Article Image
Stockholms läns folkskole-
läraremöte.
Genom ett af Stockholms läns landsting beviljadt
anslag blef det möjligt för samma läns folkskole-
lärares inspektor, kontraktsprosten Norborg, att
sammankalla lärare och lärarinnor inom länet till
ett möte, :som fortgått under 3 dagar, från den 10
dennes. Derunder hafva mötets deltagare dels ge-
nom protläsning, dels genom samtal öfver några af
inspektor uvpställda frågor kommit i tillfälle att
meddela hvarandra de erfarenheter och rön, de in-
hemtat under!sin verksamhet såsom lärare för fol-
kets söner och döttrar.
Mötet har varit så talrikt som möjligt besökt uti
den för detsamma upplåtna lokalen inom folkskol-
lärareseminariet n:r 10 Björngårdsgatan.
Profläsningarne i de särskilda ämnena hafva visat,
att lärare och lärarinnor ega både insigt och för-
måga att enkelt och lätt för barnen framställa sina
läroämnen, så att det icke öfverallt är så sorgligt
stäldt med lärare- och lärarinnepersonalens vetande,
som det för några år sedan omnämndes af en in-
spektor i hans rapport öfver tillståndet med lärarne
i Bohuslänska skärgården.
Man har i alla undervisningsämnen funnit, att det
ej fattas insigt och förmåga hos lärarne att under-
visa, men af deras vitsord om skolråds och måls-
mäns bristande nit för barnaundervisningen har det
sorgliga faktum framstått, att de icke ännu hafva
hunnit till insigt om vigten och nyttan af folk-
skolan.
Den första af inspektor till mötet framstälda frå-
gan lydde: Bör skolan ordnas i afdelningar? Detta
erkändes af alla närvarande lärare såsom mycket
ändamålsenligt. Praktiskt tillämpadt, har detta un-
dervisningssätt alltid lemnat goda resultat. Men der
skolan icke var oberoende af abc-darier, ansågs
det vara omöjligt att läsa på afdelningar, så vida
man icke finge på särkilda dagar läsa med de på
olika stadier varande afdelningarna särskildt.
Den andra frågan var: Om schemats ordnande.
Det ansågs allmänt af vigt, att hafva ett lika och
emensamt schema för hela länet. I afseende på
en tredje frågan: På hvad sätt kan läraren verka
för en jemn och ordentlig skolgång? förenade sig
alla medlemmarne af mötet uti den åsigten, att en-
dast genom kärlek och allvar hos läraren är det
möjligt att så småningom draga barnen till sig och
vinna deras och föräldrarnes förtroende. Afkyrko-
herden Steinmetz meddelades på ett enkelt och tyd-
ligt sätt grunden och gången af skrifläsemetoden
och hvilka resultat den lemnade. Att den, tilläm-
pad af en så skicklig lärare, skall lemna goda re-
sultat, var mötets enhälliga tanke.
Mötets medlemmar hafva för öfrigt alla aftnar er-
hållit upplysning och förklaring om bästa sättet att
ändamålsenligt begagna den nu för skolor, hvilka
dertill hafva råd, anskaffade materielen, lemnad dels
af kyrkoherden Steinmetz, dels af mamsell Gre-
gerson, en lärarinna vid Stockholms folkskolelä-
rarinneseminarium med en ovanlig talent och skick-
ighet.
Ett må här anmärkas mot åskådningstabellerna
öfver djur, mekanik, optik m. m., att de äro för-
sedda med text på engelska, hvilket är så mycket
underligare, som stadgan för kompetens till lärare
ej upptager någon språkkunskap i sina fordringar.
År det således meningen att lärare och lärjungar
skola hafva någon nytta af texten, torde vederbö-
rande böra rätta detta fel. Vi tro äfven, att detta
kan ske utan särdeles stor uppoffring, då vi hafva
dugliga litografer i vårt land, så att man ej behöf-
ver taga sina behof i den vägen från utlandet-
Efter en enkel kollation på Mosebacke, dit mötets
ledamöter inbjudit ordföranden, prosten Norborg,
och sekreteraren, pastor Holmdahl, åtskiljdes dess
medlemmar glada öfver den nyttiga och lärorika
samvaron. .
Mötet har under sina sammankomster hedrats
med landshöfdingen Stråles, expeditionssekretera-
ren Bruhns och flera intresserade personers när-
varo. (D. AA)
Asos RÖR XXXRRO—X—--- —————X20eeoe.occ2seessässssssesosmsaässiasdmimdamsammmen
Thumbnail