Article Image
Sedan trafikstyrelsen offentliggjort sin rap-
port angående de nedsättningar i frakt-
taxan, hvilka beviljats för vissa varor och
åt vissa orter, för att statens banor ej ge-
nom för högt pris skulle tvinga inhemska
produkter att taga besvärligare vägar, och
hvilken rapport äfven upplyser att de jern-
och träeffekter, hvilka nu föras på jernväg
från Westmanland till Göteborg, förut gått
dit för samma frakt sjövägen, så att deicke
skulle ha kommit till Stockholm, äfven om
den höga frakttaxan å jernvägen qvarstått,
har Dagligt Allehanda icke kunnat vidhållla
sitt tvärsäkra påstående att trafikstyrelsen
gynnat Göteborg på Stockholms bekostnad.
Deremot förmenar Dagligt Allehanda att
undantagsförmåner icke böra meddelas af
trafikstyrelsen, annat än der det sker för
att upphjelpa någon industri, som bedrifves
på en punkt, saknande vattentransport för
sina produkter.
Men om detta vore riktigt, så skulle det,
att staten anlagt jernbanor genom vissa or-
ter, jemväl vara oriktigt, ty att hafva jern-
bana är också en Sundantagsförmån , som
vissa orter åtnjuta framför andra. Likväl
är det just Dagligt Allehanda, som ifrigast
af alla tidningar arbetat för alla jernvägar.
Skall icke styrelsen öfver statens jern-
vägstrafik handla på samma sätt som hvarje
annan chef för ett industrielt företag, ett
ångbåtsrederi eller ett diligensbolag, när
det blir fråga om att på lofligt sätt skaffa
sig inkomster? Vore det icke oklokt, när
trafikstyrelsen ser hundra tusen centner
jern gå i fartyg från ort till annan, der det
lika väl och till ännu större beqvämlighet
för producenten kan sändas på banan, om
styrelsen icke nedsatte sin frakt till likhet
med det seglande fartygets? Och vore det
icke lika oklokt om den hölle priset så
högt, att jern eller trä deraf tvingades att
gå på enskilda banor? Om trafikstyrelsen
icke gjorde dessa nedsättningar, till hvilka
den erhållit rättighet genom ett regerings-
beslut, framtvingadt af allmänna opinionens
under lång tid högt uttalade maning, så
skulle statens banor gå miste om en be-
tydlig inkomst. I följd deraf skulle landets
invånare nödgas betala högre bidrag till
förräntande och amortering af jernvägslå-
nen. Och lika mycket skulle i stället stanna
i fickorna på de enskilda banornas eller de
enskilda fartygens egare.
Och detta är just hvad Dagligt Allehanda
vill. Ständigt smekande enskilda intressen,
gör det sig nu till målsman för den in-
hemska fraktfarten.
Då återkomma vi dertill att staten aldrig
hade bordt bygga jernbanor, ty desse hafva
äfven skadat den inhemska ångbåtstrafiken,
de hafva skadat många småstäder, de hafva
högligen skadat Göta kanal. Men man har
ändock byggt jernvägar, emedan ständerna
ansett att det hela derpå skulle vinna myc-
ket mera än easkilde delar kunde förlora.
Säkerligen följer Dagligt Allehanda i sin
enskilda ekonomi ett förståndigare system,
än det vill hafva gällande för jernvägarne.
Vi äro förvissade att Dagligt Allehandas
redaktion beviljar undantagsförmåner åt
större annonsörer och åt sådana bladets
kommissionärer, som prenumerera på ett
större antal exemplar. Och likaså äro vi
förvissade att det anser fullkomligt riktigt
handladt af stilgjutare i Hamburg när de
lemna stilar billigare åt Dagligt Allehanda,
som hos dem beställer ett större parti, än
åt en boktryckare som endast behöfver en
mindre qvantitet.
Thumbnail