UDSLv AIVVUVURULUIIU I TIaG118 BvAL 3 IVAVILUUTUISUe bada
Stockhalms stads gator, torg !
ch vägar innehålla en wväglängd af 361,873
it eller något mer än 10 svenska mil; och en
rea af 13,537,300 gvadratfot: Häraf är un-
efär en tredjedel icke stensatt;:
Af den stensatta delen utaf gatorna och tor-
en är icke en tiondedel belagd med tuktad sten:
)e öfriga sträckorna äro stenlagda med fältsten;
ll mehn för gåendet; till förderf för skodon;
ll skada för helsan; emedan fukt och orenlig-
et lättare samlar sig mellan och under fältsten;
n under tuktad sten:
Ingeniören för gatuläggningsarbetena har i
tt memorial till drätselnämndens tredje afdel-
ing visat att det på längden icke skulle kosta
nera att lägga gatorna med tuktad sten än med
len usla fältstenen; men afdelningen har ansett
ågon åtgärd icke böra i anledning deraf vid-
agas: Den har uppgifvit flera skäl för detta
eslut; men icke det egentliga: att den vet att
tadsfullmäktige icke äro villige att anslå mer
in det minsta möjliga till gatuläggningsarbeten;
medan de frukta sina valmäns klander för slö-
eri. Dock torde de i detta fall misstaga sig
om valmännens tankar; Om hufvudstadens in-
vånare hvar för sig tillfrågades huruvida de äro
hågade att betala ett litet belopp om året för
att få bättre gator, tro vi att de villigt skulle
svara ja:
Statens jernvägstrafik. Inkom-
sten under juli månad för resande utgjorde
255,079 rdr 48 öre; och för gods 257,401 rdr
96 öre; alltså summa inkomst 512;481 rdr 44
öre mot 476,539 rdr 56 öre samma tid förra
året. Medellängden trafikerad bana var 96,9
mil mot 85,1 mil; och inkomsten per dag och
banmil 170 rdr 61 öre mot 180 rdr 64 öre
under år 1866.
Jermvägsmaeateriel. Från Göteborgs
mekaniska verkstad har i dagarne skett en ny
leverans af 10 st: andra klassens passagerare-
vagnar till statens jernvägar: Vagnarne äro
helt och hållet arbetade å verkstaden med un-
dantag af stoppning och klädsel; hvilken verk-
ställts af sadelmakaremästaren N. P. Bäckström
samt målning och lackering af målaremästaren
8: V: Rubensson i Göteborg.
Lustresapå Arvika-- Chariotten-
bergs-banan, Jernbanan häremellan och
Charlottenberg invigdes på visst sätt i sön-
dags, skrifver en korrespondent från Arvika:
Den önskan hade för längesedan uttalat sig;
att tillfälle måtte beredas för något hvar, att
bese linien; men då sådant icke hittills kunnat
ske med grustågen; så öfverraskades man på
lördagsaitonen och i söndags på morgonen med
ett tillkännagifvande från kapten Roos; att ett
bantåg kl. 10 f;: m. skulle afgå till Charlotten-
berg och att vagnar blifvit iordningställda för
dem som ville åtfölja tåget. Ofver 400 per-
soner åtföljde tåget, för hvilka tillräckliga sitt-
platser funnos att tillgå: Vagnarne voro prydda
med en mängd unga björkar och fanor; tåget
afgick emellan 10 och 11 under musik; som
hade plats i första vagnen: Det hela tog sig
serdeles väl ut och väckte stort uppseende så-
väl efter linien som destinationsplatsen Char-
lottenberg; der man icke hade någon aning om
denna storartade påhelsning och sålunda sattes
i stor förlägenhet för att kunna betjena denna
mängd af gäster; af hvilka många sjelfva bi-
trädde vid serveringen: Atgången var så grund-
lig att ingenting återstod för passagerare med
norska tåget; som ankom vid 3-tiden. Tåget
afgick från Charlottenberg omkring kl: 5 och
anlände till Arvika kl; 3a 8; Resan var
särdeles angenäm och passagerarne hade efter
linien; sannolikt en af de vackraste i vårt land;
tillfälle att beundra de storartade och på många
ställen förvåningsväckande och väl utförda ar-
beten; som efter denna linia blifvit fullbordades
Hvad som ännu återstår att göra är af ringa
vigt och endast komplettering af det hela;
Tillämnad jernväg. Hr OC. P.
Buren på Boxholms bruk inbjuder i Östgöta-Corre-
spondenten till sammanträde för att öfverlägga om
behofvet af och möjligheten att åvägabringa en
hästbana mellan sjöarne Sommen och Wettern.
Generalkonsul Mabickt från
Newyork afreste i går morgon med snälltåget
från hufvudstaden:
mm mm me mA -m du