Stockholms läns folkskoleläraremöte. Genom ett af Stockholms läns landsting beviljadt anslag blef det möjligt för samma läns folkskolelärares inspektor, kontraktsprosten Norborg, att sammankalla lärare och lärarinnor inom länet till ett möte, :som fortgått under 3 dagar, från den 10 dennes. Derunder hafva mötets deltagare dels genom protläsning, dels genom samtal öfver några af inspektor uvpställda frågor kommit i tillfälle att meddela hvarandra de erfarenheter och rön, de inhemtat under!sin verksamhet såsom lärare för folkets söner och döttrar. Mötet har varit så talrikt som möjligt besökt uti den för detsamma upplåtna lokalen inom folkskollärareseminariet n:r 10 Björngårdsgatan. Profläsningarne i de särskilda ämnena hafva visat, att lärare och lärarinnor ega både insigt och förmåga att enkelt och lätt för barnen framställa sina läroämnen, så att det icke öfverallt är så sorgligt stäldt med lärareoch lärarinnepersonalens vetande, som det för några år sedan omnämndes af en inspektor i hans rapport öfver tillståndet med lärarne i Bohuslänska skärgården. Man har i alla undervisningsämnen funnit, att det ej fattas insigt och förmåga hos lärarne att undervisa, men af deras vitsord om skolråds och målsmäns bristande nit för barnaundervisningen har det sorgliga faktum framstått, att de icke ännu hafva hunnit till insigt om vigten och nyttan af folkskolan. Den första af inspektor till mötet framstälda frågan lydde: Bör skolan ordnas i afdelningar? Detta erkändes af alla närvarande lärare såsom mycket ändamålsenligt. Praktiskt tillämpadt, har detta undervisningssätt alltid lemnat goda resultat. Men der skolan icke var oberoende af abc-darier, ansågs det vara omöjligt att läsa på afdelningar, så vida man icke finge på särkilda dagar läsa med de på olika stadier varande afdelningarna särskildt. Den andra frågan var: Om schemats ordnande. Det ansågs allmänt af vigt, att hafva ett lika och emensamt schema för hela länet. I afseende på en tredje frågan: På hvad sätt kan läraren verka för en jemn och ordentlig skolgång? förenade sig alla medlemmarne af mötet uti den åsigten, att endast genom kärlek och allvar hos läraren är det möjligt att så småningom draga barnen till sig och vinna deras och föräldrarnes förtroende. Afkyrkoherden Steinmetz meddelades på ett enkelt och tydligt sätt grunden och gången af skrifläsemetoden och hvilka resultat den lemnade. Att den, tillämpad af en så skicklig lärare, skall lemna goda resultat, var mötets enhälliga tanke. Mötets medlemmar hafva för öfrigt alla aftnar erhållit upplysning och förklaring om bästa sättet att ändamålsenligt begagna den nu för skolor, hvilka dertill hafva råd, anskaffade materielen, lemnad dels af kyrkoherden Steinmetz, dels af mamsell Gregerson, en lärarinna vid Stockholms folkskolelärarinneseminarium med en ovanlig talent och skickighet. Ett må här anmärkas mot åskådningstabellerna öfver djur, mekanik, optik m. m., att de äro försedda med text på engelska, hvilket är så mycket underligare, som stadgan för kompetens till lärare ej upptager någon språkkunskap i sina fordringar. År det således meningen att lärare och lärjungar skola hafva någon nytta af texten, torde vederbörande böra rätta detta fel. Vi tro äfven, att detta kan ske utan särdeles stor uppoffring, då vi hafva dugliga litografer i vårt land, så att man ej behöfver taga sina behof i den vägen från utlandetEfter en enkel kollation på Mosebacke, dit mötets ledamöter inbjudit ordföranden, prosten Norborg, och sekreteraren, pastor Holmdahl, åtskiljdes dess medlemmar glada öfver den nyttiga och lärorika samvaron. . Mötet har under sina sammankomster hedrats med landshöfdingen Stråles, expeditionssekreteraren Bruhns och flera intresserade personers närvaro. (D. AA) Asos RÖR XXXRRO—X—-- —————X20eeoe.occ2seessässssssesosmsaässiasdmimdamsammmen