt utantill och icke med boken i hand, att lärjungarne böra indelas i lexlag m. m. och infinna sig på olika dagar. Skoldirektionen gjordes uppmärksam på, att för detta stora antal barn (omkring 130 gossar och flickor) flera lärare exfordrades, att bänkar med skrifbord borde anskaffas, att nottafla saknas m. m. För den tyste åhöraren var det ett nöje att förnimma den ordning och stillhet som rådde i skolan, att se de små barfotingarnes öppna och glada ansigten, och höra deras qvicka svar och deras kunskaper i så många olika ämnen, samt slutligen att bemärka det lifliga intresse, hvarmed så väl inspektören som skolläraren, hr Hallberg, omfattade undervisningen. C.

27 juni 1868, sida 3

Thumbnail