Article Image
Meddelanden från allmänheten. På Pilgatan å söder, framför huset n:o 30 befinner sig från fordomtima långt ut på gata ett gammalt brunnshus, som icke allenast hin drar passagen, utan äfven flera gånger skrämt hästar att skena, hvaraf den blifvit kullkastad Hvad meningen eller ändamålet varit för vederbörandes nitiska omtanka att återuppresa detta osnygga och oändamålsealiga monument har in: sändaren icke klart för sig, enär sjelfva gropen j eller pölen, som pumpstocken står i, endast är en samlingsplats för orenlighet. Mig tyckes att om vederbörande ville gå det allmännas billiga önskningar till mötes, så skulle denna stinkande kloak igenfyllas, den reela gatan befrias från vanprydnad och hinder för trafiken och en vattenkastare från vattenledningsrören på sidan af gatan anbringas, hvilket är af det mest trängande behof påkalladt för den vidlyftiga omkringliggande trakten, der intet vatten i närheten för allmänt behöf fins att tillgå, utan måste hemtas från aflägsnare ställen. Ördningsman i Katrina församling. ) I Dagens Nyheter för onsdagen den 29 april förekommer under rubriken: Meddelanden från allmänheten, en insänd artikel, undertecknad K—brg, hvaruti ordas om behofvet af ytterligare en ångbåt å linien Stockholm-—Köping och såsom hufvudsakligt skäl för det ekonomiskt fördelaktiga i företaget anföres, att ångbåten Arboga n:r 2 annonserar sina turer på Arboga från Stockholm kl. 8 f. m., då passagerare, som medfölja densamma och ämna fortsätta resar å jernväg, ej hinna till Arboga tidigt nog för att komma med bantåget den dagen. Skulle det då ej — fortfar ins. af samma art. — gå någon snabbgående ångbåt samma dag till Köping, blefvo många passagerare lurade å fortsättningen af sin resa å jernväg samma dag. Då nu de upplysningar och råd ofvanstående skulle innefatta äro oriktiga, bederins. af dessa rader få göra en ytterst nödvändig rättelse, såvida icke den trafikerande allmänheten skall bli lurad, hvilket ju icke kan vara meningen med artikeln. Förhållandet är: ångfartyget Arboga n:o 2 afgår, från och med den 29 april, från Stockholm till Arboga kl. 7 f. m. och framkommer till Arboga omkring kl. 3! min. e. m. Bantåget från Arboga till Örebro afgår kl. 4,; mid. e. m. — denna senare tid beräknad efter Göteborgs meridian, hvilket gör ungefär Al. Za, min. Arbogatid. — Alltså ankommer ångfartyget Arboga n:o 2 till Arboga ungefär 1 timma före bantågets afgåvg till Örebro och vidare, och följaktligen kunna resande med lika liten tidsutdrägt taga vägen öfver Arboga som öfver Köping, på färd från Stockholm åt Nerike. Hvad beträffar den ekonomiska sidan af saken, så blir vägen öfver Arboga alltid den billigaste, alldenstund biljettpriserna för ångbåtsresorna, antingen man går Stockholm— Arboga eller Stockholm—Köping linien, men i senare fallet tillkommer kostnaderna för resan på jernvägen mellan Köping och Arboga. Huruvida det skulle bli en lönande affär att insätta ännu en ångbåt å någondera linien, må spekulerande ångbåtsrederier afgöra; för orten vore en sådan åtgärd mycket välkommen.

4 maj 1868, sida 3

Thumbnail